کد خبر: 1011255
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
تغییر بازی معاملاتی در بازار سهام به ضرر دولتی‌ها تمام شد
در حالی که شاخص کل بورس به دلیل تأثیر‌پذیری از نماد‌های سهام شرکت‌های بزرگ دولتی به مزاح به شاخص دولت و شاخص کل هم وزن به دلیل عدم تأثیر‌پذیری از قاعده مذکور به شاخص ملت معروف شده‌است، روز گذشته شاخص کل نزول و شاخص هم‌وزن صعود کرد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین:  اگر چه شاخص کل بازار بورس تهران با اصلاح ٣٠‌هزار واحدی همراه شد، اما شاخص هم‌وزن این بازار با رشد مواجه شد، این در حالی است که اخیراً نماد‌های بزرگ شاخص‌ساز که عموماً دولت در آن‌ها سهام دارد با رشد قابل ملاحظه‌ای رو به‌رو شده‌بود که گویا انتقاد سنگین سهامداران شرکت‌های کوچک، جریان رشد قیمت را به این بخش بازگرداند، اما این وضعیت بازار سرمایه با رشد نرخ‌ها در بازار ارز و طلا و سکه مواجه است. از این رو دیگر بازار‌های موازی بورس در رکود یا شرایط سرکوب قیمتی همچون سال‌٩٨ روبه‌رو نیست.

تاچندی پیش همه‌جا سخن از رشد‌های خیره کنند بازار سهام بود، اما مدتی است که این رشد‌ها با اصلاح قیمت‌ها و شکل‌گیری دو جبهه سهم‌های بزرگ شاخص‌ساز و سهم‌های کوچک مواجه است. عده‌ای معتقد بودند سهم‌های کوچک بورس زیادی رشد کرده و حبابی شده‌اند از این‌رو به یکباره این سهم‌ها وارد اصلاح شدند و نماد‌های بزرگ شاخص‌ساز میدان‌داری کردند. این روند تا جایی ادامه یافت که منتقدان گفتند در آستانه عرضه صندوق‌های دارایکم و دوم سهام این شرکت‌ها جهش یافته‌است تا با نرخ بالاتری به مردم فروخته شود و مزاح بازار سهام شاخص کل را که صعودی بود، شاخص رشد دارایی دولت و شاخص هم‌وزن که نزولی بود شاخص دارایی ملت خواندند تا اینکه در اولین روز از هفته جاری شاهد رشد شاخص هم‌وزن و نزول شاخص کل بودیم.

نماد‌هایی که تا هفته گذشته از آن‌ها به عنوان نماد شاخص‌ساز یاد می‌شد، از روز چهارشنبه با ریزش مواجه شد و دیروز نیز این نماد‌ها با صف‌های فروش چندصدمیلیونی همراه شدند. نماد‌هایی مانند وبصاد، تجارت، فولاد، فملی، غدیر و شتران که در هفته‌های گذشته از آن‌ها به عنوان نماد‌های شاخص‌ساز یاد می‌شد، انتظار می‌رفت دیروز با صف‌های فروش خود شاخص کل را تا ۴‌درصد منفی کنند. اما نماد‌های کوچک که طی هفته‌های گذشته اصطلاحاً از بازار جا مانده بودند، خود را بالا کشیدند و تا حدود زیادی از منفی شدن بازار جلوگیری کردند.

اما نکته قابل توجه مثبت بودن شاخص هم‌وزن در روز کاهش شدید شاخص کل است. شاخص هم‌وزن تا زمان نگارش بیش از ۵ هزار واحد رشد کرد. در تحلیل این پدیده باید گفت شاخص کل تمایز میان سهام‌های بزرگ و کوچک قائل می‌شود؛ ولی شاخص هم وزن، وزن یکسان برای همه شرکت‌ها در نظر می‌گیرد. از دید فعالان بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن دید شفاف‌تری نسبت به روند بازار می‌دهد و امتیاز بیشتر سهم‌های شاخص‌ساز در محاسبات شاخص کل را از آنان می‌گیرد. وقتی شاخص هم‌وزن منفی است، یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار کاهش‌یافته است و زمانی که شاخص هم‌وزن مثبت باشد، یعنی بازدهی بیش از نصف‌شرکت‌های بازار رشد کرده است.

نماد‌هایی که ورق را برگرداندند

در جریان دادوستد‌های دیروز بازار سرمایه ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش ۱۲ هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان در یک‌میلیون و ۶۲۵ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

در بازار فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت تبریز، نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پالایش نفت تهران و گسترش نفت و گاز پارسیان نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تأثیر منفی را روی بورس گذاشتند و بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت بندرعباس و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو نماد‌های پربیننده این بازار بودند.

در آن سوی بازار سرمایه چراغ سبز فرابورس روشن ماند و شاخص کل این بازار با ۲۹۷‌واحد افزایش، رقم ۱۸‌هزار و ۸۵۳ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۷۲۷‌هزار معامله به ارزش ۵۲‌هزار و ۶۶‌میلیارد ریال انجام دادند.

سنگ آهن گوهرزمین، پتروشیمی مارون، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پلیمر آریا ساسول نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تأثیر مثبت و در مقابل پتروشیمی تندگویان، سرمایه گذاری صبا تأمین و بانک دی نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تأثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند. سهامی ذوب آهن اصفهان، بانک دی، سیمان لار سبزوار، پتروشیمی تندگویان، س. توسعه وعمران استان کرمان، گروه کارخانجات صنعتی تبرک و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان نماد‌های پربیننده فرابورس را تشکیل دادند.

در این میان اگر چه این وضعیت نشان از دو قطبی شدن بورس دارد (سهام‌های بزرگ و سهام‌های کوچک)، اما به دلیل رشد بهای ارز ارزش دلاری کل بازار سرمایه در حال نزول است، به‌طوری که هم اکنون ارزش دلاری بازار به محدوده ٣٠٠‌میلیارد نزول داشته‌است و بازار ارز و طلا و سکه به عنوان رقیب بورس قد‌علم کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار