کد خبر: 1011205
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
گزارش «جوان آنلاین» از افرادی که کرونا را شوخی گرفته‌اند
کرونا با سرعت بیشتر از قبل پیش روی می‌کند و طبق آمار منتشر شده افراد زیادی را مبتلا و درگیر خود کرده است. هر چند روز‌های اول شایع شدن این ویروس بسیاری از هموطنان ترسیده بودند و یکدیگر را توصیه به رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی می‌کردند، اما حالا که چند ماه از ورود این مهمان ناخوانده به کشور می‌گذرد برخی از مردم اهمیتی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌دهند و ابتلا به ویروس کرونا را شوخی گرفته اند.
سرویس جامعه جوان آنلاین - مهسا گربندی: آن روز‌های اول شیوع کرونا، بسیاری از پرستاران در رسانه‌های مختلف از مردم می‌خواستند که با زدن ماسک، عدم برگزاری مهمانی و دورهمی و همچنین شرکت نکردن در مراسم عزا و عروسی به آن‌ها که در میدان نبرد با کرونا می‌جنگند کمک کنند و از این راه سهم خود در این مبارزه را برعهده بگیرند. شاید همین حرف‌ها در کنار ترس از ابتلا به کرونا باعث شده بود تا مردم قوانین بهداشتی را رعایت کنند و آمار مبتلایان به کرونا سیر نزولی بگیرد، اما متاسفانه درست زمانی که این ویروس منحوس در حال شکست بود با جدی نگرفتن نکات بهداشتی مطرح شده از سوی بسیاری از افراد و مسافرت رفتن عده‌ای از هموطنان، «کرونا» جان تازه‌ای گرفت و افراد زیادی را مبتلا کرد، تا جایی که چند روزی است زنگ خطر ابتلا به کرونا در برخی از استان‌ها به صدا درآمده و مجددا محدودیت‌هایی در برخی از شهر‌ها به خصوص تهران اعمال شده است.

یکی از پایتخت نشینان بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی: ما خود کروناییم!

آناهیتا، ساکن غرب تهران است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگرفته است. او که ۲۷ سالش است درباره علت برگزاری هفتگی درهمی‌های دوستانه حتی در اوج شیوع کرونا به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «اگر می‌خواستم کرونا بگیرم تا الان گرفته بودم! من از همان روز اول با دوستانم دور هم جمع می‌شدیم و آخر هفته مان را به پایان می‌رساندیم.»

او در واکنش به این خبر که کرونا شدیدتر از قبل در حال پیشروی است و آمار فوتی مبتلایان همه را تحت تاثیر قرار داده و نگران کرده است، اظهار می‌دارد: «ما خود کرونا هستیم! در این مدت حتی به سفر هم رفته ایم، اما می‌بینید که سالم و سلامت هستیم. اصلا فکر می‌کنم من و دوستانمان کرونا گرفته ایم و رد کرده ایم، چون اگر قرار بود کرونا به جمع ما بیاید تا الان آمده بود.»

تفریح مهم‌تر است یا ریشه کن کردن کرونا؟!

این خانم ۲۷ ساله در پاسخ به این سوال که آیا نگران خانواده اش که ممکن است در خطر ابتلا به کرونا قرار بگیرند، نیست، می‌گوید: «با اینکه خانه پدر و مادرم در طبقه بالای خانه مان است، اما در این چند ماه یکبار هم آنجا نرفته ام، چون ممکن است در ارتباط با دوستانم ناقل شده باشم و سلامتی آن‌ها را به خطر بیاندازم. حتی مادرم چند باری ابراز دلتنگی کرد، اما به او گفتم با من تماس تصویری بگیرد. دلم نمی‌خواهد برای آن‌ها اتفاق بیفتد.»

آناهیتا یکی از افرادی است که مبارزه با شیوع کرونا را جدی نگرفته و تنها در امان ماندن خانواده اش برایش اهمیت دارد. او به اینکه ممکن است در چرخه شیوع کرونا سهمی داشته باشد و افراد دیگری را با برگزاری دورهمی‌های دوستانه مبتلا کند اهمیت نمی‌دهد و نمی‌داند اگر آمار ابتلا به کرونا همچنان رو به افزایش باشد هیچ تضمینی برای سلامت خانواده اش وجود ندارد. این دسته از افراد، مهمانی و تفریحات آخر هفته را به ریشه کن کردن شیوع کرونا ترجیح داده اند و ابتلا به این بیماری را شوخی گرفته اند، در حالی که همین عدم رعایت مقررات بهداشتی، وضعیت بیمارستان‌ها را وخیم کرده و آمار مبتلایان را افزایش داده است.

دورهمی و شب نشینی با چاشنی کرونا!

الهام رجبی یکی از این پرستاران بیمارستان رسول اکرم است که در بخش کرونایی‌ها فعالیت می‌کند. این پرستار جوان که چند ماه است بی وقفه برای درمان کرونایی‌ها تلاش می‌کند وضعیت بخش کرونایی را شرح می‌دهد و از افرادی که نسبت به توصیه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی توجه هستند گلایه می‌کند. او در این باره به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «مردم تا حد زیادی مقررات بهداشتی را رعایت می‌کردند، اما بعد از مدتی و برداشته شدن محدودیت ها، بسیاری از افراد فکر کردند که کرونا تمام شده یا کشندگی قبلش را از دست داده است، آن‌ها فکر می‌کردند که بدون رعایت موازین بهداشتی می‌توانند به زندگی قبل از کرونا بازگردند، به همین دلیل شیوع این بیماری اوج گرفت و آن بخش‌هایی از بیمارستان که مربوط به بیماران عادی شده بود مجدد به بخش کرونا تبدیل شد.»

پرستار بیمارستان رسول اکرم ادامه می‌دهد: «متاسفانه این دوره بیماری خیلی وحشتناک‌تر از روز‌های اول آن است و طیف جوان را نیز درگیر خود کرده است. باید بگویم که در این دوره بسیاری از بیماران از شرایط عادی خیلی زود به شرایط وخیم می‌رسند و ممکن است بسیاری از بیماران بعد از بیرون آمدن از آی سی یو به زندگی عادی خود بازنگردند.»

او اظهار می‌دارد: «کرونا ۱۴ روز دوره نهفتگی دارد و در این ۱۴ روز احتمال بیماری وجود دارد، بعد از شروع اولین علامت ۱۴ روز دوره خود بیماری است که در این دوره نیز احتمال انتقال وجود دارد. حالا فاجعه اینجاست که یکی از افراد بدون علامت که در دوره نهفتگی ویروس کرونا قرار گرفته، مهمانی بگیرد یا به مهمانی برود و آن وقت است که تمام افراد حاضر در مهمانی را مبتلا می‌کند.»

این پرستار جوان با بیان اینکه ذرات آلوده تا دو ساعت می‌تواند در هوا باقی بماند و از دریچه‌های کولر یا هواکش جابه جا و منتقل شود، می‌گوید: «متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل تفریح و حضور در دورهمی‌ها یا حتی یک شب نشینی ساده مبتلا شده و در بیمارستان بستری شده اند؛ بنابراین هیچگونه مصونیتی برای این افراد در برابر کرونا وجود ندارد.»

خوش گذرانی به قیمت سختی کار پرستاران!

رجبی با ناراحتی ادامه می‌دهد: «بی توجهی برخی از هموطنان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اینکه بسیاری از آن‌ها حاضر نیستند از دورهمی‌های خودشان بگذرند باعث شده که در برخی از بیمارستان‌ها یک بحران ایجاد شود. از آنجایی که تعداد مبتلایان مراجعه کننده به بیمارستان زیاد و حجم ویروس در بخش افزایش یافته است، بسیاری از پرسنل بیمارستان‌ها با وجود رعایت موازین بهداشتی نیز درگیر این ویروس شده اند.»

او با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا اصلا شوخی نیست و طیف سنی خاصی را نیز شامل نمی‌شود، می‌گوید: «همه سنین از کودک تا جوان و سالمندان، همه در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری هستند. بسیاری از افراد با تصور اینکه بعد از ابتلا به کرونا هزینه‌های درمان آن‌ها رایگان خواهد بود این ویروس را جدی نمی‌گیرند در صورتی که این بیماری علاوه بر درد و عوارضی که بعد از درمان به دنبال خود دارد، مخارج زیادی را نیز خواهد داشت.»

پرستار بیمارستان رسول اکرم درباره با قدرت ماسک دربرابر جلوگیری شیوع کرونا اظهار می‌دارد: «هر ناقل بی علامت می‌تواند تمام اعضای خانواده را مبتلا کند و هر کدام از این افراد با رفتن سرکار و بی توجهی به نکات بهداشتی می‌توانند این بیماری را به همکار خود انتقال دهند و سپس این افراد با رفتن به خانه، خانواده خود را درگیر این ویروس می‌کنند و این سیکل معیوب همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.»
 
بنابراین اگر هر کدام از ما سهم خودمان در مبارزه با کرونا را به درستی ایفا کنیم و از مهمانی گرفتن یا مهمانی رفتن‌هایمان بگذریم، با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانیم مانع از پیشروی کرونا در کشور شویم. آن وقت نه تنها برای سلامت خودمان قدم برداشته ایم بلکه سلامت خانواده و عزیزانمان را نیز از این طریق تضمین کرده ایم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار