کد خبر: 1010494
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
در ابتدای سال می‌گفتند با گرم شدن هوا، کرونا هم از بین می‌رود، اما حالا با اوج‌گیری این ویروس مواجه هستیم، پس اگر امروز می‌گویند با فرا رسیدن فصل پاییز و سرما و شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا و گره خوردن آن‌ها با کرونا شرایط بسیار سختی به وجود خواهد آمد، باید منتظر چه فاجعه‌ای باشیم.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: بدون شک شرایط امروز حاصل در برداشتن محدودیت‌ها از سوی مسئولان و ساده انگاری مردم و بی‌توجهی آن‌ها به توصیه‌ها و نکات بهداشتی است. اما نباید فراموش کنیم اگر همین اوضاع و احوال ادامه پیدا کند حتماً پاییز سختی در پیش است. ضمن اینکه کرونا در کنار تمام آسیب‌ها و صدمات جانی و مالی که به شهروندان وارد کرده، با ایجاد ترس و نگرانی موجب شده تا مردم از حضور در مراکز انتقال خون خودداری کنند و همین امر، بیمارستان‌های کشور را با مشکل کمبود خون و فرآورده‌های آن مواجه کرده است.

کرونا نشان داد که با کمترین بی‌توجهی و نادیده گرفتن آن می‌تواند فجایع جبران ناپذیری به بار بیاورد. درست زمانی‌که همه فکر می‌کردند توانسته‌اند کرونا را شکست داده و میزان واگیر و خساراتش را به پایین‌ترین حد برسانند، برخی بی‌تدبیری و بی‌توجهی‌ها کاری کرد تا کرونا با اوج‌گیری دوباره، یکی از بدترین آمار مبتلایان و کشته شدگان را در استان‌های ایران به جای بگذارد. این اتفاقات در حالی رقم می‌خورد که همه فکر می‌کردند با گرم شدن هوا کرونا هم ضعیف‌تر خواهد شد. حال با حرف‌هایی که در مورد طغیان این ویروس در فصل پاییز به گوش می‌رسد، می‌توان به حساسیت و اهمیت اجرای پروتکل‌های بهداشتی و نکات درمانی بیش از پیش پی برد. زیرا گره خوردن سرماخوردگی و آنفلوآنزا و کرونا با یکدیگر، تشخیص آن‌ها را سخت می‌کند و آنوقت است که دوباره باید شاهد بحران دیگری باشیم. در همین رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با تأکید بر اینکه مردم در این ایام، به استان مازندران سفر نکنند، تا کرونا را ریشه کن کنیم، گفت: «در فصل پاییز همزمانی بیماری آنفلوانزا با ویروس کرونا مدیریت تشخیص و درمان این دو بیماری را بسیار سخت خواهد کرد.» سیدفرزاد جلالی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از استان‌های کشور در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند، ادامه داد: «استان مازندران از این قضیه مستثنی نیست و به‌رغم هشدار‌ها متأسفانه بسیاری از شهر‌های استان در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفته است.» وی با اشاره به اینکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و عادی‌انگاری، علت اصلی شیوع مجدد این بیماری است، تصریح کرد: «سفر به استان مازندران در ایام تعطیل نیز از علت‌های مهم وضعیت این روز‌های استان است به طوری که طبق آمار‌ها در هر تعطیلی نزدیک به جمعیت استان، مسافر به این مناطق می‌آید که هم باعث آلودگی منطقه شده و هم مسافران این آلودگی‌ها را به شهر‌های خود انتقال می‌دهند.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه نگرانی در فصل پاییز بیشتر از فصل تابستان است، بیان کرد: «با سرد شدن هوا و احتمال سرماخوردگی شهروندان و در فصل پاییز با همزمانی بیماری آنفلوانزا با ویروس کرونا تشخیص و درمان این دو بیماری کار را خیلی سخت خواهد کرد.» به گفته جلالی تعداد افرادی که در مراکز درمانی بابل به عنوان مبتلایان به کرونا بستری هستند به ۱۸۴ بیمار رسیده است در صورتی که نسبت به ۷۰ روز گذشته که به تعداد ۶۰بیمار بستری در کل رسیده بودیم بسیار نگران کننده است.

نیاز کلانشهر‌ها به پلاسمای بهبود یافتگان کرونا

در کنار ترس و نگرانی و آمار فوتی‌هایی که کرونا بر جای گذاشته و می‌گذارد، این ویروس صدمات دیگری به حوزه بهداشت و سلامت جامعه وارد کرده که عوارضش در جا‌های دیگر نمایان می‌شود. کاهش اهدای خون از طرف شهروندان به خاطر ترس از ورود به مراکز اهدای خون در نقاط مختلف کشور از جمله تأثیرات منفی کروناست که حالا بیمارستان‌ها را دچار مشکل کرده است. بر همین اساس سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به وضعیت اهدای پلاسما از سوی بهبود یافتگان کووید۱۹، گفته: «درخواست‌ها برای پلاسمای بهبود یافتگان کرونا در استان‌های تهران، اصفهان، گیلان، مازندران، البرز و فارس زیادتر است.» بر پایه گزارش‌ها نزدیک به ۳۴۰۰ نفر از بهبود یافتگان کرونایی در استان‌های ایران جهت اهدای پلاسما به ۲۲ مرکز مختص این کار در انتقال خون مراجعه کرده‌اند. موضوعی که سخنگوی سازمان انتقال خون نیز با استناد به آن گفته: «از این تعداد مراجعه کننده ۲۷۰۰ واحد پلاسما اهدا شده است. باید توجه کرد که بیشترین میزان مراجعات به ترتیب در استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، خراسان‌رضوی و کرمانشاه بوده است.» دکتر بشیر حاجی بیگی با اشاره به درخواست بالای پزشکان و تقاضای زیاد برای پلاسمای بهبود یافتگان کووید۱۹ به ایسنا گفت: با توجه به میزان تأثیرگذاری درمان با پلاسما در بیماران مبتلا به کرونا، از افرادی که به کرونا مبتلا شده و اکنون بهبود یافته‌اند، خواستاریم که جهت اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کنند. با تأکید سازمان انتقال خون، هم اکنون به همه گروه‌های خونی در کشور نیاز است تا نیاز خونی و فرآورده‌های خونی در بیش از ۹۰۰بیمارستان و مرکز درمانی استان‌های مختلف تأمین شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار