کد خبر: 1009023
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
عرصه برای اشتغال جوانان تنگ است
داشتن شغل و شاغل بودن در دنیای امروز از جهات مختلف دارای اهمیت است. فرد شاغل علاوه بر تأمین مالی خویش برای گذراندن زندگی، در جهت پیشرفت در امور مختلف کشورش نیز سهیم است و می‌تواند زندگی راحتی را برای دیگر افراد جامعه و هم نوعانش به وجود آورد. برای مثال فردی که در بانکی مشغول به کار است، علاوه بر تأمین مالی خود به امورات بانکی و مالی دیگران نیز رسیدگی می‌کند و این‌گونه در پیشرفت و توسعه کشورش نقشی هر چند کوچک ایفا می‌کند. افراد هر جامعه‌ای به سه دسته شاغل، بیکار و غیر فعال تقسیم می‌شوند.
بهنام صدقی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: در حقیقت شاغل به فردی گفته می‌شود که مطابق استاندارد سازمان جهانی هفته‌ای یک ساعت کار کند. اگر کل جمعیت کشور را دایره‌ای بزرگ تصور کنیم، بخش اعظم و بیشتر از نیمی از آن را افراد شاغل تشکیل می‌دهند. سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار نفر در سن کار افزوده و در مقابل ۴۳ هزار نفر بیکار شدند و این روند نشان از کاهش امید و استقبال افراد در بازار کار دارد.

در اقتصاد، بیکار به فردی گفته می‌شود که در سن کار یعنی ۱۵ تا ۶۵ سالگی جویای کار باشد، اما کاری با منبع درآمد مناسب نیابد. میزان شاغلان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و امید به کار نیز کمتر شده است. با توجه به تحصیلات عالی افراد شغل متناسب با رشته تحصیلی خود را نمی‌یابند و در نتیجه در مشاغل دیگری مشغول به کار می‌شوند.

شرایط کاری بسیار دشوار شده و نیروی جوان به سختی وارد بازار کار می‌شوند. چراکه اکثر شرکت‌ها و ادارات افرادی با سابقه کاری بالا را جذب می‌کنند و بدین ترتیب فرصت کسب شغل با توجه به داشتن مدارج تحصیلی بالا برای جوانان کاهش پیدا می‌کند. همچنین تأمین سرمایه اولیه برای راه‌اندازی کسب و کاری برای افراد به خصوص جوانان بسیار سخت بوده و اینکه فرد با توجه به گذراندن دوران تحصیلی سخت، صرف وقت، هزینه و در نهایت اخذ مدرک توان فعالیت در حیطه رشته تحصیلی‌اش را پیدا نمی‌کند و این یکی از عوامل ناامیدی در کار به شمار می‌رود.

افراد زیر ۱۵ سال و بالای ۶۵ سال که شامل کودکان و افراد مسن هستند، به دلیل نداشتن توانایی انجام کار جزو جمعیت فعال محسوب نمی‌شوند و به آن‌ها افراد غیر فعال جامعه می‌گویند. زنان خانه‌دار و دانشجویان نیز در صورت جویا نبودن کار شامل این دسته می‌شوند. همچنین کسانی که با وجود منبع درآمد کافی مشغول به انجام کاری نیستند. زمانی که سن افراد بیشتر از ۶۵ سال می‌شود دیگر آن کشش و قدرت قبل را برای انجام کار ندارد. بهتر است با رسیدن به سن بازنشستگی مابقی عمر خود را صرف استراحت و بودن در کنار خانواده کنیم و میدان را به جوانان تازه نفس دهیم. جوانانی که سرشار از انرژی و اندیشه‌های نو هستند. افراد زیر ۱۵ سال نیز توانایی کار ندارند و به آن‌ها اصطلاحاً کودکان کار گفته می‌شود. این نوعی از آسیب اجتماعی است که شاهد رشد روز افزون آن هستیم. یادمان باشد دوران کودکی دوران بازی است نه کار.

نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می‌دهند و دو سوم ساعت کاری جهانی را نیز آن‌ها به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود تنها یک دهم درآمد جهان و یک صدم مالکیت اموال و دارایی‌ها متعلق به آنهاست. امروزه با توجه به شرایط، جامعه به تمام نیروی انسانی خود نیاز دارد و بنابراین تساوی زن و مرد در اشتغال مطرح می‌شود. بنابر گزارش‌های مرکز آمار کشور در سال ۹۷ از میان شاغل‌ها ۸۲ درصد مرد و ۱۸ درصد زنان بوده‌اند و در مقابل نیز از ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار بیکار ۶۹ درصد را مردان و ۳۱ درصد را زنان تشکیل داده‌اند. در کل بیشترین سهم اشتغال زنان در بخش خدمات و کمترین آن مربوط به کشاورزی است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میترا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
0
سلام و ادب مطلب ارزشمند است اما کو گوش شنوا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار