کد خبر: 1005647
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
رئیس‌جمهور امریکا که در بحبوحه بحران کرونا با موج اعتراضات به قتل یک سیاهپوست مواجه شده است، با دیوارکشی در اطراف کاخ سفید، تروریست خواندن معترضان و دامن زدن به خشونت‌ها می‌کوشد ضمن تحریک معترضان، بهانه‌ای برای سرکوب هر چه سریع‌تر آنان داشته باشد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اعتراض‌ها به قتل جورج فلوید، ۴۶ ساله زیر فشار زانوی یکی از نیرو‌های پلیس امریکا، دونالد ترامپ را که خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آماده کرده بود، در برابر چالشی پیش‌بینی نشده قرار داده است. ترامپ در شرایطی که همچنان با پیامد‌های بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، برای دومین بار در چند ماه گذشته با مسئله‌ای جدید مواجه شده است و سعی می‌کند هر طور شده آن را کنترل کند. اقداماتی از قبیل تشدید تدابیر امنیتی، البته می‌تواند به دامن زدن هر چه بیشتر به نارضایتی‌ها و خشونت‌ها منجر شود و در عین حال، زمینه برای سرکوب هر چه بیشتر و هر چه زودتر اعتراضات مساعد خواهد شد.

ترامپ پیش‌تر، معترضانی را تروریست خوانده بود. سخنگوی سازمان حفاظت ریاست جمهوری امریکا از بسته شدن بعضی ورودی‌های کاخ سفید خبر داده است. روز جمعه هم اعلام شد که سرویس مخفی امریکا در اطراف کاخ سفید، بلوک‌های سیمانی نصب کرد. پیش از این هم، حصار فلزی در ورودی‌های پارک روبه‌روی کاخ سفید، نصب شده بود. همزمان ارتش امریکا در تشدید تدابیر امنیتی مداخله داشته و برای جلوگیری از نزدیک شدن معترضان به کاخ سفید، در میدان نزدیک آن ایست و بازرسی ایجاد کرد. حصارکشی‌های دولت امریکا طعنه سنگین نیک کانسفسور، گزارشگر نیویورک‌تایمز را به دنبال داشته است. وی در این مورد در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت‌: «ترامپ عمل به وعده خود را در دوره اول ریاست جمهوری‌اش برای ساخت دیوار به منظور حفاظت از امریکا در برابر جهان آغاز کرد، وعده او به ساخت دیواری برای محافظت از خود در برابر امریکایی‌ها منجر شده است.»

سرکوبگران بی نشان در خیابان‌های واشنگتن

روز پنج شنبه گزارش‌هایی به نقل از مقامات قضایی ایالت نوادا در امریکا منتشر شد که از نفوذ سه فرد راست‌گرای افراطی در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز ضدنژادپرستی حکایت داشت. کلاس تروتانیچ، دادستان فدرال نوادا گفت این افراد عضو گروه افراطی «بوگالو» هستند و هدف آنان ترویج جنگ داخلی و فروپاشی جامعه امریکا است. وی افزود: «افراد محرک خشونت، اعتراضات و تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز نظیر تجمعات نوادا را به نفع خود مصادره و از اعتراض قانونی و واقعی مردم درخصوص قتل آقای فلوید، به سود مقاصد افراطی خود بهره‌برداری می‌کنند.»‌روزنامه واشنگتن‌پست روز جمعه نوشت که با تشدید اعتراضات مردمی به قتل جورج فلوید، نیرو‌های جدید با لباس آبی و بدون هیچ نشان خاصی در خیابان‌های ایالت واشنگتن دی‌سی حضور یافته و دست به سرکوب و متفرق کردن معترضان زدند.

گارد ملی امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نیرو‌ها از طرف دفتر زندان‌های امریکا اعزام شده‌اند. حضور پلیس زندان‌های امریکا در خیابان‌های ایالت واشنگتن دی‌سی انتقادات فراوان درباره عملکرد این نیرو‌ها را به دنبال داشته است. منتقدان بر این باورند که اگر این نیرو‌ها از طرف گارد ملی اعزام شده‌اند چرا هیچ نشان و نامی روی لباس‌های آنان وجود ندارد و این امر موجب می‌شود بررسی و شفاف‌سازی عملکرد نیرو‌های پلیس در مواقع سرکوب نقض شود. روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که از جمله مکان‌هایی که حضور افسران زندان‌های امریکا در آن به خوبی مشاهده می‌شود اطراف میدان لافایت در نزدیکی کاخ سفید است.

یک سخنگوی کاخ سفید احتمال استفاده از نظامیان ارتش برای سرکوب اعتراضات در امریکا را رد نکرد و گفت: «برای ترامپ همه گزینه‌ها روی میز است.» این در حالی است که هنوز آتش خشم به قتل فلوید خاموش نشده است و روز جمعه پلیس کالیفرنیای شمالی شان مونتروسا، شهروند لاتین‌تبار ۲۲ ساله را در حالی که تسلیم شده و زانو زده بود با شلیک پنج گلوله از پای درآورد. پلیس چکش کوچک داخل جیب مونتروسا را با سلاح گرم اشتباه گرفته بود.

واشنگتن برای تظاهرات میلیونی آماده می‌شود

به نظر می‌رسد از امروز (شنبه) موج اعتراضات در امریکا وارد مرحله جدیدی شود و معترضان خود را برای شرکت در تظاهرات میلیونی آماده می‌کنند. شهردار واشنگتن اعلام کرد مخالف حضور یگان‌های نظامی در خیابان‌های پایتخت امریکاست که این سخنان او، بیانگر اختلاف نظر او با کاخ سفید درباره اختیارات مربوط به کنترل اوضاع در واشنگتن است.

خبرنگار شبکه الجزیره گزارش کرد: «نگاه‌ها به روز شنبه دوخته شده است که شاهد دعوت‌ها برای برگزاری تظاهرات میلیونی در پایتخت امریکا هستیم.»

رئیس پلیس واشنگتن پیش‌بینی کرد مشارکت در این تظاهرات بسیار گسترده باشد. بدون شک همزمان با این تظاهرات، تدابیر شدید امنیتی در واشنگتن اتخاذ خواهد شد.» چهار شنبه گذشته نیز جمعیت گسترده‌ای از معترضان به قتل جورج فلوید در خیابان‌های شهر سانفرانسیسکو در شمال ایالت کالیفرنیای امریکا، به سمت ساختمان شهرداری این شهر راهپیمایی کردند. این یکی از بزرگ‌ترین تجمعات اعتراض آمیز به مرگ جورج فلوید در شهر سانفرانسیسکو بوده که تاکنون برگزار شد و سرانجام، تظاهرکنندگان به سوی مقر پلیس سانفرانسیسکو حرکت و در مقابل آن تجمع کردند. منابع خبری امریکایی از دستگیری بیش از ۱۰ هزار نفر در جریان اعتراض‌های روز‌های گذشته خبر دادند و گفته می‌شود در این اعتراض‌ها، بیش از ده‌ها کشته گزارش شده است، با این حال اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد.

زاخارووا: امریکایی‌ها کمی هم به آئینه نگاه کنند

شرایط موجود به افزایش انتقاد‌ها از ترامپ دامن زده است. جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق امریکا ترامپ را به تلاش برای تجزیه کشور متهم کرد و گفت شرایط کنونی، ناشی از فقدان رهبری مؤثر طی سه سال گذشته است. ماتیس در بیانیه‌ای که روز پنج شنبه منتشر شد، از ترامپ به عنوان تهدیدی برای قانون‌اساسی امریکا یاد کرد.

ترامپ هم ساکت ننشست و در توئیتر به شدت از یکی از چهره‌های پیشین دولت خود انتقاد کرد و نوشت: «شاید تنها نقطه مشترک من و باراک اوباما این باشد که ما سعادت کنار زدن جیمز ماتیس را داشتیم. ژنرالی که بیش از همگان در تقدیر از وی مبالغه شد. من از وی خواستم استعفا دهد و احساس خوبی در این باره داشتم. وی معروف به ایجاد هرج و مرج بود. از این موضوع خوشم نمی‌آمد و وی را سگ دیوانه خواندم.»

پایگاه خبری هیل بامداد پنج شنبه اعلام کرد که نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان امریکا که از پرچمداران اجرایی شدن استیضاح ترامپ بود، در حالی که ماسک بر چهره داشت، در تظاهرات بیرون ساختمان کنگره شرکت داشته است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به وقایع روز‌های گذشته امریکا، با کنایه‌ای سنگین دولتمردان امریکایی را مخاطب قرار داد و گفت: «امریکایی‌ها سال‌ها است لحنی آموزنده در مورد سایر کشور‌ها به کار می‌برند و کشور‌ها را به رعایت دموکراسی، حقوق بشر و آزادی بیان توصیه می‌کنند، اما بهتر است این لحن را کنار گذاشته و به آئینه نزدیک شوند و خود را تماشا کنند. لطفاً بیانیه‌ای برای خود صادر کنید که در آن نقض حقوق بشر، نژادپرستی، برخورد قهرآمیز با معترضان و کشتار و بازداشت‌های گله‌ای تظاهرکنندگان محکوم شود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
0
قابل توجه کدخدا دوستان که در ایام انتخابات فرد دیگری را متهم به دیوارکشی می کردند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار