کد خبر: 1005565
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
شورای عالی ترابری در جلسه ۶ خرداد امسال با افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار‌های مسافری و ۵۰ درصدی قیمت بلیت قطار‌های حومه‌ای موافقت کرد.
سرويس جامعه جوان آنلاين: بر اساس آئین نامه جدید ماده ۹ قانون دسترسی آزاد به شبکه‌های ریلی، انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی قیمت پیشنهادی بلیت قطار‌های مسافری را به شرکت راه آهن ارائه داده و پس از تصویب در هیئت مدیره راه آهن، به شورای عالی ترابری اعلام می‌شود؛ در صورت تصویب این پیشنهاد در شورای عالی ترابری، نرخ‌های جدید به شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری ابلاغ می‌شود.

در ماده ۹ قانون دسترسی آزاد به شبکه‌های ریلی آمده است: «بهای بلیط مسافرین توسط شرکت‌های حمل و نقل ریلی در هر مسیر و بر حسب نوع و درجه واگن، قطار و خدماتی که ارائه می‌شود تعیین و پس از تأیید هیأت مدیره راه آهن به مرحله اجرا در می‌آید.»

تاریخچه افزایش قیمت بلیت قطار در دولت دوازدهم

در تیر ماه سال گذشته نیز بلیت قطار‌های مسافری ۲۲ درصد افزایش یافته بود؛ پیش از آن نیز در تابستان سال ۹۷، شرکت راه آهن با افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت قطار موافقت کرده بود.

با این حال بار دیگر در جلسه ۶ خرداد ماه امسال شورای عالی ترابری، با پیشنهاد شرکت راه آهن مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار‌های مسافری و ۵۰ درصدی قیمت بلیت قطار‌های حومه‌ای موافقت شد.

گفتنی است بلیت قطار‌های حومه‌ای از سال ۹۳ که این نوع قطار‌ها راه اندازی شده بود، تغییری نداشته است.

رئیس انجمن شرکت‌های ریلی: هزینه‌هایمان ۱۳۰ درصد رشد داشت؛ تقاضای افزایش ۴۰ درصدی کردیم، وزارت راه با ۲۰ درصد موافقت کرد

محمد رجبی رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار اظهار داشت: شرکت‌های حمل و نقل ریلی در ابتدا افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیت قطار‌های مسافری را به هیئت مدیره راه آهن پیشنهاد دادند که نهایتاً در شورای عالی ترابری با افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها موافقت شد.

افزایش قیمت بلیت به خاطر کرونا نیست؛ به خاطر تورم و ارز است

وی در پاسخ به این پرسش آیا افزایش قیمت بلیت قطار به دلیل کاهش ظرفیت قطار‌های مسافری به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کوپه‌ها رخ داده یا به خاطر تورم سالانه، از سوی شرکت‌های حمل و نقل ریلی، این تقاضا مطرح شده است؟ گفت: این افزایش نرخ بلیت، به دلیل تورم و افزایش نرخ ارز بوده است؛ چون ۴۵ تا ۶۵ درصد هزینه‌های تعمیر و نگهداری قطارها، ارزی است؛ همچنین شورای عالی کار افزایش ۳۵ درصدی دستمزد‌ها را تصویب کرد ما معمولاً ابتدا هزینه می‌کنیم بعد از راه آهن می‌خواهیم تا هزینه‌ها را با افزایش نرخ بلیت قطار جبران کنند.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا یادآور شد: مجموع هزینه‌های شرکت‌های ریلی بیش از ۱۳۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است؛ اما با توجه به اینکه کشش بازار نهایتاً ۴۰ درصد بود، این درخواست را از راه آهن داشتیم که با ۲۰ درصد آن موافقت شد.

درآمدمان یک هشتم شده است

رجبی افزود: افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت، قطعاً نمی‌تواند هزینه شرکت‌های ریلی را جبران کند؛ بلکه تنها می‌تواند به ادامه حیات آن‌ها کمک کند؛ امسال شرکت‌های ریلی تنها یک هشتم سال گذشته درآمد از محل فروش بلیت کسب می‌کنند. از سوی دیگر امکان تعدیل نیرو هم نداریم که سبب شده شرایط سختی بر شرکت‌ها حاکم باشد.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی درباره میزان طلب شرکت‌های مسافری از دولت بابت یارانه قیمت بلیت اجرای طرح قطار‌های حومه‌ای، تصریح کرد: سال‌های گذشته این یارانه به صورت نقدی پرداخت نمی‌شد؛ بلکه قسمتی از آن را شرکت راه آهن بابت بدهی‌های شرکت‌های ریلی به شرکت راه آهن برای اجاره لوکوموتیو تهاتر می‌کند؛ بخش دیگر هم در حساب مطالبات ما از دولت در طول این سال‌ها باقی مانده است و دیگر برای ما عادی شده است.

۴۰۰ میلیارد تومان مطالبات از دولت داریم، ولی پرداخت نمی‌کنند

وی رقم مطالبات شرکت رجا از دولت را بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: دولت معتقد است سازمان حمایت باید همه این مطالبات را بررسی و احصا کند؛ سازمان حمایت، مطالبات ما از دولت را تا پایان سال ۹۵ محاسبه کرده و هنوز از محاسبه این مطالبات از ۹۶ تا پایان ۹۸ خبری نیست.

رجبی ادامه داد: رقمی که سازمان حمایت تا سال ۹۵ تأیید کرده، ۱۶۰ میلیارد تومان است اگر سالی ۱۲۰ میلیارد تومان برای ۹۶ تا ۹۸ در نظر بگیریم، به رقم ۳۶۰ میلیارد تومان می‌رسیم که با مطالبات ما از قبل ۹۵، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود، ولی تا زمانی که تأیید نشود، کسی این بدهی‌ها را گردن نمی‌گیرد.

قیمت جدید بلیت‌ها از اول تیر ماه اعمال می‌شود

وی نرخ بلیت‌ها را بسیار پایین دانست و زمان اعمال نرخ‌های جدید را اول تیر ماه عنوان و اظهار کرد: مردم چندان متوجه افزایش قیمت‌ها نمی‌شوند؛ چون اینگونه نیست که همه قطار‌ها به یک باره گران شود؛ بلکه این مصوبه، صرفاً مجوز افزایش قیمت است؛ اما اینکه شرکت‌های ریلی، آن را اعمال کنند یا خیر، بستگی به کشش بازار دارد معمولاً ما حدود ۳۰ درصد هم در ایامی که میزان مسافرت‌ها کم است، تخفیف می‌دهیم که به معنی فروش بلیت حتی کمتر از کف قیمت است؛ این مجوز افزایش قیمت بلیت نیز تنها برای زمانی است که پیک تقاضای سفر داریم.

مدیرعامل رجا خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تنوع قطار داریم که مسافران می‌توانند از قطار‌های مختلف استفاده کنند؛ مثلاً قطار تهران-مشهد با سرعت ۱۶۰ کیلومتر داریم، اما قیمت بلیت آن ۵۵ هزار تومان است که بسیار مناسب است؛ قطار‌های دیگر هم هستند که نرخ بلیت آن‌ها بسته به نوع قطار، ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۲۰۰ و ۲۲۰ هزار تومان است.

وی تأکید کرد: قیمت بلیت قطار‌های ۵ ستاره هم آزاد شده است و کشش بازار و عرضه و تقاضا نرخ آن را تعیین می‌کند؛ نرخ گذاری این قطار‌ها در اختیار شورای عالی ترابری نیست.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار