کد خبر: 1003696
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
فرماندار تهران روز گذشته از اعتبارات داده شده به سازمان بهزیستی درمورد جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی خبر داد و از کم‌کاری بهزیستی در این زمینه گلایه کرد. چند ماه قبل هم آقای فرماندار از کم‌کاری شهرداری در این مورد گلایه کرده‌بود. حال آنکه نهاد‌های مختلفی از جمله خود استانداری در این زمینه باید هماهنگ عمل کنند و پای کار باشند.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: در حال حاضر ۷۶ مرکز ساماندهی کودکان خیابانی در سراسر کشور فعال هستند و در سال گذشته ۹ هزار کودک خیابانی شناسایی و در این مراکز ساماندهی شده‌اند. بر اساس اخرین آمار‌ها هم اکنون شمار کودکان تحت پوشش این مراکز هم تغییری نکرده‌است.

پای کرونا در میان است

شناسایی ۹ هزار کودک کار در خیابان‌ها و حتی دو شیفته کار کردن برخی از آن‌ها نشان از تعداد زیاد کودکان خیابانی دارد و هیچ سازمانی هم به تنهایی نمی‌تواند کاری بکند. فرماندار تهران روز گذشته در این‌باره گفت: «فرمانداری تهران آمادگی لازم را برای فعال کردن تمامی دستگاه‌های اجرایی در این خصوص دارد به شرطی که سازمان بهزیستی هم در این خصوص فعال باشد.»

عیسی فرهادی افزود: «در یک دوره‌ای با همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی ۸۰۰ نفر از کودکان کار و خیابانی جمع‌آوری شدند که حدود ۸۰ درصد این افراد اتباع بیگانه بودند. شاید علت اینکه سازمان بهزیستی هم در این خصوص تعلل می‌کند شیوع ویروس کرونا باشد.»

ساختمان هست امکانات نیست

وی چند ماه قبل هم گلایه کرده‌بود که «موضوع ساماندهی کودکان کار در حالی در استان تهران به موضوعی جدی تبدیل شده‌است که از یکسو شاهد کم‌کاری شهرداری و اداره اتباع و سوی دیگر محدودیت امکانات برای اداره بهزیستی در این زمینه هستیم.»

فرهادی در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و زنان و خانواده در مورد ساماندهی کودکان کار اظهار داشت: «دستورالعمل ایجاد مجتمع فوریت‌های اجتماعی در شهر تهران صادر شده که شهرداری تهران وظیفه تأمین مکان، زیرساخت‌ها، نیروی اداری و امکانات لجستیکی را به عهده دارد، در حال حاضر ساختمان تحویل داده‌شده، اما امکانات لازم در اختیار بهزیستی قرار نگرفته‌است.»

همچنان در کمیسیون اجتماعی

بهزیستی وظیفه تأمین مددکار اجتماعی، کادر بهیار، غربالگری و پذیرش بی‌قید و شرط را به عهده دارند، ضمن اینکه دستگاه‌های دیگر نیز هر کدام وظایف خاص خود را دارند. آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی سال ۸۴ تدوین شد و به تصویب هیئت وزیران رسید که بر اساس این آیین‌نامه وظایف هر یک از دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت بهداشت و درمان، سازمان‌های بیمه‌گر، دادگستری، وزارت آموزش و پرورش و ... مشخص شده‌است. بر اساس ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه، وظیفه ساماندهی کودکان کار و خیابان تکلیف قانونی بهزیستی است و آیین‌نامه جدید ساماندهی کودکان کار نیز بر آن تأکید دارد. این آیین‌نامه سال گذشته به‌روزرسانی شده ولی همچنان در کمیسیون اجتماعی هیئت دولت منتظر مراحل تصویب است.

۳۰ بار شکست

طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان هم که سال ۹۶ از سوی وزارت کشور مطرح شد انتقاد‌هایی را برانگیخت. نخستین مرحله از این طرح که جمع‌آوری این کودکان بود، با انتقاد شماری از فعالان مدنی و نیز اعضای شورای شهر تهران مواجه شد. مطهره ناظری، رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان، در واکنش به این اقدام وزارت کشور گفته بود که طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان تا امروز «۳۰ بار اجرا شده و موفق» نبوده‌است. از سوی دیگر ۳۰۰ تن از مشاوران قضایی، استادان دانشگاه، مددکاران اجتماعی و فعالان حقوق کودک نیز با انتشار نامه‌ای خواستار پایان دادن به طرح «جمع‌آوری کودکان کار و خیابان» شده‌بودند.

آمار‌های گوناگونی درباره شمار دقیق کودکان خیابانی در کشور اعلام شده‌است. از جمله ولی‌الله شجاع‌پوریان، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، سال گذشته گفت: «شهرداری تهران آمار کودکان کار را بیش از ۱۵ هزار نفر اعلام کرده ولی سازمان بهزیستی می‌گوید ۷ هزار کودک کار داریم». آنچه موجب‌شده در زمینه ساماندهی کودکان کار و خیابانی موفق عمل نشود، این است که همه دستگاه‌هایی که مطابق آیین‌نامه ساماندهی در این حوزه مسئولیت دارند، باید پای کار بیایند، ولی نیامده‌اند. این مثل یک زنجیره و فرآیند خدمت است و در این زنجیره هر دستگاهی که کارش را به درستی انجام ندهد، سیکل و فرآیند کار کامل نمی‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار