کد خبر: 1003349
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
دامن زدن به بحث‌های جناحی بر سر ریاست مجلس آینده تنها می‌تواند باعث ناکارآمدی مجلس و عدم تاثیر‌گذاری بر فرآیند‌های اجرایی کشور در ماه‌های آینده شود؛ مسئله‌ای که با اهداف منتخبان مجلس یازدهم و انتظارات عمومی از آن‌ها در تناقض است.
مهدی پورصفا
سرویس سیاسی جوان آنلاین: هفته آینده را می‌توان آخرین هفته کاری مجلس دهم دانست و از هفتم خرداد ماه مجلس یازدهم کار خود را آغاز می‌کند. چهار سال پیش زمانی که مجلس دهم کار خود را آغاز کرد دولت یازدهم هنوز کار خود را به پایان نرسانده و برجام به عنوان مهم‌ترین اتفاق در عرصه سیاست خارجی کشور امید‌های زیادی را برانگیخته بود.

با گذشت چهار سال از مجلس دهم اتفاقات زیادی در عرصه سیاست کشور روی داده که سبب شده نوع انتخاب کاندیدا‌ها به طور کلی تغییر کند. خروج دولت ترامپ از برجام و مشکلات متعدد اقتصادی و سیاسی کشور و همچنین واکنش‌های منفعلانه مجلس و دولت به این تحولات سبب شد تا در انتخابات سال گذشته نه تنها شاهد کم شدن مشارکت مردمی باشیم بلکه نوع انتخاب مردم نیز تغییر کرد.

مجلس یازدهم در زمان بسیار مهمی تشکیل می‌شود. در شرایطی که کشور با مشکلاتی در حوزه‌هایی همچون اقتصاد و ویروس کرونا روبه رو است برخورد با آن‌ها هوشمندی بالایی را می‌طلبد.

آفت‌های بالا گرفتن بحث‌های جناحی

با توجه به همین جزئیات است که می‌توان گفت مجلس یازدهم کار بسیار سختی در ماه‌های پیش رو دارد، چه از نظر تصویب قوانین و واکنش درست به اتفاقات پیش رو و چه از نظر همکاری با سایر قوا برای حل مشکلات مردم به خصوص در حوزه اقتصاد که ویروس کرونا آن را تشدید کرده است.

این عملکرد هوشمندانه در گرو این است که خود مجلس روند منطقی و مناسبی برای ساماندهی ساختار خود داشته باشد، در غیر این صورت تاثیر‌گذاری نهاد قانونگذاری بر روند‌های اجرایی بسیار مشکل می‌شود.

به طور سنتی آغاز مجلس زمان تعیین حساس‌ترین پست‌های مدیریتی و اجرایی آن است؛ مناصبی همچون ریاست مجلس، ریاست مرکز پژوهش‌ها و ریاست کمیسیون‌ها که با رأی نمایندگان انتخاب می‌شوند.

شاید در بین تمام اولویت‌ها بحث انتخاب رئیس مجلس مهم‌تر از سایر موارد باشد چراکه به صورت تاریخی نقش رئیس مجلس در هدایت نمایندگان و طرح‌ها و لوایح بسیار مهم است.

یکی از مجادلاتی که این روز‌ها در فضای مجازی بر مجلس یازدهم سایه افکنده نحوه انتخاب رئیس و ورود کاندیدا‌های مختلف به این حوزه است.

طبیعی است که تمام نمایندگان مجلس می‌توانند برای ریاست مجلس ثبت نام کرده و برای کسب آن رقابت کنند، اما همان گونه که تجربه مجلس دهم نشان داد این رقابت‌ها به سادگی می‌تواند تحت تاثیر بحث‌های جناحی قرار بگیرد.

به این ترتیب توانی که باید برای اصلاح رویه‌ها و اشکالات موجود سپری شود بر روی رقابت‌های داخلی متمرکز می‌شود. در مجلس دهم نیز رقابت دو فراکسیون بر سر ریاست مجلس و ادامه یافتن آن سبب شد تا در نهایت مجلس نتواند در مقاطع سرنوشت ساز تاثیرگذاری لازم را داشته باشد. در کنار این موضوع رقابت‌های اینچنینی می‌تواند نقش دولت را در مجلس شورای اسلامی پررنگ کند. در مجلس دهم دولت تاثیرگذاری بالایی در مصوبات و تصمیمات مجلس داشت، البته تعامل با دولت به خودی خود امری نامطلوب در مجلس نیست و حتی در تمامی کشور‌ها به عنوان یک اصل شناخته می‌شود، با این حال رقابت‌های ناسالم بر سر ریاست مجلس می‌تواند سبب نفوذ لابی‌ها به خصوص از سوی دولت و سایه افکندن آن بر سر تصمیمات مجلس شود.

ریاستی که باید اصلاح شود

از سوی دیگر نقش ریاست مجلس می‌تواند به شدت مورد بازبینی قرار بگیرد. این بازبینی باید به گونه‌ای باشد که مشکلات موجود به حداقل برسد. حال اگر اختلافات در داخل گروه‌های پیروز انتخابات شدت بگیرد این مهم از دستور کار مجلس خارج می‌شود.

واقعیت این است که در طول مجالس گذشته نقش رئیس مجلس به شدت در تصویب لوایح یا سایر موارد نظارتی پررنگ شده است. این اختیارات به گونه‌ای است که استیضاح یک وزیر حتی بعد از رسیدن به حد نصاب نیز از سوی هیئت رئیسه بلوکه می‌شد. تغییر این رویه می‌تواند توان نظارتی مجلس را به خوبی تقویت کند، کمااینکه در مجالس اکثر کشور‌های بزرگ دنیا ریاست مجلس به نوعی نقش ناظم جلسات را ایفا می‌کند.

در مورد بهبود اداره مجلس دو نکته دیگر که نباید مورد چشم‌پوشی قرار بگیرد، شفافیت آرای نمایندگان و همچنین اصلاح مسیر لابی‌های صورت گرفته در مجلس است.

در داخل بدنه مردمی نیرو‌های انقلاب نیز انتظارات جدی در خصوص اصلاح روند‌های فوق وجود دارد چراکه عملاً در دوره قبل هیچ اقدامی در این باره انجام نشد.

نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص عملکرد مجلس می‌کنیم که خصوصیات یک مجلس تراز انقلاب را نشان می‌دهد.

کمک به هدف‌های امریکا نکنید

مقام معظم رهبری در دیدار اول خود با نمایندگان مجلس دهم به نکته‌ای اشاره کردند که باید مورد توجه نمایندگان مجلس یازدهم نیز قرار بگیرد.

ایشان می‌فرمایند: در قانون اساسی شما موظف شده‌اید از دستاورد‌های انقلاب و مبانی اسلام دفاع کنید، در سوگندتان بود. من در پیامم به شما عرض کردم، این سوگند، سوگند حقیقی است، یعنی اگر این سوگند نقض بشود، کفاره دارد. سوگند خورده‌اید که مبانی اسلام را و دستاورد‌های انقلاب را حفظ کنید، خب، این چیز مهمی است. این کی ممکن خواهد شد؟ آن وقتی که مجلس واقعاً در رأس امور باشد، این کار هم دست شماست. «مجلس در رأس امور» تعارف نیست که بخواهیم تعارف بکنیم، نه واقعاً باید مجلس در رأس امور باشد، یعنی تصمیم بگیرد و آن تصمیم اجرایی بشود.

رهبری در بخش دیگری از سخنان خود نیز تأکید می‌کنند: مراقب باشید حرف شما و عمل شما به هدف‌های امریکا کمک نکند. ما گاهی در گذشته مواردی را داشته‌ایم که نماینده مجلس یک حرفی زده که این حرف، صددرصد در خدمت هدف‌های رژیم صهیونیستی بوده، یعنی ۱۰۰ درصد، نه ۹۰ درصد! کأنه درست حرف‌های آن‌ها را دیکته کردند به او و او اینجا منعکس کرده. داشته‌ایم از این قبیل مواردی، البته به ندرت، مراقب باشید چنین چیز‌هایی پیش نیاید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار