کد خبر: 1002984
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
همزمان با ایام شهادت امام‌علی(ع)
همزمان با ایام شهادت امام‌علی(ع)، کتابخانه آستان قدس رضوی از نُسخ خطی 900 ساله نهج‌البلاغه در فضای مجازی رونمایی کرد.

معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از رونمایی قدیمی‌ترین نسخ خطی نهج‌البلاغه موجود در گنجینه آستان قدس خبر داد. مهدی قیصری‌نیک با بیان اینکه رونمایی این نسخ خطی در قالب پنجاه‌ودومین سه‌شنبۀ فرهنگی این سازمان انجام شد، تصریح کرد: باتوجه به تعطیلی اماکن متبرکه حرم رضوی به دلیل شیوع ویروس کرونا، این رونمایی از طریق فضای مجازی و در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی به آدرس museum.razavi.ir  صورت گرفت.

این درحالی است که نسخه خطی نهج‌البلاغه با تاریخ کتابت 544 هجری قمری و شماره ثبت 13847 قدیمی‌ترین نسخه تاریخ‌دار این مجموعه است. این نسخه در اندازه 6/14×8/18 با تعداد 174 ورق در سال 1065قمری توسط فاضل‌خان وقف آستان مقدس رضوی شده است.

همچنین نسخه کهن و نفیسی با خط نَسخ مشکول که در قرن ششم هجری کتابت شده، با شماره ثبت 11736 از دیگر نُسخ رونمایی شده است که در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

گفتنی است، در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیش از 106هزار نسخه خطی، 65هزار کتاب چاپ سنگی، 13میلیون و 500 هزار برگ سند تاریخی، هزاران اثر موزه‌ای و بیش از 2میلیون نشریات ادواری نگه‎داری ‌می‌شود. در این میان افزون بر 750 نسخه نهج‌البلاغه خطی و چاپ‌سنگی وجود دارد که تعداد 152 نسخه از آنها، دارای شرح، حاشیه، تعلیقه و ترجمه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار