کد خبر: 1002569
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
ایجاد صندوق تضمین اشتغال‌زایی
توانمندسازی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کمیته امداد در کردستان است موضوعی که در 18 سرفصل مختلف با اولویت اشتغال دنبال می‌شود.

تلاش در راستای توانمندسازی اقشار نیازمند و محرومین جامعه به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی است و در همین راستا نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی در بدو تشکیل انقلاب با فرمان امام راحل شکل گرفت و تا به امروز توانسته نقش مهمی در حوزه‌های مختلف به ویژه در حمایت و توانمندسازی نیازمندان در سطح کشور و استان ایفا کند.

کمیته امداد در کردستان 72 هزار خانوار نیازمند را زیرپوشش دارد و از آنها در 18 سرفصل مختلف شامل، پرداخت مستمری، ساخت مسکن، اشتغال، آموزش و غیره حمایت می‌کند.

یکی از مهمترین و شاید ارزشمندترین اقدامات کمیته امداد طی دهه اخیر ایجاد اشتغال برای مددجویان بوده که توانسته زمینه توانمندسازی این قشر را تا حدود زیادی فراهم کند تا جایی که برخی از همین مددجویان امروز به کارآفرینان موفق در جامعه فعالیت و برای افراد دیگری هم اشتغال‌زایی کرده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد استان کردستان می‌گوید: کار اصلی کمیته امداد توانمندسازی است و این مهم در سرفصل‌های مختلف دنبال می‌شود و یک بخش مهم آن اشتغال‌زایی است.

محمدرسول شیخی‌زاده تصریح کرد: بحث اشتغال یک حوزه مهم و قابل توجه در کمیته امداد است موضوعی که از شناسایی توانمندی و آموزش مددجویان شروع می‌شود و بعد از پرداخت تسهیلات و ایجاد اشتغال نیز در پرسه مشخص نظارت به صورت مستمر برای تثبت اشتغال ایجاد شده انجام می‌گیرد.

وی افزود: 41 درصد از اشتغال ایجاد شده کشور در سال گذشته توسط کمیته امداد انجام گرفته است.

ایجاد 4848 فرصت شغلی در کردستان

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته همچنین 4 هزار و 600 شغل با پرداخت 150 میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق ولایت و غیره در استان ایجاد شده است.

وی گفت: جدای از این میزان اشتغال‌زایی از محل پرداخت تسهیلات 248 نفر از مددجویان نیز با پرداخت مشوق‌ها و بسته‌های تشویقی در قالب کارفرمایی صاحب شغل شده‌اند.

وی اذعان کرد: امسال نیز تقریبا در دو بحث هدایت شغلی و کاریابی ایجاد 5 هزار و 170 شغل برای مددجویان زیرپوشش این نهاد در استان هدف‌گذاری شده است.

هدف‌گذاری کمیته امداد برای آموزش 4140 مددجو

وی از هدف‌گذاری برای آموزش 4 هزار و 140 مددجوی این نهاد در استان خبر داد و گفت:  تقریبا 30 هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد کردستان زنان سرپرست خانوار هستند ایجاد اشتغال و توانمندسازی این خانواده‌های جزء اولویت‌های مهم کمیته امداد است.

وی تصریح کرد: برای خانواده‌های با سرپرست زن که مشکل تضمین دارند امسال صندوق تضمین اشتغال‌زایی ایجاد کرده‌ایم و این صندوق تسهیلات آنها را تضمین می‌کند.

شیخی‌زاده افزود: تفاهم‌نامه لازم در این خصوص با بانک‌های عامل در دست اقدام است و البته در مرحله نخست در هر شهرستان به صورت آزمایشی برای یک نفر کلید خورده است.

وی اجرای طرح راهبری شغلی را از دیگر برنامه‌های کمیته امداد دانست و اذعان کرد: کمیته امداد کردستان در قالب این طرح آمادگی عقد قرارداد با افراد صاحب‌نظر در  اشتغال دارد، افرادی که می‌توانند به صورت زنجیره‌ای مشاغلی را رهبری کنند.

وی اظهار کرد: این طرح بسیار موفقی است که سال گذشته در استان اجرا شده و امسال نیز با شدت بیشتری دنبال خواهد شد.

از مددجویی تا کارآفرینی

ابراهیمی یکی از مددجویان کمیته امداد است که توانسته با دریافت تسهیلات برای خود و چهار مددجوی دیگر شغل ایجاد کند و در مورد حمایت‌های کمیته امداد می‌گوید: به علت مریضی پدرم به عنوان مددجو زیرپوشش حمایت‌های کمیته امداد قرار گرفتیم.

آسو ابراهیمی افزود: وضعیت و شرایط اقتصادی خانواده‌ام موجب شد که برای کسب درآمد از سال 83 شغل‌های متعددی را از جمله  قالی‌بافی، گل‌سازی تا رانندگی آژانس تجربه کنم همیشه دوست داشتم برای خودم واحد و یا کارگاهی داشته باشم تا در کنار کسب درآمد برای خانواده بتوانم دیگران را نیز زیربال و پر خود قرار دهم.

وی تصریح کرد: لطف خدا و حمایت‌های بی‌دریغ مجموعه کمیته امداد کردستان فرصت  برایم ایجاد کرد که کارگاه تولیدی تهیه پک‌های مخصوص رستوران‌ها را در سال 97 دایر کردم.

ایجاد اشتغال برای 4 مددجو 

به گفته ابراهیمی، برای راه‌اندازی این کارگاه که در حال حاضر چهار نفر دیگر نیز در آن مشغول به کار هستند، 80 میلیون تومان طی سه فقره تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت کردم که 30 میلیون تومان آن در قالب تسهیلات سرمایه در گردش بود و تا این لحظه نیز کار با موفقیت بسیار خوبی جلو رفته و راضی هستم.

وی گفت: امروز محصول تولیدشده در واحد ما در کنار تامین نیاز استان به شهرهای مختلف از جمله کرمانشاه و همدان و حتی به کشور عراق نیز صادر می‌شود.

ابراهیمی اذعان داشت: این پک‌ها که شامل قاشق، چنگال، دستمال کاغذی و غیره است به صورت کاملا بهداشتی و به وسیله دستگاه نیمه اتوماتیک و با کمترین دخالت دست تهیه و مورد تائید مرکز بهداشت است.

به گزارش جوان؛ معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با هدف ایجاد منابع مالی همگام با عدالت اجتماعی و برطرف‌کردن نیازهای اساسی مددجویان زیرپوشش با توجه به اهمیت خودکفایی خانواده‌ها و تحقق تکلیف ماده ۳۹ قانون برنامه پنج‌ ساله پنجم توسعه کشور مبنی بر خروج سالانه ۱۰ درصد از مددجویان زیرپوشش نهادهای حمایتی و به منظور افزایش شأن و منزلت مددجویان، کاهش نرخ بیکاری در میان جامعه مددجویی، افزایش درآمد محرومان برای کاهش فاصله طبقاتی، کمک به اقشار نیازمند و افزایش مناعت طبع خانواده‌ها تشکیل شده و برنامه‌های وسیعی را به منظور توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت با محوریت اشتغال در جهت نیل به این اهداف متعالی پیش‌بینی و اجرایی کرده است.

انتهای پیام/82/2330

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر