کد خبر: 1002327
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
کابینه الکاظمی بالاخره تشکیل شد، ولی با ۶۵ درصد ظرفیت
با گذشت ۱۶۰ روز از استعفای نخست‌وزیر پیشین عراق، پارلمان این کشور سرانجام به بخشی از کابینه مورد نظر نخست‌وزیر مکلف رأی اعتماد داد. اگرچه تشکیل چهره کلی دولت عراق در عرصه جهانی با استقبال مواجه شده است، اما به موازات لزوم تعیین تکلیف برخی وزارتخانه‌های مهم، آینده حضور نظامی امریکا در عراق و اهمیت به حاشیه نرفتن مسئله خروج نظامی، دیگر موضوعاتی است که ناظران سیاسی همچنان به آن چشم دوخته‌اند.
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رأی اعتماد بامداد پنج شنبه پارلمان عراق به کابینه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر مکلف عراق، نقطه پایانی بر بی دولتی عراق از ۹ آذر (۲۹ نوامبر) تاکنون بود. در این جلسه که با حضور ۲۳۳ نماینده از ۳۲۹ نماینده تشکیل شد، برخی جریان‌های سیاسی عراق و در رأس آن‌ها ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی و در مجموع ۶۳ نماینده در نشست پارلمان حضور نداشتند. با این حال حاصل این جلسه رأی اعتماد به ۱۵ وزیر از مجموع ۲۲ وزیر بود و همچنان سرنوشت سکانداری هفت وزارتخانه نیز مشخص نیست. وزرایی که رأی اعتماد گرفتند، ۹ وزیر شیعه، پنج وزیر اهل سنت و یک وزیر کرد هستند. همچنین، دو وزیر شیعه، یک اهل سنت، یک کرد و یک مسیحی هم پنج وزیری بودند که موفق به کسب رأی اعتماد نشدند. به این ترتیب اکنون می‌توان از تعیین تکلیف ۶۵ درصد از کابینه عراق سخن گفت. اما در دولت کاظمی که از آن به دولتی سهامی یاد می‌شود، حداکثر یک سال فرصت فعالیت دارد، همچنان جای وزرای مهمی از جمله وزیر نفت و خارجه خالی است و برای برون رفت از بن‌بست سیاسی پنج ماهه، باید هر چه زودتر چهره‌های عهده‌دار این سمت‌ها معرفی شوند. سهم‌خواهی بصره در انتخاب وزیر نفت و تضاد دیدگاه‌ها در ارتباط با حشدالشعبی در مورد وزیر امور خارجه، موانع موجود برای بی وزیر ماندن این دو وزارتخانه است.

واشنگتن در تلاش برای به حاشیه بردن بحث خروج از عراق

در پی رأی اعتماد به کابینه الکاظمی، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا که خروج نیرو‌های کشورش به یکی از بحث‌برانگیز‌ترین مباحث عرصه سیاسی عراق تبدیل شده است، در تماس تلفنی با الکاظمی از دولت جدید بغداد حمایت کرد. سفارت امریکا در عراق نیز ضمن حمایت از رأی اعتماد پارلمان این کشور به نخست‌وزیر جدید و دولت وی به عراقی‌ها تبریک گفت. به نظر می‌رسد امریکایی‌ها با عجله در تبریک به دولت جدید می‌خواهند نخست وزیر جدید را در طرح مسئله خروج امریکا از عراق با رودربایستی مواجه کنند. به علاوه، کامل نشدن کابینه عراق، به تداوم بی‌ثباتی‌هایی منجر خواهد شد که امریکا چندان هم از آن‌ها ناخرسند نیست. این موضوع در سخنان آیت‌الله سید یاسین الموسوی، امام جمعه بغداد نیز انعکاس داشت. وی با اشاره به پافشاری امریکا‌یی‌ها بر ادامه حضور در منطقه از جمله عراق به ترفند‌های مختلف تأکید کرد: «امریکایی‌ها باید اخراج شوند، زیرا آن‌ها داوطلبانه از منطقه خارج نمی‌شوند و فقط با مقاومت بیرون رانده خواهند شد.» مهدی الصمیدعی، مفتی اهل سنت عراق هم روز جمعه تشکیل کابینه را تبریک و خطاب به الکاظمی گفت: «با رغبت و شجاعت بر روی مسئله اخراج نیرو‌های نظامی و امریکایی از عراق، کار کن. زیرا این نیروها، نیرو‌های قدرتمند و امین [عراق]را از بین می‌برند.»‌سازمان بدر عراق هم با انتشار بیانیه‌ای درباره تشکیل کابینه الکاظمی، بر اینکه این کابینه باید به سمت اجرای مصوبه پارلمان در راستای اخراج نیرو‌های خارجی از کشورحرکت کند، تأکید کرد.

استقبال جهانی از کابینه جدید

در مجموع جامعه جهانی رأی اعتماد به کابینه را به دید خوشبینانه می‌نگرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پیامی در صفحه توئیتر خود با اعلام اینکه ایران همواره در کنار عراق است، تشکیل دولت را به الکاظمی و مردم عراق تبریک گفت. ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیگر مقام ایرانی است که در پیامی توئیتری به الکاظمی به خاطر گرفتن رأی اعتماد از پارلمان تبریک گفته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن استقبال از تشکیل دولت جدید عراق، بر مشارکت همه طیف‌های عراقی در روند سیاسی این کشور تأکید کرد. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج شنبه در بیانیه‌ای ضمن حمایت از تشکیل دولت الکاظمی از آمادگی اتحادیه اروپا برای همکاری در راستای تحقق عراقی دموکراتیک و آباد خبر داد. محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی هم در تماس تلفنی ضمن تبریک به الکاظمی برای تشکیل دولت جدید عراق، از وی برای سفر رسمی به ریاض دعوت کرد. مشعل بن فهمی السلمی، رئیس پارلمان‌های کشور‌های عربی نیز در پیامی ضمن استقبال از تشکیل دولت الکاظمی، امنیت و ثبات عراق را بخش جدایی‌ناپذیر امنیت منطقه‌ای کشور‌های عربی دانسته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار