کد خبر: 1001796
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
“یاداشت"

روح و روان فرد روزه دار اثر می گذارد و باعث تغییر در رفتار افراد جامعه به خصوص افراد بزهکار و حتی مجرمان و تبهکاران نیز می شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، فرمانده انتظامی استان اصفهان در خصوی فواید روزه وروزه داری می نویسد: امروز بعد از گذشت بیش از یک هزار و 400 سال از نزول آیات روزه بر پیامبر گرامی اسلام، آثار و فواید بی شمار این فریضه الهی بر فرد وجامعه آشکارتر شده و پزشکان، متخصصان طب سنتی، دانشمندان و روانشناسان برجسته دنیا براساس یافته های علمی خود بر این موضوع صحه گذاشته اند.

البته باید اذعان کرد، پیش از اینکه بشر با علم خود به فواید فراوان روزه گرفتن دست یابد خداوند متعال در آیه 184 سوره بقره به این موضوع اشاره کرده و پس از اعلام شرایط و چگونگی روزه گرفتن می فرماید:« ... وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ و روزه گرفتن براى شما بهتر است، اگر بدانید.»

در کتاب بحارالانوار، ج 93، صفحه 254 نیز از رسول گرامی اسلام (ص) روایت شده که فرمودند: « در روزه آنقدر فایده هست، که قابل شمارش نیست».

فواید روزه از نگاه پزشکان معروف دنیا

دکتر "کارلو" پزشک معروف آمریکایی در مورد فواید روزه می گوید:«روزه ای که اسلام واجب کرده، بزرگترین ضامن سلامتی برای بدن است.»

دکتر "آلکسی سوفورین"، پزشک روسی در مورد روزه می گوید: « تنها طریق برای قطع ریشه سرطان روزه است و بس.»

او معتقد است ، درمان از طریق روزه فایده ویژه ای برای افراد دارای بیماری های کم خونی، ضعف روده، التهاب بسیط و مزمن، دُمل های خارجی و داخلی، سل، نقرس، بیماری های چشم، مرض قند، بیماری های جلدی، بیماری های کلیه، کبد، و اسکلیرور، روماتیسم، استسقا، نوراستنی، عرق النساء، خراز (ریختگی پوست) و بیماری های دیگر دارد.

دکتر "کودل پا"، پزشک فرانسوی نیز می گوید: « 4.5 درصد بیماری ها از تخمیر غذا در روده ها است که همه با روزه اصلاح می شود.»

بر اساس نوشته روزنامه دیلی میل، مطالعه پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در آمریکا نشان می دهد در پی روزه گرفتن، بدن روزه گیران با استفاده از سلول های ایمنی، شروع به ذخیره انرژی می کند که این انرژی، معمولا مورد استفاده بدن نیست.پیش از این ثابت شده بود که روزه داری برای سلامت انسان مفید است اما اکنون با این تحقیق روشن شده که روزه داری، بدن را تشویق می کند تا سلول های آسیب دیده را حذف و سلول های جدید و سالم را جایگزین آن ها سازد.

هدف اصلی از واجب شدن روزه بر مسلمانان

به رغم آنچه در مورد تاثیر روزه بر سلامت جسم انسان گفته شد باید متذکر شد که اگر هدف از روزه گرفتن این باشد که مثلاً فرد روزه بگیرد تا در چاقی و لاغریش اثر کند و یا در قند و چربی خونش و ... مؤثر واقع شود، این روزه نه تنها نزد خداوند سبحان ذره ای ارزش و ثواب ندارد چه بسا موجب خشم و غضب خداوند نیز واقع شود و او را به عذاب الهی مبتلا سازد.

انجام واجبات و ترک محرمات، از جمله دستورهای معنوی اسلام است که شخص روزه‌دار باید توجه بیشتری به آن نشان دهد. به طور کلی یکی از اهداف اصلی روزه‌داری، خودسازی و تقرب به خداوند است.

از منظر دینی، روزه‌داری مراتب مختلفی دارد. مرتبه‌ای از روزه اجتناب از خوردن و آشامیدن است اما مرتبه بالاتر از آن این است که روزه‌دار علاوه بر رعایت موارد فوق از همه حرام‌ها پرهیز کند و در مرتبه آخر از هر آنچه باعث غفلت از یاد خدا می‌شود، اجتناب کند و به دنبال جلب رضایت خداوند باشد.

تاثیر روزه بر روح و روان فرد روزه دار

روزه، البته اگر برای رضایت خدا و در اجرای فرمان حضرت حق گرفته شود تاثیر زیادی بر روح و روان فرد روزه دار می گذارد.به طوری که رفتار فرد روزه دار در ماه مبارک رمضان با رفتار او درماه های دیگر تغییر 180 درجه ای می کند و اودیگر تنها فردی نیست که دهانش را بر روی خوردنی ها و آشامیدنی ها بسته، بلکه اخلاق، منش و رفتار او معنویت خاصی پیدا کرده و دیگر به خود اجازه هرگونه اعمال غیر اخلاقی و دون شأن و شخصیت انسانی را نمی دهد.

روزه ، تُرمز جُرم و گناه در فرد و جامعه

انگار در درون انسان روزه دار موجودی است که او را در برابر وسوسه های شیطان محافظت می کند به گونه ای که اگر بخواهد عمل خلافی را در روز ماه رمضان انجام دهد ناگهان به او نهیب می زند که: "مگر تو روزه نیستی!" از طرف دیگر مردم روزه دار هم به نوعی مراقب همدیگر هستند و اگر کار خلافی از کسی ببینند برسرش فریاد می زنند و می گویند: "با این کار روزه ات باطل شد!"

آری، انسان روزه دار هم از یک سو خود را تحت نظارت خدا ، از یک سو زیر ذره بین ضمیر باطن خود و از طرفی در برابر نگاه و عکس العمل روزه داران دیگر می بیند و از ترس اینکه روزه اش باطل شود و یا مورد قبول حضرت حق قرارنگیرد سعی می کند در این یک ماه ازانجام هرگونه جرم و خلافی پرهیز کند و بجای رفیق بازی، خوش گذرانی ودورهمی های آنچنانی بیشتر از ماه های دیگر با خدا ارتباط برقرار کند. از این رو است که بیشتر فقها ، علما و اندیشمندان و حتی روانشناسان بزرگ دنیا روزه را به نوعی تُرمز جرم و گناه در فرد و جامعه می دانند که البته می تواند تمرینی برای ایجاد جامعه ای سالم و امن و به دور از هرگونه زشتی و بدخویی باشد.

نقش روزه و ماه رمضان بر امنیت جامعه

یک تحقیق کلی که همه ساله بر روی جرم و جنایت در ماه های مختلف انجام می شود نشان می دهد، میزان برخی از جرایم به ویژه جرایم جنایی در ماه مبارک رمضان نسبت به ماه های دیگر با کاهش قابل توجهی همراه است. این موضوع مبین آن است که فضای معنوی حاکم بر جامعه تاثیر بسیار زیادی در تغییر رفتار افراد جامعه به خصوص افراد بزهکار و حتی مجرمان و تبهکاران دارد.

از این منظر ماه رمضان را نباید فقط ماه روزه داری دانست بلکه این ماه به نوعی فرصتی برای تزکیه روح و توبه به درگاه معبود و بازگشت دوباره به زندگی پاک و سالم در اجتماع است و همین فضای معنوی که در شب های قدر به اوج خود می رسد باعث می شود تا همه ساله عده زیادی از مجرمان و خلافکاران از کرده های خود پشیمان شده و یک بار برای همیشه قاطعانه بین خود و خدای خود عهد ببندند و تصمیم بگیرند که از انجام جرم و گناه دست بشویند.

بی تردید کاهش افراد مجرم از چرخه جرم و جنایت که به واسطه توبه در ماه رمضان به ویژه در شب های قدر صورت می گیرد همان تاثیر روزه و ماه رمضان بر امنیت جامعه اسلامی است که البته بسیاری از جوامع از آن بی بهره هستند.

راهکارهایی برای نقش آفرینی روزه در افزایش امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه

نگاهی به احادیث و روایاتی که در خصوص فضایل اخلاقی فرد روزه دار برشمرده شده و توصیه های فروانی که ائمه معصومان (ع) برای قرائت قرآن، دعا، ذکر ، استغفار و مناجات با حضرت حق در روزها و شب های ماه رمضان ارائه کردند همگی باعث می شود که فرد روزه دار درحصاری احاطه شود و نتواند از این حصار خارج شده و به سمت جرم و جنایت پیش برود.

براساس آنچه که در آموزه های دینی و سفارش علمای دین آمده روزه، فقط بستن دهان از خوردن و آشامیدن نیست بلکه باید همه اعضاء و جوارح انسان نیز به نوعی روزه باشند و از انجام هرگونه محرمات دوری کنند.

فرد روزه دار، نباید دروغ بگوید، نباید غیبت کند، بی جهت به کسی تُهمت و افترا نزند، دزدی نکند، کم فروشی و گران فروشی نکند، کلاهبرداری و فریب کاری نکند، رباخواری نکند،رشوه ندهد و رشوه نگیرد، زیرمیزی نگیرد، به مظلومان ظلم و تعدی نکند، حق کسی را ضایع نکند، با کسی درشت خویی و پرخاشگری نکند، به کسی ناسزا نگوید، نگاه به نامحرم نیندازد، خود نمایی و بدپوششی نکند، چشم چرانی، هوس رانی و شهوت رانی ننماید و هزار و یک کار غیر اخلاقی دیگر .... که در این جان نمی گنجد را انجام ندهد و اگر هر فرد روزه دار حقیقی این چنین عمل کند شاهد ارتقای روز افزون امنیت اخلاقی و اجتماعی در جامعه خواهیم بود.

پیشنهادها

با توجه به مطالبی که ارائه شد، پیشنهاد می شود، به منظور تاثیرگذاری هرچه بیشتر ماه مبارک رمضان بر سلامت و امنیت جامعه، دستگاه های فرهنگی و اجتماعی برنامه های خود را حول محور تقویت فضای معنوی در جامعه به ویژه در بین نوجوانان و جوانان معطوف سازند. هرچند به دلیل شیوع بیماری کرونا با تعطیلی بسیاری از مراسم های معنوی ماه مبارک رمضان همچون حضور در مساجد و جزء خوانی ترتیل قرآن مواجه هستیم. اما نباید این موضوع باعث شود که فضای معنوی این ماه در سطح شهرها کم رنگ شود.

بایستی صدای اذان، ادعیه، مناجات و ترتیل قرآن کریم در فضای شهرها طنین انداز شود، باشروع ماه رمضان، ادارات فرهنگی و اجتماعی شهرداری ها، پوستر و بنرهای تبلیغاتی و اِلمان های سطح شهر را به سمت موضوع گرایش مردم به روزه داری و ارتباط با معبود تغییر دهند .خیابان های شهر با آیات دلنشین قرآن و احادیث ائمه معصومان (ع) آذین بندی شوند.

با توجه به روایات بسیار زیادی که از رسول گرامی اسلام در مورد افطاری دادن حتی با یک عدد خرما نقل شده می توان در این ایام بسته های افطاری کوچک و کم هزینه با رعایت مسائل بهداشتی را در سطح شهر بین افراد روزه دار توزیع کرد. آثار و فواید روزه داری بر سلامت جسم و روح انسان برای مردم بیشتر از همیشه توسط رسانه ها تبیین شود. مسابقات قرآن و تفسیر آیات به صورت مجازی برگزار شود.

تسهیلات و  برنامه های تشویقی برای نوجوانان روزه دار در نظر گرفته شود. از مجرمان و خلافکارانی که روزه گرفته و از کرده خود پشیمان شده و ماه رمضان را بدون جرم و خلاف سپری کردندحمایت ویژه صورت گیرد و به طور کلی روح معنویت در فضای جامعه حاکم شود و ان شاء الله این اقدامات زمینه را برای برپایی جامعه نورانی در زمان ظهور حضرت حجت (عج) فراهم سازد.

نتیجه گیری

در پایان باید متذکر شوم روزه، روحیه تقوا و خویشتن داری انسان را ایجاد و آن را به مرور زمان افزایش می دهد و در تربیت روحی تک تک افراد جامعه تأثیر مستقیم دارد، زیرا بیشتر گناهان فردی و اجتماعی، از ریشه غضب و شهوت سرچشمه می ‏گیرند و روزه‏، جلوى افسارگسیخته این دو غریزه را می گیرد بنابر این سبب کاهش فساد در جامعه و افزایش تقوا می شود.

مسلّم است جامعه ای که بیشتر افراد آن به ویژه در ماه رمضان روزه دار هستند، از فضای معنوی ویژه ای برخوردار خواهد بود و باعث ایجاد همدلی، همگرایی اجتماعی و کاهش جرایم و آسیب های فرهنگی و اجتماعی می شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
1
2
خیلی عالی است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار