کد خبر: 1001783
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
ونزوئلا توانست یک عملیات دریایی خرابکارانه با هدف نهایی سرنگونی حکومت مادورو را کشف و خنثی کند. در پی این عملیات که مقام‌های ونزوئلا می‌گویند با هماهنگی امریکایی‌ها انجام شده، ارتش ونزوئلا به حال آماده‌باش کامل درآمد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ده‌ها تن از مخالفان دولت نیکلاس مادورو نیمه شب یک شنبه با قایق‌های تندرو یک عملیات خرابکارانه دریایی در نزدیک کاراکاس انجام دادند که این عملیات ناکام ماند. هدف عملیات، نفوذ به داخل ونزوئلا، حمله به پایگاه‌های ارتش و تحریک یک شورش عمومی و در نهایت برکناری نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ضد امریکایی ونزوئلا بود. نسترو ریورول، وزیر امنیت داخلی ونزوئلا انجام این عملیات آبی- خاکی موسوم به «عملیات گیدون»‌را تأیید کرده، عملیاتی که به گفته او، با برنامه انتقال تسلیحات به کاراکاس پایتخت ونزوئلا انجام شده است. سرگئی ملیک باگداساروف، سفیر روسیه در کاراکاس نیز همین روایت ونزوئلا را تأیید کرده و گفته است: «این یورش با قایق به خاک ونزوئلا، هدفش منتقل کردن اسلحه به این کشور بوده تا بعداً از آن تسلیحات برای بی ثبات کردن وضعیت و سازماندهی کودتا استفاده کنند.»

به گفته وزیر امنیت داخلی ونزوئلا، مهاجمان قصد داشتند با استفاده از قایق‌های تندرو به مناطق شمالی ایالت «لا گوئیرا» حمله کنند که ارتش ونزوئلا توانسته این عملیات را خنثی کند. در درگیری با مهاجمان هشت شبه‌نظامی کشته و دو نفر نیز اسیر شده‌اند. وزارت دفاع ونزوئلا گفته که مقادیری اسلحه مشابه با اسلحه مورد استفاده در کودتای نافرجام ۳۰ آوریل علیه دولت مادورو را توقیف کرده است. مقام‌های ونزوئلایی همچنین می‌گویند، اسناد، تسلیحات کالیبر بالا، تلفن‌های ماهواره‌ای، یونیفرم‌ها و کلاه‌هایی با پرچم امریکا کشف کرده‌اند.

روایت آسوشیتدپرس

به رغم نافرجام ماندن عملیات روز یک شنبه، وزارت دفاع ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد که همه واحد‌های مختلف ارتش در سراسر ونزوئلا به حالت آماده‌باش جنگی درآمده‌اند. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا دستور برگزاری مرحله جدیدی از رزمایش نظامی را صادر کرده و ارتش هم مجدداً وفاداری خود را به مادورو اعلام کرده است. ریورول وزیر امنیت داخلی ونزوئلا می‌گوید که هدف گروه عملیات کننده، ترور مقامات دولت ونزوئلا و همچنین ترویج خشونت بوده است. کاراکاس عملیات روز یک شنبه را توطئه مشترک کلمبیا و امریکا می‌داند، اما وزارت خارجه کلمبیا هرگونه مشارکت در این حمله را انکار کرده است. در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه کلمبیا صادر کرده، آمده که این وزارتخانه از طرف دولت کلمبیا «ادعا‌های حکومت دیکتاتوری نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا که تلاش داشته کشور ما را از بابت برخی وقایع بی‌ثبات‌کننده مقصر اعلام کند، رد می‌کند.»‌وزارت خارجه امریکا نیز تلاش برای کودتا علیه مادورو را رد کرده است.

پایگاه اینترنتی نشریه استارز‌اند استرایپس نوشته که جردن گودرائو یکی از اعضای سابق کلاه سبز‌های امریکا مسئولیت عملیات علیه دولت ونزوئلا را عهده‌دار بوده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز شنبه به فاصله یک روز قبل از انجام عملیات، جزئیاتی از آن را فاش کرده بود، عملیاتی که بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، با حضور ۳۰۰ داوطلب مخالف مسلح به سلاح‌های سنگین با هجوم به مرز‌های دریایی ونزوئلا آغاز و با حمله به پایگاه‌های نظامی این کشور کلید می‌خورد. آسوشیتدپرس نوشته که هدف این عملیات، تحریک یک شورش علیه دولت مادورو و در نهایت، دستگیری او خواهد بود. البته در گزارش آسوشیتدپرس نیز موفقیت این عملیات زیر سؤال رفته است. آسوشیتدپرس از قول افرایم ماتوس از تفنگداران سابق دریایی امریکا نوشته است: «ممکن نیست که بتوان مادورو را با ۳۰۰ آدم گرسنه آموزش ندیده کنار زد.»‌آسوشیتدپرس که یک روز قبل از عملیات، این گزارش را منتشر کرده، گفته که از طریق گفتگو با ۳۰ نفر از مخالفان مادورو که حاضر به ذکر نام‌شان نبوده‌اند، از جزئیات این عملیات مطلع شده است. نکته مهم گزارش آسوشیتدپرس، افشای مشارکت یک افسر کلاه سبز سابق ارتش ونزوئلا به نام خاویر نیتو با جردن گودرائو یک افسر کلاه سبز امریکایی در این عملیات است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار