کد خبر: 1000757
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
ظاهر قضیه اعلام خودمختاری در جنوب یمن نتیجه اختلاف بین امارات و عربستان است، با این حال حتی اگر چنین باشد، نتیجه تقویت تجزیه‌گرایی در یمن و طولانی‌تر شدن در این کشور قربانی توسعه‌طلبی فرقه‌گرایانه شیوخ سعودی است؛ نتیجه‌ای که می‌تواند توجیه‌کننده تداوم تجاوز عربستان و امارات و اذنابش در یمن از یک طرف و تحت فشار قرار دادن بیشتر انصارالله و مردم یمن از طرف دیگر باشد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بلومبرگ در گزارشی درباره اعلام خود مختاری شورای انتقالی تلاش کرده است آن را ضربه‌ای به عربستان و تلاش‌هایش برای پایان این جنگ ویرانگر توصیف کند، اما در ادامه گزارش سناریوی توجیه ادامه جنگ را لو داده و نوشته است: ممانعت از فروپاشی کامل توافق ریاض به دلیل اعلام خودمختاری مناطق جنوب ایجاب می‌کند عربستان کاملاً به آن پایبند باشد و این در حالی است که عربستان برای کاهش حضور خود در یمن تلاش می‌کند. این تحولات در جنوب به تلاش‌ها برای مذاکره با انصارالله آسیب می‌زند و موجب شکست گروه‌های وابسته به عربستان در میدان جنگ و در نتیجه افزایش عملیات عربستان می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: در ماه نوامبر دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و جدایی‌طلبان جنوب یمن توافقی را برای پایان دادن به درگیری امضا کردند. این توافق به درستی اجرا نشد و درگیری‌هایی میان دو طرف طی ژانویه رخ داد. اکنون نیز با اعلام خودمختاری مناطق جنوب یمن احتمالاً جنگی که از پنج سال پیش آغاز شده است همچنان ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر، عبد الوهاب المحبشی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به اعلام خودمختاری از سوی شورای انتقالی جنوب یمن وابسته به امارات در عدن اظهار کرد: امارات برای زنده کردن کینه‌های قدیمی در جنوب یمن تلاش کرده است.

وی افزود: اعلام خودمختاری از سوی شورای انتقالی جنوب یک اقدام بی‌پروا بود و یمن تنها در سایه حضور اشغالگران با خطر تجزیه مواجه است. المحبشی همچنین تأکید کرد: امروز جنوب یمن تحت اشغال خارجی‌ها است و تنها گزینه ما اخراج این اشغالگران از یمن است.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در ادامه خاطرنشان کرد: پس از خروج این اشغالگران از جنوب یمن همه می‌توانند با یکدیگر گفتگو و مذاکره کنند. با این حال، سازمان ملل و کشور‌های دیگر صرفاً به بیانیه بازی می‌کنند و هیچ اقدام عملی در افق برای پایان دادن جنگ در یمن دیده نمی‌شود که خود این نشانه‌ای است برای آل‌سعود و خلیفه که ماندن‌شان در یمن چندان هزینه‌ای نخواهد داشت.

هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن از همه طرف‌های درگیر خواست درگیری را متوقف و مذاکره را آغاز کنند که تنها راه برای متوقف کردن مصیبت مردم یمن است، بدون اینکه از مسئولیت متجاوزان اصلی در پایان دادن به اشغالگری سخن گفته باشد و در واقع لحنی را اتخاذ کرده باشد که گویی جنگ در این سرزمین صرفاً داخلی است و اشغالگری خارجی در کار نیست.

مشعل بن فهم سلمی، رئیس پارلمان عربی در بیانیه‌ای در واکنش به اعلام وضعیت فوق‌العاده در جنوب یمن و خودمختاری توسط شورای انتقالی جنوبِ مورد حمایت امارات خواستار پایبندی به توافقنامه ریاض در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۹ میان دولت مستعفی به ریاست عبد ربه منصور هادی و شورای انتقالی جنوب یمن، عدم اتخاذ سیاست‌هایی مخالف با آن و اجرای فوری بند‌های این توافقنامه از جمله تشکیل دولتی بر مبنای شایسته‌سالاری جهت مقابله با چالش‌های اقتصادی و سیاسی و کاهش رنج‌های ملت یمن شد.

مشعل بن فهم سلمی البته در ادامه از تلاش‌های ائتلاف عربی برای «برقراری صلح و امنیت و ثبات در یمن و همچنین حمایت از تمامیت ارضی یمن» تشکر و قدردانی کرد تا معلوم شود که بیانیه‌اش تنها به اشاره آل‌سعود تنظیم شده است. همچنین احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب بر ضرورت احترام به توافق ریاض و بازگرداندن اوضاع به پیش از تحرکات اخیر از سوی شورای انتقالی جنوب یمن تأکید کرد.

وزارت خارجه مصر هم با صدور بیانیه‌ای بر لزوم اجرای توافقنامه ریاض در یمن و حل و فصل اختلافات میان عربستان و امارات در این کشور تأکید کرد. در نهایت همچنین اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای کوتاه مخالفت خود با اعلام خودمختاری در یمن را اعلام و نسبت به پیامد‌های آن برای تلاش‌های صلح سازمان ملل هشدار داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار