کد خبر: 999827
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵
اعتراض سینماگران به پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی سینما
انتشار پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی از سوی سازمان سینمایی که در آن نشانه‌هایی مبنی بر حذف شورای پروانه ساخت وجود دارد، شائبه ایجاد بستری تازه برای ویژه‌خواری برخی جریانات خاص سینمایی را به ذهن می‌رساند؛ مسئله‌ای که برخی سینماگران از آن با تعابیری مثل «اقدامی اشتباه، فسادآور و ایجاد کننده رانت» یاد می‌کنند.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سازمان سینمایی یک فایل پی‌دی‌اف را تحت عنوان پیش نویس نظام نامه تهیه کنندگی سینما منتشر کرده که ضمن ایجاد ابهامات متعددی در بین اهالی رسانه، موجب اعتراض برخی چهره‌های سینمایی نیز شده است. هر چند بحث حذف شورای پروانه ساخت در دوران وزارت علی جنتی و ریاست حجت‌الله ایوبی بر سازمان سینمایی به طور جدی مطرح شد، اما بنابر شواهد و ظواهر موجود، حسین انتظامی مأمور به سرانجام رساندن این مسئله شده است. عمده مسئله‌ای که از سوی چهره‌های مختلف سینمایی در رابطه با این نظام‌نامه مطرح می‌شود مربوط به بحث ایجاد کمپانی‌های فیلمسازی به سبک هالیوود و نیز ایجاد زمینه‌های ویژه خواری برای برخی تهیه‌کنندگان خاص است. علیرضا رئیسیان تهیه کننده و کارگردان سینما در اعتراض به اقدام سازمان سینمایی مبنی بر آزمودن تجربه منسوخ شده ایجاد کمپانی‌های فیلمسازی می‌گوید: امروزه وضعیت سینما با گذشته تفاوت‌های بسیاری کرده و حتی کمپانی‌های بزرگ امریکایی هم دیگر به شکل سابق کار نمی‌کنند. اینکه امروزه ما بخواهیم از روی نظام قدیم و الگو‌های قدیمی برخی کشور‌ها تقلید کنیم، کار درستی نیست و منجر به ایجاد انحصار برای افرادی خاص می‌شود، کما اینکه در حوزه پخش فیلم چنین وضعیتی پیش آمد. آنچه مهم است اینکه انحصار نباید شکل قانونی به خود بگیرد و مسئولان سینمایی نباید در پی دامن زدن به انحصارطلبی افرادی خاص در سینما باشند.

محسن علی‌اکبری تهیه کننده سینما نیز با ابراز مخالفت شدید نسبت به حذف شورای پروانه ساخت می‌گوید: من معتقدم شورای پروانه ساخت مانند گذشته باید جایگاه نظارتی خود را حفظ کند تا هر فیلمی تولید نشود. بی‌تردید حذف پروانه ساخت بر اساس میزان تولیدات تهیه کنندگان انحصار به وجود می‌آورد و شرایط ذکر شده برای این مؤسسات در نظام نامه تهیه‌کنندگی از جمله توانایی تولید سالانه ۲۰فیلم شامل پنج فیلم سینمایی، سابقه تولید ۲۰ و مالکیت حداقل ۱۵ فیلم سینمایی و... به شدت اشتباه است. قطعاً هیچ عقل سلیمی با سروسامان دادن به اوضاع بلبشوی عرصه‌های مختلف فیلمسازی مخالفتی ندارد، اما واضح است که تنگ کردن دایره فعالان سینمایی تحت عنوان شرایط سازی‌های خاص! نه تنها دردی از آلام سینما کم نمی‌کند بلکه زمینه‌ساز ویژه‌خواری برخی افراد و جریانات می‌گردد که نتیجه‌اش به ضرر سینما و سینماگران واقعی خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار