کد خبر: 999808
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳
نگاهی به افشای بخش‌هایی از گزارش تحقیق و تفحص مجلس از تخلفات مالی استقلال و پرسپولیس
افشای بخش‌هایی از گزارش تحقیق و تفحص مجلس از تخلفات مالی استقلال و پرسپولیس بیانگر فساد گسترده و تکان‌دهنده در این دو تیم در یک دهه اخیر است.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: در روز‌هایی که دولت و وزارت ورزش مدعی اند که سخت به دنبال فراهم کردن خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هستند، آن‌سو در مجلس نیز پرونده سرخابی‌ها روی میز نمایندگان قرار گرفته و تحقیق و تفحص از عملکرد مالی این دو باشگاه دولتی به روز‌های پایانی رسیده تا شمارش معکوس برای قرائت این پرونده جنجالی آغاز شود. روشن شدن زوایای تخلفات مالی مدیران استقلال و پرسپولیس و افشای حیف و میل‌هایی که در این دو تیم صورت گرفته، می‌تواند ضرورت واگذاری این دو باشگاه را که سالانه هر کدام بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه روی دست دولت می‌گذارند بیشتر از قبل مشخص کند، به خصوص که با وجود مشکلات اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، نه تنها این دو باشگاه وابستگی‌شان به دولت کمتر نشده، بلکه هر سال بار مالی‌شان با توجه به افزایش چند برابری پرداخت‌های بدون ضابطه به بازیکنان با افزایش چشمگیری نیز روبه‌رو می‌شود. در چنین شرایطی علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نایب‌رئیس کمیسیون ورزش مجلس که عضو کمیته تحقیق و تفحص از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است در گفت‌وگویی از آماده شدن این گزارش برای قرائت در صحن علنی مجلس خبر داده، گزارشی که به گفته این نماینده مجلس پر از ابهام‌های مالی است و بیانگر ولنگاری و هرج و مرج مالی موجود در این دو باشگاه دولتی بزرگ پایتخت که مدیران آن با توجه به عدم نظارت و همچنین عدم بازخواست از سوی مقامات بالاترشان، هر کدام سهمی در حیف و میل‌ها و ابهامات مالی سرخابی‌ها داشته‌اند.

تخلفات تکان‌دهنده مالی سرخابی‌ها
مهر سال ۹۶ بود که طرح تحقیق و تفحص از استقلال و پرسپولیس کلید خورد. طرحی که به گفته طراحانش مباحث مالی از جمله درآمد‌ها و هزینه‌کرد‌های این دو باشگاه، مباحث مدیریتی در مورد خرید بازیکنان و همچنین موضوع اسپانسر‌های دو تیم از محور‌های این تحقیق و تفحص بود. حالا پس از ۱۸ ماه علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایرنا داشته، به گوشه‌ای از تخلفات دو تیم اشاره کرده است که به نظر می‌رسد باید مورد توجه نهاد‌های نظارتی و قضایی برای برخورد با مدیران متخلف قرار گیرد.

یوسف‌نژاد در این گفتگو از ثبت درآمد‌های غیرواقعی در باشگاه، فروش ارز دولتی در صرافی‌ها، مصرف درآمد‌های ارزی در شرکت‌های دولتی، تضییع حقوق دولت و پرداخت مبالغ خارج ازقرارداد به عنوان تنها بخشی از تخلفات مالی و مدیریتی باشگاه استقلال اشاره کرده که هر کدام به صورت مفصل در گزارش تحقیق و تفحص آمده و حتی تقاضای ارجاع تخلفات به قوه قضائیه نیز داده شده است.

به گفته عضو فراکسیون ورزش مجلس در این گزارش کمک غیرقانونی وزارت ورزش به باشگاه استقلال در شرایطی که مدیران وزارتخانه مدعی هستند یک ریال هم به دو تیم بزرگ پایتخت کمک نکرده‌اند، تأیید شده است: «در این دوره ۱۰ ساله، وزارت ورزش ۳۶ میلیارد تومان به استقلال کمک کرده است. این کمک‌ها به‌جای هزینه در بخش پایه، در جا‌های دیگر صرف شده است.» یوسف‌نژاد همچنین با اشاره به این گزارش به قرارداد دلاری برخی بازیکنان استقلال که در سال‌های اخیر سروصدای زیادی داشت، پرداخته است: «برخی از بازیکنان داخلی به جای ریال از باشگاه ارز می‌گرفتند. نام یکی از بازیکنان باتجربه و اسبق این باشگاه که سابقه بستن بازوبند کاپیتانی را هم در کارنامه دارد، در این فهرست به چشم می‌خورد.»

این نماینده مجلس در ادامه به برخی از تخلفات مربوط به باشگاه پرسپولیس در گزارش تحقیق و تفحص هم اشاره کرده که مهم‌ترین آن عدم شفافیت مالی است: «شفافیت مالی حلقه مفقوده فعالیت‌های اقتصادی باشگاه پرسپولیس است و در صورتحساب‌های این باشگاه شفافیتی در واریزی مبلغ به حساب بازیکنان و کادر فنی وجود ندارد. همچنین از حساب باشگاه مالیات افراد خاص پرداخت شده است. تضییع حقوق دولتی در قرارداد با بازیکن و مربیان خارجی با تحمیل هزینه از دیگر موارد این تخلفات است. ضمن اینکه مدیران این باشگاه در زمینه بودجه و مالیات عملکرد مبهمی دارند.» گم شدن پاداش ۳ میلیون دلاری پرسپولیس بابت حضور دو ملی‌پوش این تیم در جام جهانی هم دیگر ابهامی است که در گزارش تحقیق و تفحص ذکر شده و به گفته یوسف‌نژاد اثری از این پول در دفتر محاسبات مالی پرسپولیس دیده نمی‌شود.

خصوصی‌سازی برای پاسداری از بیت‌المال
با توجه به چنین حجم بالایی از تخلفات به گفته مجلسی‌ها، خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس الزامی است. سیدفرید موسوی، نماینده مجلس و عضو کمیته تحقیق و تفحص از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، روز اول اردیبهشت در گفت‌وگویی با رادیو درباره این ضرورت اینطور توضیح داده است: «قرائت گزارش تفحص در مجلس نشان خواهد داد که چه اتفاقات ناراحت‌کننده مالی در این دو باشگاه رخ داده که متأسفانه نه پاسخگویی وجود داشته و نه کسی احساس مسئولیت کرده است؛ لذا اگر روند دولتی بودن باشگاه‌ها ادامه پیدا کند و نظارت‌ها انجام نشوند باز هم شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود.»

البته به گفته موسوی در خصوصی‌سازی، سرخابی‌ها نباید مانند دفعه‌های پیش کسانی پا پیش بگذارند که نقش زیادی در وضعیت پرابهام مالی دو تیم داشته‌اند: «در گذشته برای واگذاری کسانی پا پیش گذاشتند که خودشان در به وجود آوردن وضعیت نابسامان این دو باشگاه ذی‌مدخل بودند، چراکه ضمن بدهی‌های انباشته و بی‌اخلاقی‌های مالی، هیچ شفافیت و سازوکار‌های نظارتی در این دو باشگاه تعریف نشده بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار