کد خبر: 999667
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۲
یک مقام امریکایی مطلع گفته واشنگتن در حال ارزیابی اطلاعاتی است مبنی بر اینکه کیم‌جونگ اون، رهبر کره‌شمالی پس از انجام یک عمل جراحی در وضعیت خطرناکی قرار دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، اخباری درباره وضعیت جسمانی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در شرایطی منتشر می‌شود که او ۱۵ آوریل هم در مراسم سالروز تولد پدربزرگش شرکت نداشت و همین امر گمانه‌زنی‌هایی را به راه انداخت. او روز پیش از آن در یک نشست دولتی دیده شد. براساس گزارش سی ان ان، کیم جونگ اون یک عمل جراحی روی عروق قلبی انجام داده است. وضعیت سلامتی کیم در ماه‌های اخیر به دلیل استعمال زیاد سیگار، چاقی و کار زیاد وخیم‌تر شده است. شورای امنیت ملی و دفتر مدیر اطلاعات ملی امریکا دو شنبه از اظهارنظر خودداری کردند. سی‌ان‌ان همچنین با سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) و وزارت خارجه تماس گرفته و پیگیر این اخبار از مقام‌های کره‌جنوبی شده است. گردآوری اطلاعات از کره‌شمالی به شدت دشوار است و یکی از اهداف چالشی برای اطلاعات امریکا به شمار می‌رود. سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام امریکایی که نام او را فاش نکرد، گزارش داد که کیم‌جونگ‌اون پس از انجام یک عمل جراحی در وضعیت خطرناکی قرار دارد.

چین، روسیه و کره جنوبی رد کردند
دو منبع از دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کردند وضعیت جسمانی رهبر کره‌شمالی وخیم نیست. این دو منبع افزوند، به دلیل نبود تحرکات غیرطبیعی نمی‌توان گفت وضعیت جسمانی رهبر کره‌شمالی وخیم است. از طرف دیگر، یکی از مقام‌های دپارتمان ارتباطات بین‌المللی حزب کمونیست چین نیز با رد ادعای سی‌ان‌ان تصریح کرد که زندگی رهبر کره‌شمالی در خطر نیست. بنا به گزارش شبکه روسی راشاتودی، این شایعه بعد از آن منتشر شده است که روزنامه «ان‌کی» چاپ سئول گزارش کرد که کیم جونگ اون در تاریخ ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین‌ماه) تحت یک «عمل جراحی قلبی-عروقی» قرار گرفته و در تفریحگاهی در ساحل شرقی کره‌شمالی در حال گذراندن دوره نقاهت خود است. روزنامه ان کی سئول، تنها با استناد یک منبع در کره‌شمالی از عمل جراحی رهبر کره‌شمالی خبر داده بود و هیچ‌گونه سند و مدرکی در این زمینه ارائه نکرده بود. بر اساس گزارش راشاتودی، در پی انتشار گزارش روزنامه سئولی، رسانه‌های غربی از جمله بلومبرگ، واشنگتن‌تایمز و دیگر رسانه‌ها شایعه‌سازی در این زمینه را آغاز کردند و مدعی شدند که احتمالاً رهبر کره‌شمالی در بستر مرگ قرار گرفته است. در همین حال توشیمیتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن روز سه‌شنبه گفت دولت برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل گزارش‌های خبری در خصوص وضعیت جسمانی کیم‌جونگ‌اون نهایت تلاشش را می‌کند.

موتگی در کنفرانس خبری هفتگی گفت: «مایل هستیم نهایت تلاش‌مان را برای گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات به کار ببندیم و همزمان با ایالات متحده و دیگران همکاری نزدیکی داشته باشیم.» چاد اوکارول، بنیانگذار «گروه خطر» و چهره شناخته شده در مباحث کره‌شمالی اعلام کرد، چندین تئوری متناقض درباره وضعیت جسمانی کیم وجود دارد و ماهیت تمامی این گزارش‌ها متفاوت است. به گفته اوکارول، یکی از این شایعات می‌گوید که رهبر کره‌شمالی در حال بهبودی از یک عمل جراحی است و برخی دیگر مدعی هستند وی با یک بیماری نامشخص مغزی دست و پنجه نرم می‌کند و در کما است. جدید‌ترین تئوری این است که کیم در حال بهبودی از مشکل قوزک پا است. وی به نقل از یک منبع امریکایی گفت که به‌رغم تمامی سر و صدا‌هایی که رسانه‌ها در خصوص وضعیت جسمانی کیم به راه انداخته‌اند، باید انتظار داشته باشیم که به زودی رهبر کره‌شمالی در انظار عمومی حاضر شود.

در همین حال وب‌سایت «دیلی ان‌کی» که عمدتاً از سوی فراری‌هایی از کره‌شمالی اداره می‌شود، به نقل از منابع داخلی در کره‌شمالی گزارش داد، کیم جونگ اون ۱۲ آوریل در بیمارستانی در تفرجگاه کوهستانی «کومگانگ» در «هیانگسان» تحت عمل جراحی قرار گرفت و در ویلایی در آنجا اقامت دارد تا روند بهبودی را طی کند. خبرسازی امریکایی‏‌ها درباره وخامت حال رهبر کره‌شمالی به حدی اوج گرفته است که تحلیل‌هایی درباره جانشینی خواهرش دیده می‌شود. کیم یو جونگ، خواهر کوچک‌تر کیم جونگ اون نخستین بیانیه علنی خود را در ماه مارس ارائه کرد و در ماه ژانویه به عنوان معاون اول مدیر کمیته مرکزی حزب کارگر کره‌شمالی منصوب شد. تحلیلگران بر این باورند که بیانیه او در ماه مارس نشان می‌دهد که پیشرفت روشنی در مراتب قدرت موجود در حکومت این کشور داشته است. کیم یو جونگ یکی از مشاوران نزدیک برادرش است و حتی نمایندگی او را در بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ بر عهده داشته است.

پهپاد شکار شده امریکا در کره‌جنوبی
پهپاد دهان‌پرکن «آر کیو گلوبال هاوک» که یک فروند آن ۳۰ خرداد ماه سال ۹۸ بعد از نقض حریم هوایی ایران توسط سامانه سوم خرداد شکار شد، قرار است نقش بیشتری در جاسوسی از کره‌شمالی ایفا کند. به نوشته نشریه ژاپنی «دیپلمات»، «هری هریس» سفیر ایالات متحده در کره‌جنوبی روز یک شنبه با انتشار تصاویری در توئیتر از ورود چند فروند دیگر از این نوع گران‌ترین و بزرگ‌ترین پهپاد جهان به کره‌جنوبی، ارسال این پهپاد‌های تجسسی به کره‌جنوبی را موفقیتی بزرگ برای ارتش این کشور برشمرد. البته امریکا پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ چهار فروند از این پهپاد‌ها را به کره‌جنوبی ارسال کرده بود. به نوشته نشریه دیپلمات، ارسال این پهپاد‌ها احتمالاً خشم کره‌شمالی را برخواهد انگیخت. کره‌جنوبی و امریکا در سال ۲۰۱۷ قرارداد ۶۵۷ میلیون دلاری برای ارسال پهپاد‌های تجسسی و تأمین قطعات یدکی آن‌ها منعقد کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار