کد خبر: 999634
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
دولت ترکیه پس از ناکامی‌های شدید در جبهه‌های مختلف سوریه و از بیم بازگشت تروریست‌ها به داخل ترکیه، با راه‌های مختلف درصدد ایجاد مسائلی برای اعزام تروریست‌ها و وارد کردن آنان در جنگ‌های جدید به عنوان مزدور و شبح‌های جنگی است.
حسام زیدان
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اعزام تروریست‌ها از لیبی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود امروز به یمن برسد و بعد‌ها نیز آنان در قالب گروه‌های بزرگی از شمال سوریه به کشور‌های دیگر وارد شوند که زاهر الساکت، افسر فراری ارتش سوریه اخیراً به آن اشاره کرده است. وی تأکید کرد: برای تشکیل نیروی نظامی جدید با اهداف و مأموریت‌های مشخصی با توافق ترکیه زمینه‌چینی‌هایی در حال انجام است و به زودی و پس از پایان بحران شیوع ویروس کرونا، این ساختار جدید اعلام خواهد شد. این تشکیلات جدید پس از توافق با ترکیه شکل گرفته و در ساختار خود به تروریست‌های شمال سوریه مستقر در داخل سوریه و ترکیه اعتماد دارد. این در حالی است که برخی منابع استان ادلب، مقصد احتمالی این افراد را یمن می‌دانند.

زاهرالساکت اهل شهر حلب است که سال ۲۰۱۳ از ارتش سوریه فرار کرده و یکی از نزدیکان سازمان اطلاعات ترکیه بوده است، به‌گونه‌ای‌که شورای نظامی حلب را در اختیار داشت و یکی از ارکان اصلی در دروغ‌پردازی و ادعا‌های مربوط به وجود سلاح‌های شیمیایی در سوریه بود و اینک ترکیه تلاش می‌کند از طرق الساکت و گروهش، درست مانند لیبی، نقشی در این فاجعه بزرگ در یمن داشته باشد، زیرا ترکیه، یمن را دروازه اقتصادی مهمی برای خود و گلوگاهی به شرق آفریقا و یکی از مهم‌ترین مسیر‌های دریانوردی جهان می‌داند و اقدام ترکیه اگر عملی شود، پیام واضحی برای بازیگران صحنه بین‌المللی در زمینه انرژی مبنی بر اینکه باید ترکیه را به معادلات ویژه نفت و گاز جهان ملحق کنند، دارد. همانطور که وزیر خارجه ترکیه ابتدای سال ۲۰۱۹ بر آن تأکید کرده و گفته بود: «حل مشکل یمن از اولویت‌های ترکیه است.»

طبعاً ترکیه از طریق اخوان‌المسلمین برای نفوذ به یمن تلاش خواهد کرد و بدین ترتیب به آب‌های استراتژیک از باب‌المندب تا دریای سرخ دسترسی خواهد یافت و سپس به حضور ترکیه در جزیره سواکن سودان خواهد انجامید. از طرفی، تلاش‌های ترکیه برای محاصره عربستان سعودی نیز بر کسی پوشیده نیست.

همه می‌دانند که حملات فزاینده ترکیه در منطقه مسئله‌ای جدیدی نیست و این کشور در نوع خود حامی تروریست‌ها در جنگ تحمیلی سوریه بوده و اعزام مزدوران به لیبی و اکنون به یمن و اعتماد به امثال افرادی مانند ساکت و گروه‌های مسلح برای ورود به جنگ‌ها خارج از انظار مخالفان داخلی ترکیه از جمله دلایلی است که می‌توان به آن استناد کرد. اما ترکیه از استفاده از مزدوران شمال سوریه؛ چندین هدف را دنبال می‌کند که مهم‌ترینش این است که مزدوران منع اخلاقی ندارند، زیرا آن‌ها در جنگ بی‌طرف هستند و می‌توانند دست به جنایت‌های جنگی بزنند؛ همانگونه که در سوریه هنگام نفوذ مزدوران از ترکیه به داخل سوریه و با نسخه‌برداری آشکار از تجربه بلک واتر چنین کاری کردند، اما اردوغان فراموش کرده است که نمی‌تواند خود را از زیر‌بار مسئولیت قانونی آن خارج کند، زیرا در قوانین بین‌المللی و سازمان ملل به آن اشاره شده و از سال ۱۹۶۸ توافقنامه‌های بین‌المللی ویژه‌ای درباره مزدوران و مجازات جنایت‌های جنگی عنوان شده است. وی همچنین ماده ۲۷ پروتکل اول الحاقی ۱۹۴۷ درباره حق محاکمه آنان به‌عنوان جنایتکار را در کشور جنگ‌زده پشت‌گوش انداخته است.

منبع: العالم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار