کد خبر: 999613
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
رئیس جمهور کشورمان در گفتگو‌های جداگانه با سران کشور‌های روسیه، اسپانیا، ایتالیا، آذربایجان و کویت ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای انتقال تجربیات خود در مبارزه با کرونا، تحریم‌های امریکا علیه ملت ایران را جنایتکارانه خواند و با انتقاد از عملکرد اروپا در راه‌اندازی کانال مالی با ایران (اینستکس) از اروپا خواست مقابل رفتار‌های یکجانبه‌گرایانه امریکا اعلام موضع کند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر روحانی روز گذشته در تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با وی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشور‌های جهان ابراز امیدواری کرد همه کشور‌ها بتوانند با همکاری و همراهی یکدیگر در آینده نزدیک از این ویروس رهایی پیدا کنند. رئیس جمهور با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌ها و تبادل تجربیات ایران و روسیه در مبارزه با ویروس کرونا، گفت: مسئولان دو کشور باید تلاش کنند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تبادلات تجاری فی‌مابین انجام شود.

روحانی با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی از سوی امریکا علیه ایران در این شرایط سخت و مانع‌تراشی برای پرداخت وام به ایران توسط صندوق بین‌المللی پول، خاطرنشان کرد: امروز شرایط سختی پیش روی همه کشور‌های جهان قرار دارد و در این شرایط کشور‌های دوست باید همکاری و روابط صمیمانه‌تری با هم داشته باشند. رئیس جمهور با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر روابط صمیمی و راهبردی بین ایران و روسیه برقرار بوده است، بر تلاش در راستای گسترش روابط و همکاری‌های همه‌جانبه به‌ویژه در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و علمی و پزشکی دو کشورتاکید کرد.

دکتر روحانی با اشاره به برخی اقدامات تحریک‌آمیز امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه بر ضرورت توسعه همکاری‌ها و گفتگو‌های دو کشور پیرامون مسائل و مشکلات منطقه و ادامه رایزنی سران ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه تأکید کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، با اشاره به شیوع کرونا در بیشتر کشور‌های جهان، تشریک مساعی، همکاری و تبادل تجربیات دو کشور را در عبور از این شرایط سخت حائز اهمیت دانست و بر توسعه روابط و مناسبات فی‌مابین و تلاش برای تسریع در اجرای توافقات تهران-مسکو تأکید کرد.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه خوشبختانه پروژه‌های خوبی بین دو کشور در حال انجام بوده و مسئولان دو کشور بر تسریع در اجرای توافقات اهتمام دارند، افزود: روسیه روابط استراتژیکی با ایران داشته و همواره از توسعه مناسبات و همکاری‌های متقابل استقبال می‌کند.

پوتین با اشاره به تحریم‌های امریکا علیه ایران، این اقدامات را نقض حقوق انسانی دانست و اظهار داشت: متأسفانه در غرب از حقوق انسانی زیاد سخن می‌گویند، اما در عمل رفتاری متفاوت دارند.

اروپا مقابل امریکا موضع بگیرد
روحانی همچنین روز گذشته در گفت و گوی تلفنی با پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا ضمن ابراز همدردی با مردم این کشور خاطرنشان کرد: آماده هستیم تجربیات خود را در زمینه مقابله با ویروس کرونا به اشتراک بگذاریم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تقاضای وام ایران از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: امریکا با پرداخت این وام هم مخالفت کرده و انتظار این است که اتحادیه اروپا و اسپانیا در مقابل این اقدام غیرقانونی اتخاذ موضع کنند.

روحانی با استقبال از پیشنهاد نخست وزیر اسپانیا برای از سرگیری دیدار‌ها و مذاکرات وزیران خارجه دو کشور برای تبادل نظر درخصوص مسائل مهم دوجانبه و بین‌المللی از جمله اجرای برجام، تأکید کرد: درصورتی که کشور‌های مقابل به همه تعهدات خود عمل کنند، ما نیز به تعهدات خود باز خواهیم گشت.

اروپا در زمینه اینستکس قدم مؤثری برنداشت
رئیس جمهور همچنین شامگاه دوشنبه در گفتگو‌های جداگانه با نخست وزیر ایتالیا، امیر کویت و رئیس جمهور آذربایجان، ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات خود در زمینه مهار کرونا، تداوم تحریم‌های امریکا و فشار علیه ملت ایران را غیرانسانی و مصداق جنایت وحشیانه علیه یک ملت بزرگ توصیف کرد و در عین حال از عملکرد اروپا در راه‌اندازی سازوکار مالی (اینستکس) انتقاد کرد و آن را غیرقابل توجیه دانست.

رئیس جمهور در تماس تلفنی با نخست وزیر ایتالیا، ضمن ابراز همدردی با مردم ایتالیا در زمینه ویروس کرونا، گفت: ایران در زمینه مقابله با این ویروس به پیشرفت‌های خوبی در شرکت‌های دانش‌بنیان دست یافته و آمادگی داریم با انتقال تجربیات خود در زمینه مهار ویروس کرونا با یکدیگر همکاری کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه حفظ جان انسان‌ها از همه چیز مهم‌تر است، گفت: در این شرایط سخت فشار‌های امریکا بر مردم ایران از هر زمان دیگر غیرانسانی‌تر بوده و تداوم آن یک جنایت وحشیانه علیه یک ملت بزرگ و برخلاف همه اصول انسانی و مقررات بین‌المللی است. رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم‌های غیرقانونی امریکا علیه ایران در این شرایط سخت هم ادامه دارد، به مخالفت امریکا با پرداخت وام از سوی صندوق بین‌المللی پول به ایران اشاره کرد و افزود: انتظار داریم کشور‌های اروپایی به‌ویژه ایتالیا در برابر این نقض مقررات در این شرایط سخت، اقدامات لازم را انجام دهند. روحانی در ادامه با اشاره به مواضع ایتالیا درخصوص برجام و حمایت از این توافق بین‌المللی، تأکید کرد: ما آماده هستیم به تعهد کامل خود در برجام عمل کنیم، درصورتی که طرف مقابل هم به همه تعهدات خود عمل کند و دست از تهدید بردارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ایتالیا همواره در سیاست خارجی ما از جایگاه مهمی برخوردار بوده است و امیدوارم اتحادیه اروپا را به اجرای کامل برجام دعوت کند.

روحانی تصریح کرد:سازوکار مالی طراحی شده از سوی اروپا (اینستکس) متأسفانه هنوز نتوانسته قدم قابل توجه و مؤثری بردارد و نقشی را ایفا کند. روحانی با بیان اینکه امروز مسائل سیاسی نباید به صورت قبل مطرح باشد و مسائل انسانی و نجات جان انسان‌ها باید در اولویت قرار گیرد، گفت: در این مقطع، روشن است که سرنوشت جامعه جهانی به طور کامل به هم وابسته است و امیدوارم اروپا و به‌ویژه ایتالیا در این شرایط حساس بتوانند اقدامی انجام دهند که به نفع همه ملت‌ها باشد.

مداخلات امریکا آرامش منطقه را تهدید می‌کند
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود مداخلات امریکا در منطقه را خطرآفرین و برهم زننده آرامش توصیف کرد و با اشاره به اهمیت تأمین امنیت و ثبات منطقه، اظهار داشت: براساس طرح صلح هرمز ثبات و امنیت منطقه صرفاً از مسیر همکاری کشور‌های این منطقه حاصل خواهد شد و دخالت بیگانگان به‌ویژه مداخلات امریکا که با جنایت و خطرآفرینی همراه است، آرامش منطقه را تهدید می‌کند.

جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا نیز با ابراز همدردی با دولت و مردم ایران و با تأکید بر گسترش و تعمیق روابط دوجانبه، گفت: آماده همکاری با ایران درخصوص برجام و تقویت سازوکار مالی اتحادیه اروپا و مشارکت جدی کشور‌ها در این زمینه هستیم. ضمن آنکه تلاش می‌کنیم در جمع کشور‌های اروپایی و کشور‌های عضو گروه ۷ و گروه ۲۰ اقدامات مؤثری را انجام دهیم. نخست وزیر ایتالیا همچنین ضمن تأکید بر نقش سازنده ایران در برقراری صلح و ثبات در منطقه و مقابله با تروریسم، اظهار داشت: باید از هر فرصتی برای حل و فصل مسائل و تأمین امنیت در منطقه استفاده کرد و ما همواره بر نقش ایران در این موضوع تأکید داریم.

ایران و آذربایجان در روز‌های سخت هم در کنار یکدیگر هستند
آمادگی برای کمک به آذربایجان در زمینه تجهیزات پزشکی و همچنین توسعه بیش از پیش روابط دو کشور و ضرورت اجرایی شدن توافقات دوجانبه محور گفتگو‌های روحانی و الهام علی اف بود.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با ویروس کرونا در ایران از آمادگی برای انتقال تجربیات در این زمینه به کشور‌های همسایه و دوست خبر داد و گفت: آمادگی داریم درصورت نیاز تجهیزات مورد نظر برای مقابله با ویروس کرونا را در اختیار کشور دوست آذربایجان قرار دهیم. روحانی با اشاره به روابط دوستانه و خوب دو کشور، همکاری‌های اخیر دو کشور نشان از این دارد که ایران و آذربایجان در روز‌های سخت هم در کنار یکدیگر هستند. روحانی در ادامه به گفتگو‌های مقامات دو کشور برای فراهم کردن زمینه اجرایی شدن توافقات و توسعه همکاری‌ها اشاره کرد و افزود: امیدوارم همه توافقات دو کشور از جمله احداث راه آهن رشت – آستارا به خوبی پیش رفته و اجرایی شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار