کد خبر: 999291
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
مسئول گروه جهادی پیروان ولایت ایرانشهر در گفتگو با «جوان»:
کمک‌های مؤمنانه ایرانیان برای ماه مبارک رمضان و تأمین سبد‌غذایی و رفع مشکلات خانواده‌های محروم همچنان ادامه دارد. در بسیاری از استان‌ها، گروه‌های جهادی نیروی خود را روی این کار متمرکز کرده و در حال آماده‌سازی و تحویل بسته‌های معیشتی هستند.
محمد‌رضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: در استان سیستان و بلوچستان و در شهرستان ایرانشهر هم گروه جهادی پیروان ولایت با تهیه ۴۰۰ سبدغذایی و ۵۰۰ دست لباس نو برای کودکان یتیم و خانواده‌های نیازمند کار خود را در زمینه کمک‌های مؤمنانه آغاز کرده است. به سراغ جمال شاهدوست، مسئول این گروه جهادی رفتیم تا در گفت‌وگویی، از وضعیت روستا‌های این منطقه و نیازهایشان بیشتر آگاه شویم.

سال ۱۳۸۵ چند نفر از جوانان دانشجو در استان سیستان و بلوچستان تصمیم گرفتند برای کمک به همنوعان و یاری رساندن به خانواده‌های نیازمند استان خود، گروهی تشکیل دهند تا به صورت برنامه‌ریزی شده این کار‌ها را به نتیجه و سرانجام برسانند.

از همان زمان کار آغاز شد و فعالیت این جوانان ۱۰ سال ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۹۵ آن‌ها رسماً گروه جهادی خود را به نام پیروان ولایت به ثبت رسانده و خود را به سازمان‌ها و نهاد‌ها معرفی کردند تا در اتفاقات و حوادث، روی این گروه هم حساب ویژه‌ای باز شود.

حالا و در دوران کرونایی و اجرای رزمایش کمک مؤمنانه گروه جهادی پیروان ولایت توانسته است کار‌های خوبی را به نتیجه برساند که جمال شاهدوست، مسئول این گروه در مورد سال‌ها فعالیت و اقدامات دوستان و جهادگران در کنار یکدیگر، با بیان اینکه حدود ۱۹ سال است با دوستانمان مشغول کمک‌رسانی به هم‌استانی‌های محروم و نیازمندمان هستیم، می‌گوید: «از همان سال‌های اول می‌خواستیم گروهی منسجم و با برنامه داشته باشیم و به همین خاطر همیشه سعی می‌کردیم در ابتدا جامعه هدفی را که قرار است به آن‌ها خدمات‌رسانی شود، انتخاب کنیم و بعد با توجه به نیازهایشان، کار‌ها را پیش ببریم که همین کار را هم می‌کنیم.»

وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون موضوع اشتغال یکی از مهم‌ترین نیاز روستا‌ها به شمار می‌آید، ادامه می‌دهد: «با اینکه روستا‌ها محل بهتری برای زندگی می‌باشند و چه از نظر آب و هوا و چه محصولات تولیدی از شهر‌ها بسیار سرآمدتر هستند، اما متأسفانه در حال حاضر به خاطر بی‌توجهی به این مناطق، بحث اشتغال در آن‌ها به یک معضل تبدیل شده است. جوانان با‌استعدادی در روستا‌ها وجود دارند که به دلایل مختلف از جمله، خشکسالی، نبود صنایع و کارگاه‌ها و کارخانجات و همچنین حمایت نشدن و نبود ثبات برای تولید دام و طیور، بیکار هستند. همین موضوع آن‌ها را آسیب‌پذیر کرده و اعتیاد اولین دام در سر راه آنهاست.»

این بسیجی جهادگر به دیگر مشکلات روستا‌ها اشاره و تصریح می‌کند: «بعد از اشتغال، موضوع مسکن و سرپناه مطرح است. در روستاها، خانواده‌هایی هستند که حتی نمی‌توانند برای خود یک آلونک بسازند. دولت می‌تواند با استفاده از پتانسیل نیرو‌ها و گروه‌های جهادی برای همه روستاییان خانه بسازد، چون در حال حاضر در روستا‌های این استان خانه‌های خوبی وجود ندارد، به همین خاطر روستانشینان، از داشتن وسایل اولیه زندگی هم محرومند و اسباب و وسایل درستی ندارند که باید در این رابطه هم فکری شود.»

شاهدوست به تأمین نیاز روستاییان از طرف گروه پیروان ولایت اشاره می‌کند و می‌گوید: «تصمیم داریم برای خانه‌هایی که سرویس بهداشتی ندارند، یک سرویس بسازیم؛ البته این کار با اولویت خانه‌هایی که بچه یتیم دارند یا سرپرست خانواده، خانم است انجام خواهد شد.»

مسئول گروه پیروان ولایت با بیان اینکه فرمان رهبری برای کمک مؤمنانه، شور و حال و خون تازه‌ای به رگ‌های جامعه دمید، تصریح می‌کند: «در همین رابطه حدود ۵۰۰ دست لباس نو برای ایتام و کودکان دختر و پسر آماده کردیم که منتظریم موضوع کرونا کمی فروکش کند تا به دست بچه‌ها برسانیم. همچنین ۴۰۰ سبد کالای معیشتی نیز تهیه کردیم که بین خانواده‌های محروم توزیع شده است.»

وی ادامه می‌دهد: «در بحث اشتغال در منطقه، به کمک خیرین یک کارگاه بسته‌بندی علوفه راه‌اندازی کردیم تا دست دلالان را در این زمینه کوتاه کنیم. در روستا‌ها معضلی به نام دلال هم وجود دارد که می‌آیند و محصول و دستاورد مردمان این مناطق را مفت از چنگشان در‌می‌آورند.»

شاهدوست با بیان اینکه به سراغ چند خانواده که با تولید خرما امرار معاش می‌کنند، رفته و گفته‌ایم که خرماهایتان را به دلال‌ها ندهید تا ما در ماه مبارک رمضان با قیمت روز آن‌ها را به مردم بفروشیم و شما هم به حق واقعی خودتان برسید، می‌گوید: «وقتی از ایمان و اعتقاد و دینداری حرف می‌زنیم باید به سراغ این مردم فقیر، اما با طبع بلند بیاییم. مردمانی که وقتی به آن‌ها گفتیم محصول خرمایتان را با قیمت بهتری می‌فروشیم، گفتند ما پول زیادی نمی‌خواهیم. آن‌ها گفتند خرما‌ها را بفروشید و اصل پول ما را بدهید و سود بیشتر را برای خانواده‌هایی که نیازمند هستند، سبد‌غذایی تهیه کنید.»‌

این جهادگر تأکید می‌کند: «کمک مؤمنانه اینجا معنی می‌دهد و مؤمن واقعی را باید وقتی خودش در سختی است، اما گوشه‌ای از مال و منالش را می‌بخشد، شناخت.»

وی به دیگر اقدامات گروه جهادی پیروان ولایت در زمینه کمک مؤمنانه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در ایرانشهر مغازه‌داری بود که به خاطر خراب شدن وضع کسب و کار‌ها نتوانسته بود درآمدی داشته باشد و به همین خاطر هم کرایه مغازه اجاره‌ای عقب افتاده بود و همزمان وصول چک‌هایی که برای اجناسش داده، فرارسیده بود. از آنجا که این پسر یتیم بود و سرپرستی مادر، برادران و خواهرانش را بر‌عهده داشت، با کمک خیران توانستیم مبلغی را جمع‌آوری و چک این فرد را پاس کنیم. همچنین چند خانواده نیازمند دیگر وجود داشت که نان‌آور خانواده به خاطر ابتلا به بیماری قند خون و دیابت نمی‌توانست کار کند و در تأمین هزینه‌های درمانی هم به مشکل خورده بودند که به هر کدام از آن‌ها مبلغ یک میلیون تومان کمک شد.»

شاهدوست در مورد نحوه جمع‌آوری کمک‌ها نیز می‌گوید: «فراخوان می‌دهیم و برای تأمین لباس و پوشاک هم اینکار انجام شد. نکته‌ای که برایمان مهم است، این است که لباس‌ها باید نو و مرتب باشند. ما نمی‌خواهیم بچه‌ای که لباسی را از ما می‌گیرد، تحقیر شود. کمک‌هایی که به دست ما می‌رسد از شهرستان‌های مختلف می‌باشد و چندین‌بار هم از طرف بچه‌های مشهد کمک‌های خوبی به این منطقه رسیده است. به‌هر‌حال مهم نیست کمک‌ها از خارج یا داخل استان باشد، مهم این است که با خلوص نیت و برای یک کمک مؤمنانه پا پیش بگذاریم. مثلاً چند روز پیش یکی از خیران اهل تسنن گوسفندی را اهدا کرد و گفت که حتماً برای ایتام قربانی شود و به دست آن‌ها برسد.»

به گفته مسئول گروه جهادی پیروان ولایت، در ایرانشهر خیران و برادران اهل تسنن زیادی هستند که در طرح کمک مؤمنانه شرکت کرده و در تهیه لباس و کفش و همچنین تأمین سبد‌غذایی، گروه‌های جهادی را یاری می‌کنند.»

این جهادگر درخواست می‌کند کمک‌های مؤمنانه در جهت تأمین و رفع نیاز معیشتی خانواده‌های محروم باشد و می‌گوید: «روستاییان این منطقه هم‌اکنون مشکل تهیه مواد‌غذایی دارند. در کنار آن، درمان و سلامت هم خیلی مهم است. موضوعاتی که مردم را درگیر خودشان و زندگی معمولی را برای آن‌ها حرام کرده است.»

شاهدوست با تأکید بر اینکه کمک‌های مؤمنانه تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت، تصریح می‌کند: «در این ماه که به مهمانی خدا می‌رویم، هر دعای خیری می‌تواند گره‌ای از زندگی ما بگشاید و اگر این دعا‌ها از دل مردمانی مظلوم و رنج دیده برآید حتماً زودتر به نتیجه می‌رسد و فرجی در کار‌ها می‌شود. پس از هموطنان مؤمن و مسلمان خود می‌خواهم تا برای تأمین سبد‌های غذایی پای کار بیایند تا خانواده‌های محروم و نیازمند هم بتوانند با سربلندی سرسفره خداوند حاضر شوند و سرپرستانی که حتی به خاطر کرونا، کسب و درآمدشان دچار مشکل شده، شرمنده فرزندان خود نباشند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار