کد خبر: 999146
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از تداوم مرمت و ساماندهی کلیساهای "سنت استپانوس" و "چوپان" استان خبر داد.

احمد حمزه‌زاده  به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی به شرح اقدامات مرمتی و حفاظتی دو کلیسای مهم استان، کلیسای سنت استپانوس و کلیسای چوپان که به همت پایگاه کلیساهای ثبت جهانی و با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی استان صورت گرفته پرداخت.

وی  اظهار داشت: کلیسای سنت استپانوس که در قلب کوه‌های منطقه بین مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان و در کناره رودخانه ارس قرار دارد، مطابق با اسناد تاریخی موجود، دومین کلیسای مهم ارامنه بعد از قره کلیسا، در ایران محسوب می‌شود.

حمزه‌زاده در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ و صیانت از این اثر فراملی که سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از ادیان مختلف است، افزود: بازسازی آثاری که در دوره‌های مختلف تاریخی دچار آسیب شده‌اند، باید به‌صورت مداوم و طبق مستندات تاریخی انجام پذیرد که این امر با انسجام بیشتری پس از ثبت جهانی و تمرکز مدیریت مجموعه، توسط پایگاه کلیساهای میراث جهانی پیگیری و صورت پذیرفته است. در این راستا مرمت و ساماندهی کلیسای سنت استپانوس نیز با همراهی کارشناسان متخصص و زبده میراث فرهنگی در حال انجام است.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در ادامه به اهم اقدامات مرمتی و ساماندهی انجام گرفته در کلیسای سنت استپانوس اشاره کرد و گفت: تاکنون اقداماتی نظیر مرمت برج ناقوس کلیسا در سه طبقه، مرمت نقش و نگار‌های داخلی صحن اصلی (گنبد، ساقه و محراب) و مرمت و ساماندهی اتاق‌های همجوار و حجره‌های محوطه پیرامونی انجام گرفته است.

حمزه‌زاده در ادامه به اهم اقدامات انجام گرفته در کلیسای ثبت جهانی «چوپان» در حاشیه رود ارس نیز اشاره کرد و متذکر شد: همچنین در راستای حفاظت و صیانت از کلیسای جهانی چوپان اقداماتی نظیر مرمت بنا با محوطه‌سازی و ساماندهی مسیر دسترسی و نورپردازی مجموعه با مشارکت منطقه آزاد ارس انجام شده است.

وی با اشاره به همکاری نزدیک مدیریت پایگاه، اداره‌کل میراث فرهنگی استان و سازمان منطقه آزاد ارس اشاره کرد و افزود: بدون همکاری‌های نزدیک چنین اقدامات سازنده‌ای امکان‌پذیر نبود.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در ادامه به اقدامات مشترک انجام گرفته در دو مجموعه کلیساهای سنت استپانوس و چوپان اشاره کرد و یادآور شد: در راستای تسهیل رفاه گردشگران اقدامات دیگری نظیر مرمت و آماده‌سازی بخشی از فضاها جهت اسکان میهمانان، ایجاد فضاهای نمایشگاهی در محوطه مجموعه، موزه، فروشگاه‌های صنایع‌دستی، بوفه و کافی شاپ انجام شده است.

حمزه‌زاده یادآور شد: با توجه به پلان مدیریتی تهیه شده توسط پایگاه کلیساهای جهانی، اتمام مراحل پایانی مرمت، محوطه‌سازی و ساماندهی در راستای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری این دو مجموعه طی سال جاری تداوم خواهد داشت.

وی، مساعدت‌های مالی سازمان منطقه آزاد ارس در بخش مرمتی و نیز زیرساخت‌های گردشگری را موثر و مفید دانست و این همکاری را در راستای رونق گردشگری و افزایش اشتغال‌زایی ارزیابی کرد.

همچنین او با اشاره به آماده بودن طرح مرمت کلیسای مریم مقدس دره شام که جزو برنامه‌های آتی پایگاه کلیساهای ثبت جهانی می‌باشد، تصحیح مسیر دسترسی این کلیسا در سال ۹۸، برای انتقال مصالح را از اقدامات مقدماتی برای آغاز عملیات اجرایی مرمت این کلیسا ذکر کرد که در صورت تامین اعتبارات به‌زودی کلید خواهد خورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر