کد خبر: 994370
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده
دربار آل‌سعود دست‌کم تا مرگ پادشاه سابق ملک عبدالله بن عبدالعزیز در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ وضعیت باثبات و آرامی داشت و چند اتفاق خاص مثل ترور ملک فیصل بن عبدالعزیز در مارس ۱۹۷۵، مربوط به سال‌های دور می‌شد، اما با مرگ ملک عبدالله همه چیز در این دربار تغییر کرد. شرایط دربار آل‌سعود در این پنج سال طوفانی بوده و شاهد آن هم برکناری دو ولیعهد، دو وزیر خارجه و ده‌ها وزیر و مقام برجسته دیگر بوده است که باید بازداشت بیش از ۲۰۰ شاهزاده، وزیر و تاجر سعودی در نوامبر ۲۰۱۷ را هم به این فهرست اضافه کرد. هیچ‌کس شک ندارد کسی که این طوفان را به راه انداخته محمد بن‌سلمان است. او با این طوفان افراد ذی‌نفوذ در دربار را تضعیف کرد، افراد خود را در پست‌های حساس گماشت و تا یک قدمی تخت سلطنت رسیده و حالا به نظر می‌رسد نه تنها از شدت این طوفان کاسته نشده بلکه تازه به مرحله شدیدتری هم رسیده است.

هرچند که دستگاه پادشاهی آل‌سعود تمام تلاش خود را می‌کند تا اخبار درون دربار به خصوص اخبار خاص و حاد را مخفی نگه دارد، اما بار‌ها و بار‌ها شکست خورده و این بار، رسانه‌های امریکایی وال‌استریت ژورنال، نیویورک‌تایمز و خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر از بازداشت چند تن از مهم‌ترین شاهزادگان آل‌سعود از جمله احمد بن عبدالعزیز و پسرش نایف بن احمد عبدالعزیز، محمد بن نایف و نواف بن‌نایف داده‌اند. احمد بن عبدالعزیز برادر کوچک‌تر ملک سلمان است و محمد بن‌نایف برادرزاده او و هر دو زمانی وزیر کشور آل‌سعود بودند و این دومی هم تا سه سال قبل ولیعهد این دربار بود. برخی از منابع نزدیک به دیوان سلطنتی آل‌سعود به آسوشیتدپرس گفته‌اند که دستگیری این افراد پیامی به دیگر شاهزادگان آل‌سعود است که «از این به بعد هیچ کس مصونیت ندارد.» به همین جهت است که گفته می‌شود محمد بن‌سلمان این بار از خط قرمز عبور کرده و با بازداشت احمد بن عبدالعزیز دیگر هیچ حد و مرزی برای سرکوب شاهزادگان آل‌سعود نمی‌شناسد. برخی نارضایتی احمد بن عبدالعزیز از بسته شدن مکه و مدینه در روز‌های اخیر را عامل بازداشت او می‌دانند، اما باید گفت که این موضوع حداکثر بهانه‌ای برای محمد بن‌سلمان بوده تا او را به طور کامل از سر راه خود بردارد.

نباید فراموش کرد که احمد بن عبدالعزیز در میان شاهزادگان سعودی حامیانی دارد و برای مثال، می‌توان به خالد بن فرحان آل‌سعود اشاره کرد که در اکتبر ۲۰۱۸ به دنبال به راه انداختن کارزاری برای پادشاهی احمد بن عبدالعزیز بود و درخواست نافرمانی مدنی تا به پادشاهی رسیدن او کرده بود. نارضایتی از بسته شدن مکه و مدینه و اعمال محدودیت‌های بیشتر به دنبال شیوع بیماری کرونا می‌تواند افراد بیشتری را به دور احمد بن عبدالعزیز یا محمد بن‌نایف جمع کند و مخصوصاً باید توجه داشت که این دو به دلیل سابقه کاری خود حامیانی در بدنه نیرو‌های نظامی و امنیتی دارند. به همین جهت است که مجتهد، افشاگر معروف عربستانی، در پیام توئیتری خود در مورد بازداشت برخی از افسران در سازمان امنیتی، ارتش و گارد سلطنتی نوشته و توضیح داده که بازداشت آنان به دلیل طرفداری از احمد بن‌عبدالعزیز و محمد بن‌نایف است یا اینکه دست کم در اطاعت‌پذیری آن‌ها از بن‌سلمان تردید است. باید درکنار این مجموعه خبرها، وضعیت مزاجی پادشاه سعودی را هم در نظر گرفت که ریتا کاتز، خبرنگار امریکایی، در صفحه توئیتری خود از وخامت حال او و حتی مرگش گفته و این امر را توضیحی برای بازداشت‌های اخیر دانسته است. خبر‌ها و گمانه‌زنی‌ها پیرامون ملک سلمان در این یکی دو روز شدت گرفته و برای مثال، می‌شود به توئیت جالب توجه حمد المزروعی، شخصیت مطرح اماراتی، اشاره کرد که نوشته: «شاه کیش شد.» این احتمال هست که حال شاه سعودی رو به وخامت گذاشته و پسرش از حالا دست به کار شده تا با بازداشت شاهزادگان اصلی، دربار را قبل از به تخت رسیدن آب و جارویی زده باشد. به این ترتیب، باید گفت که روز‌های دربار آل‌سعود بعد از این طوفانی‌تر از قبل شده و باید انتظار بگیر و ببند‌های بیشتری را داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار