کد خبر: 993995
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
نباید بگذاریم نقدینگی به بازار‌های غیر مولد ارز و طلا ورود کند و بورس حبابی نیست، این جمله وزیر اقتصاد است و شاید تا حدودی درست باشد، اما سخن اینجاست که چرا وقتی رشدی در اقتصاد وجود ندارد در یکسال حدود٦٠٠ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید خلق می‌شود و چرا باید بازار سرمایه کوچک و کم‌عمق اقتصاد ایران که پذیرای کمتر از ٩٠٠شرکت است، طعم نقدینگی جدید را بچشد که این سیاست امتیازی ویژه برای دارندگان سهام این شرکت‌ها می‌باشد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: همانطور که می‌دانیم در رکود اقتصادی نقدینگی زیادی توسط سیستم بانکی خلق شده‌است، علتش هر چه هست کاهش ارزش ریال اگر چه به زیان عمده مردم است ولی هدایت این نقدینگی، تنور بازار سهام را خوب داغ کرده‌است، زیرا سهام محدود است و نقدینگی هر روز در حال ازدیاد و همین رویداد سهامداران را در زمره ثروتمندان قرار داده‌است. چون مجموع تعداد شرکت‌های حاضر در بازار به ٩٠٠ شرکت هم نمی‌رسد و سهام در بازار محدود است قیمت سهام شرکت‌ها را به شدت بالا برده‌است و این رویداد تا جایی ادامه یافته که عده‌ای می‌گویند عامل مسلط بر رشد هر روزه بازار ورود نقدینگی است و بس و مشخص نیست نقدینگی ورودی به توسعه بنگاه‌ها و اجرای پروژه بینجامد، زیرا امکان دارد نقدینگی روزی از بازار خارج شود.

برخی معتقدند چاره‌ای نیست و مدیریت نظام بانکی و سیاستگذار اقتصاد نشان داده‌اند که یا توانایی توقف رشد بدون پشتوانه نقدینگی را ندارند یا اینکه شرکت‌ها برای روی پا ماندن نیازمند تسهیلاتی هستند که باید از طریق همین نظام بانکی معیوب تأمین شود از این‌رو نه می‌توان جلو دار نرخ بهره دو رقمی بود و نه رشد دو رقمی حجم نقدینگی. بدین ترتیب بهتر است برای مهار اثر تورمی نقدینگی، پول به بازاری، چون سرمایه هدایت شود.

تا اینجای سخن را اگر بپذیریم باید گفت هدایت نقدینگی به بازار سهام خوب است، اما اینکه مابه ازای صد‌ها میلیارد تومان نقدینگی که به بازار ورود کرده‌است. نباید شرکت، سهام و محصول مالی جدید در بازار ارائه کردتا قیمت سهام محدود موجود در بازار به شکل حبابی و شارپی جهش نکند.

بحث این است که فرصت برای عرضه اولیه صد‌ها شرکت در بازار سرمایه از دست رفت و به همین جهت عده‌ای عموماً به دلیل پمپاژ نقدینگی به بازار کوچک و کم‌عمق سرمایه ارزش دارایی شان به‌طور میانگین در یکسال بیش از ٢٠٠درصد جهش کرد.

به نظر می‌رسد مدیریت بخش پولی و مالی باید در ابتدا باید جلوی خلق نقدینگی بدون پشتوانه پول را بگیرد و سپس دامنه نوسان و حجم مبنا با توجه به رشد تورم و حجم نقدینگی در بازار و اقتصاد تغییر یابد و به سرعت مقدمات عرضه اولیه ده‌ها شرکت در بازار فراهم آید تا هر روز بدون اینکه اتفاق مثبتی در شرکت‌ها و تولید افتاده‌باشد شاهد افزایش ارزش سهامشان تنها به دلیل ورود پول به بازار نباشیم.

همچنین تمامی بازار‌ها نیاز به جریان نقدینگی دارند و نمی‌شود با سرکوب قیمت در سایر بازار‌ها به شکل نوبتی یک بازار را در بورس نگه داشت. امید است با توسعه کیفی و کمی بازار سرمایه حداقل اگر قرار است پول به شکل دستوری به این بازار تزریق شود، شاهد اجرای پروژه‌های سودآور و اشتغالزا در شرکت‌های حاضر در بازار باشیم و نه فقط افزایش قیمت سهام.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار