کد خبر: 993961
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
سعید کمالی‌دهقان: غربی‌ها من را به عنوان روزنامه‌نگار به ایران اعزام کردند تا روایت آن‌ها را از مرگ ندا آقاسلطان بسازم حالا احساس می‌کنم نمی‌خواهم مثل مسیح علی‌نژاد باشم. حکومت ایران در قتل ندا نقشی نداشت
آنچه او در ادامه می‌گوید در واقع نشان می‌دهد که برای ساخت یک برنامه با نتیجه از پیش تعیین شده وارد ایران شده است: «من به عنوان روزنامه‌نگار به ایران اعزام شدم تا روایت آن‌ها را بسازم.» او داستان خود را شبیه داستان مسیح علی‌نژاد می‌داند و بعد تأکید می‌کند که من نخواستم مثل او باشم

سرویس سیاسی جوان آنلاین: «واقعیت این است که من نمی‌دانم چه کسی ندا را کشته است، در حالی که مستند آنتونی توماس انگشت اتهام را به سمت حاکمان ایران گرفته بود. داستان من مثل مسیح علی‌نژاد است، اما به خواست خدا بعداً توانستم تشخیص دهم. من تصمیم گرفتم به فردی مانند او تبدیل نشوم.»

این‌ها صحبت‌های کسی است که بخش‌هایی از فیلمبرداری مستند «برای ندا» را انجام داده است؛ مستندی که یک سال پس از مرگ مشکوک ندا آقاسلطان ساخته شد تا ثابت کند او توسط حکومت ایران کشته شده است. حالا پس از ۱۰ سال، سعید کمالی‌دهقان خبرنگار گاردین که مصاحبه‌های پنهانی‌اش با اعضای خانواده و دوستان ندا آقاسلطان در آن مستند ۶۷ دقیقه‌ای استفاده شده بود، می‌گوید که «هیچ مدرکی در دست نیست که ندا توسط نیرو‌های جمهوری اسلامی کشته شده باشد.»


ندا آقاسلطان در جریان تجمع غیرقانونی و همراه با خشونت ۳۰ خرداد ۸۸ در یکی از خیابان‌های فرعی اطراف محل تجمع در تهران کشته شد. رسانه‌ها و دولتمردان خارجی قتل او را به دولت ایران نسبت دادند، تندیس‌ها از او ساختند و بورسیه تحصیلی به نامش راه انداختند، اما واقعیت مرگ او و حاضر بودن یک پزشک در آن لحظه بر بالین او و اقدام پزشکی که بعداً سر از اسرائیل درآورد، برای فشار دادن قلب فردی که گلوله خورده که باعث فوران بیشتر خون شد، هیچ گاه روشن نشد.
مادر ندا آقاسلطان هم در آن مستند می‌گوید که هر روز در تجمعات ۸۸ شرکت می‌کردند و آن روز او به دلیل بیماری نتوانسته ندا را همراهی کند و مدعی می‌شود که «قرار شد تلفنی باهم در تماس باشیم. من از شب قبل دلشوره داشتم. اصرار داشتم ندا نرود، اما او نپذیرفت و همراه استادش رفت. من در طول مسیر مدام با ندا در تماس بودم. در آخرین تماس ندا گفت گاز اشک‌آور زده‌اند و ما داخل یک کوچه فرعی هستیم تا سوار ماشین شویم.»

این در حالی است که سال ۸۸ تماس‌های تلفنی محل حضور تجمعات اهل فتنه قطع بود!
کاسپین ماکان که گفته شد نامزد نداست، در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید: «به نوعی به نظر می‌رسد طرفداران آقای موسوی ندا را به او ربط داده‌اند، اما این‌طوری نیست. ندا فوق‌العاده به من نزدیک بود، ندا هرگز طرفدار هیچ یک از این دو گروه نبود، ندا خواهان آزادی بود، آزادی برای همه.»

حضور ندا آقاسلطان در کوچه‌ای خلوت هنگام قتل نشان می‌دهد که دلیلی برای شلیک به او وجود نداشته است. چون او از آشوبگران نبوده و اگر نیاز به برخوردی با او بود، خیلی راحت دستگیر می‌شد.
یک نقل از سفیر ونزوئلا هم جالب توجه است. سفیر ونزوئلا نیز تعریف کرده که «در دور دوم انتخابات ونزوئلا هم چنین صحنه‌ای نظیر مرگ آن خانم را در آن کشور به راه انداختند و این سناریو هم در آنجا پیاده شد و می‌خواستند بگویند که رأی آقای چاوز هم ساختگی است، اما موفق نشدند.»
بر اساس گزارش ایرنا، در زمان حادثه یعنی عصر شنبه در محل این قتل یعنی خیابان امیرآباد شمالی هیچ درگیری خاصی رخ نداده و محل تیرخوردن، از محل ناآرامی‌های عصر شنبه ۳۰خرداد یعنی خیابان آزادی بسیار دور بوده است.

نخواستم مثل مسیح علی‌نژاد باشم
در ابتدای مستند «ندا آقاسلطان»، راوی بیان می‌کند که سعید کمالی‌دهقان یک خبرنگار خاص و ممتاز است و توانسته مخفیانه با خانواده و دوستان ندا مصاحبه بگیرد، در حالی که هیچ روزنامه‌نگاری چنین جرئتی را نداشته است. راوی ادامه می‌دهد که او در جریان اعتراضات سال ۸۸ در ایران بوده و توانسته گزارش‌هایی برای گاردین و سی‌ان‌ان بفرستد.
سعید کمالی‌دهقان در آن مستند تقریباً به عنوان یک قهرمان رسانه‌ای معرفی می‌شود؛ کسی که توانسته خانه و خانواده و نام خانوادگی ندا را برای اولین بار به دست بیاورد، اما سعید کمالی‌دهقان حالا می‌گوید: «وقتی آن‌ها فیلم‌های من را از من گرفتند، من دیگر کاری نداشتم از آن فیلم ناراحت شدم، گرچه آن موقع نشان ندادم. واقعیت این است که من نمی‌دانم چه کسی ندا را کشته است، در حالی که مستند آنتونی توماس (کارگردان مستند برای ندا) انگشت اتهام را به سمت حاکمان ایران گرفته است.»

کمالی‌دهقان که این سخنان را در مصاحبه با تهران تایمز گفته، توضیح می‌دهد: «غربی‌ها خیلی زود به من علاقه‌مند شدند، از زمان ساختن آنچه من الان مستند نادرست در مورد ندا می‌نامم.»
آنچه او در ادامه می‌گوید در واقع نشان می‌دهد که او برای ساخت یک برنامه با نتیجه از پیش تعیین شده وارد ایران شده است: «من به عنوان روزنامه‌نگار به ایران اعزام شدم تا روایت آن‌ها را بسازم.»
او داستان خود را شبیه داستان مسیح علی‌نژاد می‌داند و بعد تأکید می‌کند که من نخواستم مثل او باشم: «داستان من مثل مسیح علی‌نژاد است، اما به خواست خدا بعداً توانستم تشخیص دهم. من تصمیم گرفتم به فردی مانند او تبدیل نشوم.»

افشای تأمین مالی ایران‌اینترنشنال توسط حاکمان سعودی
کمالی‌دهقان پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی توسط دولت عربستان، افشا کرد که خاشقجی یکی از منابع خبری‌اش بوده است و سپس وابستگی مالی شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال به حاکمان سعودی را با توجه به این منبع خبری افشا کرد. او گفته بود «سعود القحطانی» مشاور پادشاهی عربستان سعودی که بعد از بالا گرفتن رسوایی‌ها بر سر ترور «جمال خاشقجی» از تمامی مناصبش برکنار شد، یکی از تأمین‌کنندگان مالی تلویزیون ضدایرانی «ایران‌اینترنشنال» است.

کمالی‌دهقان سپس برای مدتی ناپدید شد. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس در آن زمان در مورد سعید کمالی‌دهقان در توئیتر خود نوشت: «آقای کمالی‌دهقان خبرنگار گاردین در اقدامی شجاعانه تأیید کرد که خاشقجی قبل از مرگ خود اطلاعات مربوط به تأسیس شبکه فارسی ایران اینترنشنال توسط مقامات عالی سعودی را نزد وی افشا کرده است. مقامات ذیربط از مخاطرات احتمالی برای آقای کمالی‌دهقان آگاه هستند و سفارت نیز با آن‌ها در تماس است.»
کمالی‌دهقان ششم اکتبر توئیت کرده بود که حضورش در برنامه مرور مطبوعات تلویزیون ایران‌اینترنشنال اشتباه بوده است. او ۳۱اکتبر توئیت کرد که بابت ۱۸مرتبه حضور در این تلویزیون، جمعاً مبلغ هزارو ۵۹۰ پوند دریافت کرده که به احترام جمال خاشقجی، مبلغ ۲ هزارپوند به صندوق یونیسف در یمن واریز کرده است.

حالا کمالی‌دهقان در گفتگو با تهران تایمز می‌گوید که «در گاردین او را محدود کردند که در مورد ایران ننویسد.» او می‌گوید علیه شایعات و حملات روانی بسیاری قرار گرفته و مجبور شده دو هفته به خاطر فشار روانی در بخش روانی بیمارستان بستری شود و حالا می‌گوید: «آیا من یک جاسوس، دروغگو، روانی، اسکیزوفرنی، روانی آشفته، جلب توجه، بازنده هستم یا من فقط یک روزنامه‌نگار هستم که توسط کارفرما و سرویس‌های اطلاعاتی وی ساکت شده است؟»
او می‌گوید: «سرویس‌های اطلاعاتی غربی از ابتدای کارم به من چشم دوخته بودند و خوشحالم که آن‌ها را ناامید کردم و البته باعث شدم ادعا‌هایی در مورد این بکنند که من نماینده جمهوری اسلامی ایران هستم.»

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
0
0
احسنت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار