کد خبر: 993172
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
پانزدهمین جلسه کمیسیون مشترک برجام با دستاوردی تقریباً هیچ به پایان رسید
باید پذیرفت که کشور‌های اروپایی بعد از خروج امریکا از توافق هسته‌ای موفق شده‌اند طی ۲۰ ماه، طرف ایرانی را ملزم به حرکت در ریل دلخواه خود که همان خرید زمان برای افزایش هزینه‌های حقوقی- سیاسی ایران و اجرای تعهدات یکجانبه از سوی کشورمان است، کرده‌اند
سرويس سياسی جوان آنلاين: پانزدهمین جلسه کمیسیون مشترک برجام میان ایران و ۱+۴ به پایان رسید که دستاورد آن برای طرف ایرانی همانند ۱۴ جلسه گذشته تقریباً هیچ بود و کماکان نمایندگان کشورمان پس از پایان جلسه اظهار امیدواری کردند که در آینده‌ای نزدیک! طرف‌های اروپایی را نسبت به پذیرش و اجرایی شدن تعهدات خود متقاعد کنند.

اینکه عباس عراقچی یا سایر نمایندگان ایران بعد از پایان هر نوع مذاکره و جلسه‌ای با هر یک از مقامات غربی اعم از امریکا و اروپا، نسبت به آینده برجام اظهار امیدواری و آینده توافق هسته‌ای را روشن و امیدافزا ارزیابی کنند، تبدیل به یک عادت کلیشه‌ای شده و به یک شوی مشترک میان نمایندگان ایران و کشور‌های ۱+۴ تبدیل شده است، کمااینکه بعد از پانزدهمین جلسه مشترک، عباس عراقچی همان عبارات و جملاتی را بر زبان آورد که طی ماه‌های گذشته و بعد از برگزاری ۱۴ نشست کمیسیون مشترک رسانه‌ای کرد. موضع‌گیری تکراری و امیددادن‌های خالی از واقعیت توسط مقامات کشورمان در حالی است که امروز بعد از گذشت ۵ /۴ سال از روز اجرای برجام و ۲۰ ماه بعد از خروج ایالات متحده امریکا از توافق هسته‌ای، اروپایی‌ها به قول محمدجواد ظریف حتی یک درصد از تعهدات خود را اجرایی نکرده‌اند و طرف ایرانی همچنان مصر است بعد از گذشت این مدت‌زمان، نظر آن‌ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهد!

تکرار ملال‌آور وعده‌های ۶ سال پیش
عباس عراقچی در حالی بعد از پانزدهمین جلسه بیان می‌کند: «موضوع اصلی در جلسه امروز بحث تاثیرات خروج امریکا و بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران بود و اینکه چگونه می‌توان منافع اقتصادی ایران از برجام را تأمین کرد» که این عبارات را پیش از این چندین بار قبل و بعد از جلسات کمیسیون مشترک برجام که به فاصله اردیبهشت سال ۹۷ (زمان خروج رسمی امریکا از برجام) تاکنون شنیده‌ایم و جالب این است تاکنون طرف‌های ایرانی و اروپایی نتوانسته‌اند راه‌های تأمین منافع اقتصادی را تأمین کنند! این در شرایطی است که اروپایی‌ها در صورت اجرای تعهدات یازده‌گانه خود می‌توانند به راحتی بخش‌های مهمی از منافع اقتصادی و تجاری ایران را تأمین کنند.

اینستکس؛ دلخوشی دست‌نیافتنی
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در ادامه بیان می‌کند: «در این جلسه ایده‌های جدی‌تر و متمرکزتری از سوی کشور‌های اروپایی برای تقویت سازوکار اینستکس ارائه شد. اینستکس تقریباً به مراحل عملیاتی رسیده است و اینکه چگونه می‌توان آن را تقویت کرد، مورد بحث قرار گرفت»، این در شرایطی است که بعد از گذشت ۲۰ ماه از زمان خروج دولت امریکا از برجام، اروپایی‌ها کمترین و ساده‌ترین قدمی در جهت راه‌اندازی کانال مالی خود تحت عنوان اینستکس انجام نداده‌اند و کماکان طرف ایرانی را نسبت به راه‌اندازی قریب‌الوقوع آن دلخوش می‌کنند!

حرف‌هایی برای خالی نبودن عریضه
عراقچی همچنین در ادامه بیان می‌کند: «انتظارات ما از برجام محدود به این موارد نیست و انتظارات ما طبق برجام گسترده است. اکنون برجام از نوعی تعادل برخوردار شده که متأسفانه تعادلی در سطح پایین است. با بازگشت تحریم‌ها، انتظارات اقتصادی ایران برآورده نشد و در مقابل ایران تعهداتش را کاهش داد. تلاش کشور‌های باقی مانده در برجام برای حفظ برجام ادامه دارد» که افکار عمومی داخل بار‌ها شعار‌های اینچنینی را از زبان مقامات دولتی شنیده‌اند؛ شعار‌هایی که هیچ گاه به واقعیت نیز نزدیک نشده‌اند و امروز بعد از گذشت شش سال از دولت، تنها برای حفظ وجه دولت و تأکید بر این نکته که «دولتمردان شعار‌های خود را فراموش نکرده‌اند» تکرار می‌شوند.

بیانیه یک طرفه
جالب اینکه در بیانیه پایانی پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک، نکات جالبی گنجانده شده است از جمله اینکه در هیچ کدام از بخش‌های آن به اعتراض ایران نسبت به عدم اجرای تعهدات یازده‌گانه طرف اروپایی اشاره نشده است. در شرایطی که مقامات ارشد دستگاه دیپلماسی همراه با رئیس‌جمهور کشورمان پس از نشست‌های اخیر کمیسیون مشترک مدعی بوده‌اند که «اعتراض به عدم اجرای تعهدات برجام توسط کشور‌های اروپایی» محور گفتگو‌های کمیسیون بوده است، با این حال در بیانیه پایانی نشست کمیسیون برجام حتی اشاره‌ای گذرا یا به تلویح نسبت به این مسئله نشده است که این مسئله بار دیگر ناتوان بودن تیم مذاکره‌کننده را نشان می‌دهد.
در همین رابطه عباس عراقچی در بخش دیگری از گفت‌وگوی چهارشنبه شب خود بیان می‌کند: «جمهوری اسلامی ایران در هر جلسه و از جمله این جلسه تأکید کرده که بدون برآورده شدن انتظارات خود در حوزه‌های اقتصادی بازگشت کامل ایران به برجام مقدور نیست.»

ابراز نگرانی اروپا نسبت به گام‌های کاهش تعهدات ایران!
در بخش دیگری از بیانیه پایانی کمیسیون مشترک پانزدهم طرف‌های اروپایی نسبت به گام‌های کاهش تعهدات ایران ابراز نگرانی می‌کنند! آن هم در جایی که ایران از روز امضای برجام تاکنون با استناد به گزارش‌های دوره‌ای سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تمام تعهدات خود را به صورت یکجانبه و بدون توجه به عدم اجرایی شدن تعهدات امریکا- اروپا اجرایی و تنها طی چند ماه اخیر برخی از تعهدات کم‌اهمیت و جزئی خود را متوقف کرده است. در حالی در بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک پانزدهم در حضور عباس عراقچی و سایر نمایندگان کشورمان، کشور‌هایی که تاکنون از اجرای تعهدات خود سرباز زده‌اند نسبت به اقدام متقابل ایران احساس نگرانی کرده‌اند که طی هفته‌های اخیر اروپایی‌ها نخستین گام‌های جدی را برای راه‌اندازی مکانیسم ماشه به عنوان آخرین مرحله از هزینه‌های حقوقی- سیاسی ایران از برجام نیز برداشته‌اند.

خرید زمان توسط اروپایی‌ها و کشتن زمان توسط طرف ایرانی
باید پذیرفت که کشور‌های اروپایی بعد از خروج امریکا از توافق هسته‌ای موفق شده‌اند طی ۲۰ ماه، طرف ایرانی را ملزم به حرکت در ریل دلخواه خود که همان خرید زمان برای افزایش هزینه‌های حقوقی- سیاسی ایران و اجرای تعهدات یکجانبه از سوی کشورمان است، کرده‌اند و مهم‌تر از آن شرایطی را ترسیم کنند که طرف ایرانی نتواند اجرای تعهدات خود را تعلیق و استانداردسازی رفتار خود در حوزه هسته‌ای را تغییر دهد، به طوری که اروپایی‌ها علاوه بر عدم اجرایی کردن تعهدات یازده‌گانه خود و فراخواندن اشخاص حقوقی و حقیقی که در ایران سرمایه‌گذاری محدود را انجام داده بودند، حلقه محدودیت‌های بین‌المللی علیه ایران را تنگ‌تر کرده و بار‌ها کشورمان را متهم به نقض صلح و ثبات بین‌المللی کرده‌اند و همراه با امریکایی‌ها چندین بار پرونده کشورمان را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده‌اند.
در چنین شرایطی، طرف ایرانی کماکان، نفس برگزاری جلسات کمیسیون مشترک را یک رویداد مهم دیپلماتیک در عرصه جهانی ارزیابی می‌کند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار