کد خبر: 991656
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
نگاهی به علل کسب نتایج ضعیف ۴ تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا
نمایندگان فوتبال ایران در دو هفته ابتدایی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا عملکرد ضعیفی داشتند و در صورت ادامه این روند ناکامی‌ها قطعاً هیچ یک از آن‌ها جواز حضور در مرحله حذفی رقابت‌ها را کسب نخواهند کرد.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: پرسپولیس، استقلال، سپاهان و شهرخودرو مجموعاً در بازی دوم‌شان یک امتیاز کسب کردند. به غیر از سرخپوشان که دو بار از حریف‌شان پیش افتادند و در نهایت هم به تساوی ۲- ۲ رضایت دادند، سه تیم دیگر مقابل حریفان آسیایی خود شکست خوردند تا کارشان برای ادامه مسیر سخت‌تر شود. بدون شک عوامل زیادی در این ناکامی‌ها دخیل بوده، اما اصلی‌ترین عاملی که تأثیر مستقیمی روی عملکرد تیم‌های ایرانی در شروع لیگ قهرمانان داشته دو بازی متوالی خارج از خانه بوده است.

سنگ‌اندازی‌های CFA برای تیم‌های باشگاهی فوتبال کشورمان و گرفتن امتیاز میزبانی در خاک وطن چالش جدیدی بود که پس از رایزنی آقایان مسئول در ورزش و فوتبال قرار بر این شد که فعلاً تیم‌های حریف میزبان بازی‌های رفت باشند. این مسئله انرژی زیادی از بازیکنان و مربیان تیم‌هایمان گرفت. پرواز به کشور‌های مختلف، آن‌هم در فاصله چند روز و بدون استراحت و ریکاوری خستگی مفرط نمایندگانمان را در پی داشت. در این بین دو تیم استقلال و شهرخودرو علاوه بر این دو بازی، پلی‌آف را نیز در کشور‌های عربی برگزار کردند و تمام انرژی خود را برای صعود به مرحله مقدماتی گذاشتند، حتی تعویق بازی‌های‌شان در لیگ برتر نیز کمک چندانی به آن‌ها نکرد. استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهرخودرو زمانی برای ریکاوری، تزریق انرژی و انگیزه به بازیکنان نداشتند، بالا رفتن آمار مصدومیت تیم‌ها این ادعا را ثابت می‌کند. ضمن اینکه بازی در خانه و حضور تماشاگران ایرانی می‌توانست تأثیر زیادی در نتایج تیم‌ها داشته است.

در بین چهار گروه منطقه غرب آسیا نام هیچ یک از تیم‌های ایرانی در صدر یا رده دوم جدول رده‌بندی به چشم نمی‌خورد. استقلال، پرسپولیس و سپاهان در رتبه سوم ایستاده‌اند و شهرخودرو نیز در رتبه چهارم قرار دارد. نکته نگران‌کننده این موضوع، اما صدرنشینی چهار تیم سعودی در گروه‌های چهارگانه نخست لیگ قهرمانان آسیاست!

صدرنشین لیگ برتر در مجموع دو بازی فقط یک امتیاز کسب کرده است. آبی‌های تهرانی هم شرایطی مشابه به رقیب سنتی شان دارند و نماینده مشهد نیز هر دو دیدارش را واگذار کرده و بدون امتیاز قعرنشین گروه دوم رقابت‌هاست. در این بین زردپوشان زاینده‌رود به لطف برد مقابل العین تنها تیم ایرانی هستند که یک پیروزی به دست آورده‌اند، منتها سپاهان شکست تلخی را برابر السد تجربه کرد تا به رده سوم گروه چهارم سقوط کند. اینکه تیم‌های کشورمان از هشت بازی اخیر تنها پنج امتیاز کسب کرده‌اند، اتفاقی نگران‌کننده و قابل تأمل برای فوتبال ما به شمار می‌رود.

در روز‌هایی که مقامات فوتبال قاره کهن چشم دیدن تیم‌های کشورمان را ندارند و برای گوشه‌گیر کردن فوتبال ایران از هر ترفندی استفاده می‌کنند، داوری‌های بحث‌برانگیز بازی‌های اخیر شرایط را برای تیم‌هایمان دشوارتر کرده است. در بازی‌های دوشنبه و سه‌شنبه شب، داورانی که از سوی CFA انتخاب شده بودند با قضاوت‌های پراشتباه خود روی نتایج بازی‌ها تأثیرگذار ظاهر شدند. تیم فرهاد مجیدی در حالی ۲ بر یک مغلوب الاهلی شد که داور گل سالم استقلال را مردود اعلام کرد. اشتباهات داوری فقط به این بازی محدود نمی‌شود؛ در بازی پرسپولیس – الشارجه، گل تیم اماراتی آفساید بود، منتها داور اعتقادی به این قضیه نداشت. از آنجا که در لیگ قهرمانان آسیا فعلاً خبری از ویدئوچک نیست امکان بررسی صحنه‌های حساس بازی‌ها و کاهش اشتباهات داوران وجود ندارد.

تداوم نتایج ضعیف عواقب جبران‌ناپذیری برای تیم‌های ایرانی در پی خواهد داشت. در حالی که سه دهه است فوتبال کشورمان قهرمانی در آسیا را تجربه نکرده، عملکرد دور از انتظار چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان نگرانی هواداران این تیم‌ها را نیز در پی داشته است. با برگزاری هفته سوم مرحله رفت دور مقدماتی رقابت‌ها به پایان می‌رسد. نکته حائز اهمیت بازی‌های روز ۱۲ و ۱۳ اسفندماه است که هر چهار نماینده کشورمان برای بقا در مسابقات محکوم به شکست حریفان‌شان هستند. همانطور که اشاره شد استقلال و پرسپولیس یک امتیازی هستند. سپاهان سه امتیازی و شهرخودرو نیز هنوز امتیازی دشت نکرده است. با این اوضاع قطعاً نمی‌توان به صعود به مرحله حذفی فکر کرد. در هفته سوم، آبی‌ها با الوحده امارات، شهرخودرو با الشباب امارات، پرسپولیس با التعاون عربستان و سپاهان هم با النصر عربستان روبه‌رو خواهند شد. فراموش نکنیم که بر اساس ادعای مدیران فوتبالی، قرار است در بازی‌های برگشت میزبان حریفانمان باشیم و در صورت موفقیت در هفته سوم می‌توانیم به بازی‌های برگشت امیدوار شویم، اما از آنجا که نه به قول‌ها و وعده‌های مدیران فوتبال کشورمان می‌توان اطمینان کرد و نه به قول‌های مدیران CFA، هر چهار تیم ایرانی باید دور رفت را با حداکثر امتیاز به پایان برسانند تا اگر اتفاقات دیگری در دور برگشت رقم خورد کمترین آسیب متوجه آن‌ها باشد.

با توجه به سطح فوتبال کشورمان نمی‌توان از بازیکنان ایرانی انتظار داشت که به سادگی با مسائلی از جمله پرواز‌های متوالی، اختلاف ساعت، تفاوت آب و هوایی و مسائل روحی کنار بیایند و از نظر بدنی دچار افت نشوند. ریکاوری روحی و بدنی نیاز اصلی هر چهار نماینده ما در لیگ قهرمانان است تا در فرصت دو هفته‌ای که دارند خود را برای بازی سوم مهیا سازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار