کد خبر: 991321
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۶
شاید به نظر شوخی بیاید، اما گفته می‌شود دلیل اینکه یک بازیگر امسال دستش به سیمرغ جشنواره فجر نرسید، بازی در یک فیلم کمدی است و اینکه یکی از داوران از آن نقش بدش آمده است!
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: جواد عزتی بازیگری که از حضور در سریال‌های تلویزیونی پایش به سینما باز شد و به مرور از نقش‌های مکمل به نقش اصلی در سینما رسید، ظاهراً تنها به خاطر نگاه غیرحرفه‌ای یک داور امسال دستش از رسیدن به سیمرغ بهترین بازیگر مرد دور ماند با آنکه این اتفاق نمی‌تواند تاثیری در روند رو به گسترش بازیگری عزتی داشته باشد، ولی می‌تواند نشان‌دهنده سطح داوری سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر باشد که صرفاً نظر غیرحرفه‌ای یک داور می‌تواند قابلیت‌های بازیگر با استعدادی، چون عزتی را نادیده بگیرد.

پشت پرده یک تصمیم احساسی
عزتی پرکارترین بازیگر جشنواره سی‌و‌هشتم فیلم فجر بود که در فیلم‌های «شنای پروانه» محمد کارت، «مغز استخوان» حمیدرضا قربانی، «خورشید» مجید مجیدی، «آتابای» ساخته نیکی کریمی و «دوزیست» برزو نیک‌نژاد ایفای نقش کرده است.

وی در «شنای پروانه» و «دوزیست» نقش اول مرد را بازی کرد و در سایر فیلم‌ها ایفاگر نقش مکمل بود. بازی عزتی در فیلم «شنای پروانه» و «آتابای» چشم منتقدان و داوران جشنواره فجر را گرفت و وی یکی از نامزد‌های دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل شد.

در شب اختتامیه ولی نام «امیر آقایی» به عنوان برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سوی داوران اعلام شد تا در کمال ناباوری برای پنجمین بار دست عزتی از رسیدن به سیمرغ کوتاه بماند.

عزتی در واکنش به انتخاب نشدن از سوی جشنواره، در صفحه شخصی‌اش با درج یک دیالوگ از فیلم تحسین شده «شنای پروانه» نوشت: «کار خوبه که خدا جور کنه، سلطان محمود خر کیه». اما این جمله اعتراضی پایان کار نبود.

کانال‌های سینمایی خبر پشت پرده انتخاب نشدن عزتی را منتشر کردند. یک روز بعد از اختتامیه جشنواره فجر بود که یک رسانه در خبری از زبان محمدمهدی عسگرپور از اعضای هیئت داوران اعلام کرد این هیئت روی سیمرغ جواد عزتی برای «آتابای» با رأی اکثریت به جمع‌بندی رسیده بود، اما مخالف جدی این انتخاب سعید راد به شدت معترض این تصمیم می‌شود و حتی یک روز در جلسه هیئت داوران شرکت نمی‌کند تا در نهایت مقاومت او باعث می‌شود سیمرغ به امیر آقایی برسد.

گلایه از یک سکانس
در میان هیئت داوران سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر، راد بازیگر قدیمی سینمای ایران حضور داشت.

این بازیگر که به صراحت لهجه و بیان معروف است، پیش‌تر اظهار نظری درباره یک سکانس از فیلم «هزار پا» داشت و در آن بازی رضا عطاران و جواد عزتی را زیر سؤال برده بود. در سکانس مزبور، عطاران و عزتی با آهنگی لس آنجلسی می‌رقصند و راد در واکنش به آن گفت: «وقتی شما دو تا مرد را می‌گذارید جلوی دوربین و این‌ها عربی می‌رقصند و سینه‌شون را می‌لرزونند، تهوع به آدم دست می‌دهد. باید ببینیم مردم چرا به این صحنه‌ها می‌خندند. این صحنه جالبی نیست و کمدی و طنز نیست و حتی لودگی نیست، وقاحته! این کاری نیست که یک مرد انجام بدهد.» البته انتقاد سعید راد به بازی جواد عزتی موضوعی نبود که منطقی تلقی شود، چون بازیگر سینما صرفاً نقشی را بازی می‌کند که فیلمنامه برای او طراحی کرده است، همانطور که اکبر عبدی در چند فیلم نقش زن یا پیرزن را بازی کرده و نمی‌توان به این دلیل از او خرده گرفت بلکه اتفاقاً این می‌تواند از قوت بازیگری او باشد.

این دلخوری از بازی عزتی گویا تا شب رأی‌گیری بهترین بازیگر مکمل جشنواره فیلم فجر نیز وجود داشته است. جالب است که جواد عزتی با اینکه در ابتدای فعالیتش به عنوان بازیگر با بازی در نقش‌های کمدی شناخته شده است، اما نقش‌های جدی سال‌های اخیر او در فیلم‌هایی، چون ماجرای نیمروز یک و دو که نقش یک مأمور امنیتی را بازی کرد و نیز فیلم دفاع مقدسی «تنگه ابوقریب» کاملاً نشان داد این بازیگر قرار نیست خودش را به عنوان بازیگری کمدی محدود و خلاصه کند. او دو سال پیش با یک نقش جدی در فیلم «لاتاری» نیز درخشیده بود.

هیچ کس حاضر به تکذیب نیست
مسئله تغییر رأی بهترین بازیگر مکمل مرد، به برنامه تلویزیونی شبکه خبر نیز کشیده شد.

حمیدرضا مدقق مجری برنامه «شهر فرنگ» این شبکه از محمدمهدی عسگرپور یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره درباره تغییر سیمرغ عزتی پرسید و عسگرپور که گویا تمایلی به شفافیت نداشت، پاسخ داد: «آیا ما آنجا گزارشگر داشتیم که می‌توانسته به راحتی گزارش بدهد؟ اگر من بخواهم این یک مورد را باز کنم باید فضای داوری با اجزایش باز بشود که در این صورت باید همه داوران حضور داشته باشند، چون ممکن است من نکته‌ای را از زاویه دید خودم گفته باشم که اتفاقاً آقای راد و بقیه عزیزان در ارزیابی خودشان نکته دیگری داشته باشند.»

تکذیب نکردن عسگرپور و سکوت راد در این موضوع همه احتمال‌ها را به درست بودن تاثیر مخالفت بازیگر قدیمی سینما با سیمرغ عزتی منتهی می‌کند، هر چند عیار بازیگری و هنرمندی یک بازیگر را معمولاً جوایز هنری مشخص نمی‌کنند و به مرور این تاریخ سینماست که جایگاه اصلی بازیگران را معین می‌کند، اما با این حال نمی‌توان نقش سیمرغ و تلاش سینماگران برای تصاحب آن را نیز کتمان کرد.

امسال نه تنها سیمرغ بازیگر نقش مکمل مرد بلکه سیمرغ نقش مکمل زن هم با حواشی روبه‌رو شد. از نظر منتقدان سینما بازی تیپیکال «طناز طباطبایی» در نقش یک زن مظلوم آشفته‌حال، آن هم تنها در دو سکانس بازی نمی‌توانست دلیل خوبی برای رسیدن به سیمرغ باشد.

پولساز‌ترین بازیگر سینما
سال ۹۷ سال خاصی برای عزتی بود. این بازیگر توانست در این سال عنوان پولساز‌ترین مرد سینما را به خود اختصاص دهد. او سال ۹۷ پنج فیلم «هزارپا»، «خرگیوش»، «لاتاری»، «پارادایس» و «تنگه ابوقریب» را در اکران داشت و با مجموع فروش ۶۵میلیارد و ۵۲۰میلیون تومان با فاصله پولسازترین بازیگر سینمای ایران شد.

این نکته ولی چندان هم اتفاقی نبود. عزتی در سال ۹۶ هم در کنار حمید فرخ‌نژاد پولسازترین‌های سینما بودند، با این وجود سال ۹۸ برای عزتی سال پرکاری بود و احتمالاً این پرکاری می‌تواند در سال ۹۹ باز هم نام عزتی را جزو پولسازترین‌های سینما قرار دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یزدی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
2
0
عزتی بازیگر خوبیه ؛ ولی حرفهای آقای راد نیز در مورد اون سکانس رقص عربی هم کاملا درسته.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار