کد خبر: 991239
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰

مسلما با نزدیک شدن به زمان کنکور و ایام امتحانات دانش آموزان نیز دچار استرس و فشار های عصبی بسیاری می شوند. فشار های روانی که گاهی تحت تاثیر عوامل بیرونی است، اما بسیاری از این موارد نتیجه عدم وجود آگاهی در دانش آموز و تحت تاثیر عوامل درونی است. به همین دلیل در این نوشتار قصد داریم به بررسی مهمترین نکات برای موفقیت در کنکور و امتحانات مدارس بپردازیم تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما بگذاریم.

چگونه مطالب مورد مطالعه را به خوبی به حافظه بسپاریم؟

مهمترین نکته برای حفظ کردن مطالب در ذهن تکرار و تمرین است. به همین دلیل اولین نکته ای که به آن اشاره می کنیم این است که حتما قبل از خواب به مطالعه و مرور مهمترین موارد درسی بپردازید. اگر در ارتباط با درس و یا آزمونی استرس و دلهره دارید، پیشنهاد می کنیم همواره قبل از خواب به مطالعه و مرور مهمترین نکات بپردازید.

در طول خواب مغز خاطرات جدید را تقویت می کند و بدین ترتیب تمام چیزهایی که پیش از خواب مطالعه و مرور کرده ایم در ذهن تکرار می شود. البته توجه داشته باشید که انجام همه موارد و تمارین درسی را به زمانی که به رختخواب می روید موکول نکنید!

مهمترین نکات برای موفقیت در کنکور و امتحانات

برنامه ریزی دقیقی برای مطالعه داشته باشید

از قدیم گفته اند مرد آن نیست که گه تند و گهی خسته رود! مرد آن است که آهسته و پیوسته رود. پس همواره در یک برنامه منظم زمانی خاص و تعریف شده به مطالعه دروس و نکات مهم بپردازید. زمانی که برنامه ریزی دقیقی برای مطالعه دارید و در بین مطالعه نیز زمان هایی برای استراحت و وقفه ایجاد می کنید، فرصت تقسیم یک کار بزرگ به قطعات کوچک را برای خود فراهم کرده اید. اگر برای برنامه ریزی دغدغه دارید می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی بهره بگیرید.

برای مثال سعی نکنید تمام جدول تناوبی را به یک باره حفظ کنید. بجای این کار جدول تناوبی را به بخش های مختلفی تقسیم کنید و هر روز بخش جدیدی را یاد بگیرید. بدین ترتیب به سرعت هم خسته نمی شوید و استرس کنکور هم به سراغ شما نمی آید.

گاهی از ترفند قصه گویی استفاده کنید!

برای موفقیت در کنکور مطالبی را که حتما باید از حفظ باشید به داستان تبدیل کنید تا اطلاعات آن مطلب برای شما معنای بیشتر پیدا کنند. برای مثال، برای حفظ کردن ستون شانزدهم جدول تناوبی که به ترتیب شامل عناصر O، S، Se، Te و Po است می‌توان این داستان را ساخت: استاد سکته کرد، ترکید، پوکید.

مهمترین نکات برای موفقیت در کنکور و امتحانات

هرگز در محیط های تکراری مطالعه نکنید

براساس تحقیقات انجام شده مطالعه‌ی یک مطلب در مکان‌های مختلف در هر روز احتمال فراموشی آن مطلب را کاهش می‌دهد. هر بار که ما مکان مطالعه‌ی خود را تغییر می‌دهیم (مثلا از کتابخانه به کافی‌شاپ یا از کافی‌شاپ به پارک)، مغز خود را وادار می‌کنیم که هر بار ارتباط تازه‌ای با مطلب تشکیل دهد، درنتیجه آن مطلب یه یک خاطره‌ی قوی‌تر تبدیل می‌شود.

برای مثال در ایام تعطیل نوروز که فرصتی سوخته برای همه دانش آموزان است می توانید به استفاده از خدمات اردوی عید بپردازید.

خودتان را محک بزنید

خودآزمایی یکی از بهترین روش‌های آمادگی برای موفقیت در کنکور است. از اینکه به سختی به یاد می‌آورید که پنجمین پادشاه سلسله‌ی قاجار چه کسی بوده است نگران نشوید؛ هرچه در شرایط تمرینی چیزی را سخت‌تر به یاد بیاوید، در آینده و در شرایط واقعی راحت‌تر آن را به خاطر خواهید آورد.

بدین ترتیب نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی تشخیص می دهید و در صورت نیاز برای رفع آنها می توانید در دوره های آموزشی و انواع کلاس کنکور شرکت کنید.

گاهی به تنهایی و بلند بلند و گاهی بصورت گروهی مطالعه کنید

خواندن مطالب با صدای بلند به شما کمک می‌کند تا به دو روش آن را حفظ کنید: دیدن مطلب و شنیدن مطلب. البته در این شرایط تضمینی نیست که شما را از کتابخانه بیرون نیندازند.

مهمترین نکات برای موفقیت در کنکور و امتحانات

کار گروهی برای همه مطلوب نیست اما برای کسانی که از تلاش گروهی نفع کوچکی می‌برند، مطالعه‌ی گروهی می‌تواند سودمند باشد. هر چند روز یک بار برای مرور درس‌ها با دوستان درس‌خوان خود جمع شوید. یک نفر را مسئول انجام برخی وظایف کنید مثل: تهیه‌ی میان وعده و انتخاب موسیقی و هدایت گروه در جهت رسیدن به هدف.

برای حفظ تمرکز به تغذیه خود توجه ویژه ای داشته باشید

به یک کافه بروید و یک نوشیدنی کافئین‌دار سفارش بدهید؛ در بسیاری از تحقیقات مشخص شده است که قهوه و چای سطح هوشیاری را بالا نگه می‌دارد، به خصوص که در فضای خواب‌آور کتابخانه حتی پوست زباله‌ی یک آدامس روی کف زمین هم می‌تواند توجه ما را به خود جلب کند.

در پایان به این نکته اشاره می کنیم که برای رسیدن به بهترین نتیجه خود را از زندگی روزمره دور نکنید. برای مثال حتما زمانی را برای ورزش کردن اختصاص دهید. تفریحات خاص خود را داشته باشید اما برای زمانبندی و انجام آن نیز برنامه خاصی داشته باشید.

موفقیت در کنکور و هر یک از مراحل زندگی نیازمند برنامه ریزی دقیق در همه ابعاد است. همچنین برای کاهش استرس همواره بیاد داشته باشید که کنکور تنها یکی از مراحل پیش روی زندگی شماست و بزرگترین آنها نیست! موفقیت در کنکور با داشتن یک برنامه منظم و حرفه ای ساده تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار