کد خبر: 990996
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
یادداشت «علی دارابی» پیرامون حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن
اعضای دولت «تدبیر و امید» و در رأس آن‌ها رییس‌جمهوری محترم باید در فرصت کوتاه باقیمانده تا عمر قانونی دولت تمام فرصت و تلاش خود را صرف برطرف‌کردن مشکلات کشور و خدمت به مردم کند. کنایه‌زدن و کار سیاسی باید یکسره تعطیل شود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین:‌ علی دارابی طی یادداشتی در روزنامه صبح نو نوشت: در ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ مردم عزیز، نجیب و انقلابی در سراسر کشور باوجود برف و باران شدید، اما با غیرت مثال‌زدنی در راهپیمایی شرکت کردند و با آرمان‌ها و راه رهبر کبیر انقلاب و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام‌خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و شهیدان والامقام عهد و میثاق خود را تحکیم و با صدای بلند آن را اعلام کردند. با خلق این حماسه بزرگ توسط مردم باوجود حجم زیادی از مشکلات، ناکارآمدی‌ها، کژی‌ها و ناراستی‌ها، اینک وظیفه مسوولان، نخبگان، جریانات سیاسی، بسیار خطیرتر از گذشته خودنمایی می‌کند.

راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن پر از درس‌ها و آموزه‌هاست:
(یکم) صیانت از آرمان‌های امام و شهیدان؛ عدالت، آزادی، استقلال، جمهوریت، اسلامیت، وحدت ملی، حاکمیت اراده ملت در حق تعیین سرنوشت و اداره کشور، آرمان‌های بنیادی و غیرقابل تغییر امام و شهیدان بوده است. ما مردم و همه مسوولان باید از این آرمان‌ها به‌درستی صیانت و پاسداری کنیم.

(دوم) خدمت به‌جای شعار توسط دولت؛ اعضای دولت «تدبیر و امید» و در رأس آن‌ها رییس‌جمهوری محترم باید در فرصت کوتاه باقیمانده تا عمر قانونی دولت تمام فرصت و تلاش خود را صرف برطرف‌کردن مشکلات کشور و خدمت به مردم کند. کنایه‌زدن و کار سیاسی باید یکسره تعطیل شود. گویا هنوز برخی مسوولان ارشد دولت در ایام تبلیغات انتخاباتی به سر می‌برند؟! غافل از اینکه به‌زودی سوت پایان بازی را داور که قانون و مردم باشند، به صدا در خواهند آورد و چه نیکو و شایسته است که در این مدت کمتر از دو سال از عمر دولت مردم شاهد کار و تلاش، خدمت، سازندگی، آبادانی، برطرف‌کردن محرومیت‌ها، توسط دولت باشند. بی‌شک جناب روحانی، رییس‌جمهوری محترم مخاطب اول این سخن هستند.

(سوم) انتخابات مجلس یازدهم؛ چند روز دیگر در جمعه آخر این هفته، دوم اسفند، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و در پنج استان انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری برگزار خواهد شد. نظرسنجی‌های معتبر گویای «کاهش مشارکت» و «دلسردی مردم» برای حضور در پای صندوق‌های رأی است. گسترش بی‌اعتمادی، ناکارآمدی مسوولان در حوزه‌های اجرایی، قضایی و قانون‌گذاری، اعتراض به فرایند احراز صلاحیت نامزد‌ها توسط شورای نگهبان، ناکارآمدی مجلس شورای اسلامی فعلی (مجلس دهم) مشکلات اقتصادی (گرانی، تورم، بیکاری ...) همه و همه از عوامل اصلی این «کاهش مشارکت» که در واقع «صدای اعتراض مردم» نسبت به نحوه اداره کشور و مسائل پیش‌گفته است، بسیار موجب نگرانی بوده و باید همه مسوولان عالی کشور، نخبگان و... به فکر علاج و چاره‌اندیشی باشند.

(چهارم) انتخابات یعنی رقابت: ارکان هر انتخابات رقابت، امنیت، سلامت، حاکمیت قانون و صیانت از آرای مردم است. تأمین و تحقق این ارکان برعهده دولت، شورای نگهبان، نهاد‌های امنیتی، نظامی و اطلاعاتی است؛ اما آنچه موتور محرکه انتخابات را برعهده دارد «رقابت آزاد و عادلانه» میان نامزدها، احزاب و تشکل‌های سیاسی است. «لیست انتخاباتی» یک «هنر حرفه‌ای و کلیدی» برای کنشگران سیاسی است. اگرچه مردم باید بر اساس مطالعات و بررسی‌های خود به افراد رأی دهند، اما «اعتماد به حلقه‌های واسطه»، چون «احزاب سیاسی، نخبگان، گروه‌های مرجع، رسانه‌ها و...» نقش مشورت‌دهی را برای رأی دادن ایفا می‌کنند که نباید از کنار این‌ها به سادگی گذشت. اگر جریانات سیاسی به این توصیه مهم دقت کرده و مسوولان نظارتی و اجرایی هم به وظایف خود عمل کنند، احتمال افزایش مشارکت را نباید از نظر دور داشت.

(پنجم) هر کس و هر نهاد به جای خود؛ مخاطب اصلی این سخن مسوولان و مقامات کشور هستند. اگر صدای بلند مردم در راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن و مطالبات آن‌ها در سراسر کشور به‌درستی شنیده شود و اگر صدای اعتراضات نخبگان، دلسوزان انقلاب و نظام در عرصه‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد، مردم از مسوولان می‌خواهند که:
هر فرد و هر نهاد برابر وظایف قانونی خود عمل کنند و پاسخگو باشند. تفکیک قوا رعایت شود و قوه قضاییه در حوزه اجرا دخالت نکند؛ همانگونه که نباید دولت در حوزه قضایی مداخله کند.
تمرکز قانون‌گذاری در «مجلس شورای اسلامی» مدنظر قرار گیرد و مرجعیت آن توسط سایر شورا‌ها و نهاد‌های موازی حتی «سران سه قوه» دچار خدشه نشود.

باید وحدت همه جناح‌ها، گروه‌های سیاسی وفادار به نظام و انقلاب اسلامی مورد اهتمام قرار گیرد. کشور و جامعه را به یک «خط سیاسی» و یک «تفکر» نمی‌توان و نباید اداره کرد. به جناح‌های سیاسی می‌گویم لطفاً آتش‌بس دهید؛ مدیریت کشور را خیلی پرهزینه کرده‌اید.

مردم سرمایه اصلی و رضایتمندی و حمایت آنان معیار «مقبولیت و کارآمدی» مسوولان است. مدیران خادمان و نوکران مردم هستند، نه اربابان آنها؟! این رابطه غلط باید هر چه زودتر خاتمه یابد. نظام مدیریتی ما باید مملو از مدیران پاکدست، مؤمن، کارآمد، عدالتخواه، فسادستیز، خدمتگزار و عاشق کشور و ملت باشد؛ یعنی امثال شهید حاج قاسم سلیمانی. این سرآغاز درس‌آموزی از یوم‌الله ۲۲ بهمن ۹۸ است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار