کد خبر: 990919
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶
نظرسنجی مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
رئیس‌جمهور امروز و پس از چهار ماه به میان خبرنگاران می‌آید و در نشست خبری شرکت خواهد کرد. از محتوای سخنان رئیس‌جمهور خبری در دست نیست، اما می‌توان حدس زد که اتکای سخنان روحانی با توجه به انتخابات مجلس، رنگ و بوی انتخاباتی داشته باشد، خصوصاً که طی دو هفته گذشته از هر تریبونی برای این موضوع بهره گرفته است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: سخنانی که نه در شأن رئیس‌جمهور که مجری انتخابات است، بوده و نه در شأن یک کارگزار نظام اسلامی که خود طی ۴۰ سال گذشته خروجی انتخابات بوده است. روحانی طی دو هفته گذشته بار‌ها به تلویح و تصریح شورای نگهبان قانون اساسی را مورد هجمه قرار داده است. برخی آگاهان سیاسی این اپوزیسیون‌بازی روحانی را ناشی از کارنامه ناکارآمد او طی شش سال گذشته ارزیابی می‌کنند که تلاش می‌کند با قطبی‌سازی‌های کاذب ذهن افکار عمومی را از مسائل و مطالبات اصلی منحرف کند. دست رئیس‌جمهور در ارائه یک عملکرد قابل قبول اقتصادی خالی است. این واقعیت را می‌توان در آخرین نظر‌سنجی دانشگاه تهران به روشنی درک کرد. جایی که ۷/ ۹۳ از مردم تهران از عملکرد مدیریت دولت ناراضی هستند. نارضایتی مردم تهران البته تنها به دولت منحصر نمی‌شود، بلکه آن‌ها از عملکرد شورای شهر اصلاح طلب تهران هم رضایت ندارند. انتظار می‌رود رئیس‌جمهور امروز در نشست خبری خود به این واقعیت‌ها توجه و به‌جای فرافکنی از کارنامه خود دفاع کند.

احمد نادری، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران دیروز در نشست خبری، اظهار داشت: مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران به عنوان یکی از باسابقه‌ترین مؤسسات تحقیقاتی در حوزه اجتماعی و افکار عمومی شناخته می‌شود، این مؤسسه با رسالت شناخت وضعیت اجتماعی جامعه ایرانی و رصد مستمر و مداوم تغییرات و تحولات افکار عمومی، تحقیقات افکار عمومی و نظرسنجی را در دستور کار دارد. وی ادامه داد: از این‌رو در طرح نظرسنجی حاضر سعی شده است، نگرش شهروندان در خصوص مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی مورد سنجش قرار گیرد.

نادری خاطرنشان کرد: «ارزیابی عملکرد شهرداری و شورای شهر تهران از دیدگاه شهروندان تهرانی»، «ارزیابی عملکرد دولت و سنجش محبوبیت رئیس‌جمهور از دیدگاه شهروندان تهرانی»، «شناخت رفتار رأی‌دهی مردم تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» و «بررسی و شناخت محبوبیت برخی از چهره‌های سیاسی در بین مردم» مهم‌ترین اهداف طرح نظرسنجی صورت گرفته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:‌به منظور دستیابی به اهداف نظرسنجی در طرح حاضر از روش پیمایش استفاده شده است. پیمایش عبارت از جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات است که با طرح و نقشه به عنوان راهنمای عملی توصیف یا پیش‌بینی و یا به منظور تجزیه و تحلیل روابط بین برخی متغیرها، صورت می‌پذیرد. وی ادامه داد: تحقیق پیمایشی بهترین روش موجود برای آن‌دسته از پژوهندگان اجتماعی است که علاقه‌مند به جمع‌آوری داده‌های اصلی برای توصیف جمعیت‌های بسیار بزرگی هستند که نمی‌توان به طور مستقیم آن‌ها را مشاهده کرد. بدین ترتیب با نمونه‌گیری احتمالی دقیق می‌توان گروهی از پاسخگویان را فراهم آورد که ویژگی‌های آنان منعکس‌کننده ویژگی‌های جمعیت بزرگ‌تر باشد و با پرسشنامه‌های دقیق، می‌توان داده‌هایی را به‌دست آورد که با داده‌هایی که از همه پاسخگویان به‌دست می‌آیند شباهت بسیاری دارند.

نادری تأکید کرد: در طرح حاضر نیز ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه است که از طریق مصاحبه حضوری تکمیل شده است. جمعیت آماری این طرح شامل شهروندان بالای ۱۸ سال ساکن مناطق بیست و دو گانه شهر تهران است. حجم نمونه بر اساس خطای کمتر از ۵ درصد و با استفاده از فرمول کوکران برابر با ۱۰۰۰ در نظر گرفته شده است. وی گفت: فرایند گردآوری اطلاعات و امر پرسشگری در میادین و مکان‌های عمومی شهر انجام شد. در مجموع و با توجه به جمعیت مناطق بیست و دو گانه شهر تهران به ۵۰ نقطه از شهر مراجعه شد و با رعایت کردن مشخصات و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی نمونه آماری بر اساس اطلاعات سرشماری سال ۱۳۹۵، در مجموع ۱۰۰۰ پرسشنامه تکمیل شد.

سعی کردیم هیچ‌گونه سوگیری نداشته باشیم
وی درباره ارائه گزارش نتایج نظرسنجی از شهروندان تهرانی درباره انتخابات مجلس، عملکرد دولت، شهرداری و شورای شهر برگزار شد، گفت: در این نظرسنجی سعی کردیم هیچ‌گونه سوگیری نداشته باشیم و این اولین نظرسنجی انتخاباتی است که نتیجه آن منتشر می‌شود.

نادری ادامه داد: جمعیت آماری نظرسنجی شهروندان عادی بالای ۱۸ سال مناطق بیست و دو گانه تهران بوده است. این استاد دانشگاه افزود: متغیر‌های زمینه‌ای و جمعیت‌شناختی نقش وسهمی مهم در پیمایش و تجزیه و تحلیل داده‌ها ایفا می‌کنند. همچنین به عنوان شاخصی مهم جهت قضاوت درخصوص نمونه انتخابی معرف جامعه آماری هستند. متغیر‌های زمینه‌ای در طرح حاضر شامل؛ جنس، سن، تحصیلات، وضعیت تأهل و وضعیت اشتغال و فعالیت هستند. نادری تأکید کرد: از تعداد افرادی که نظرسنجی شد، در بحث ارزیابی حدود ۸۳ درصد در عملکرد شهرداری تهران عدم شفافیت بودجه در قرارداد‌ها و مناقصات می‌دانند. بالای ۷۵ درصد هم بحث آلودگی هوا و محیط زیست را در شهرداری خیلی ضعیف می‌دانستند.

مردم تهران سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی دولت را تأیید نکردند
این استاد دانشگاه یادآور شد: در بحث ارزیابی از عملکرد شورای شهر تهران، ۲۵ درصد از مخاطبان تأکید کرده‌اند وضعیت بدتر شده است و ۱۳ درصد هم معتقد بودند بهتر شده است. وی گفت: در بحث سیاست‌های اقتصای و اجتماعی دولت، ۵/ ۷ درصد مردم تهران سیاست‌های دولت را تأیید و ۱ /۸۱ درصد مردم تهران سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی دولت را تأیید نکردند.

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران گفت: در این نظرسنجی مشخص شد که ۷/ ۹۳ از مردم تهران از عملکرد مدیریت دولت ناراضی هستند، که این عدد قابل توجهی است و به نظر بنده این سیاست نئولیبرالی و عدم ایفای نقش درست مجلس و قوه مجریه باعث این مسئله شده است.

نادری تصریح کرد: ارزیابی عملکرد اجتماعی شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران هم یکی از موضوعاتی بود که در این نظرسنجی مورد توجه قرار گرفت. در این بخش عملکرد شهرداری در هشت حوزه اجتماعی (حمل و نقل و ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست، نوسازی بافت‌های فرسوده، شفافیت و...) مورد سنجش قرار گرفت.

۸/ ۳؛ نمره مردم تهران به عملکرد شورای شهر
وی افزود: درخصوص اینکه عملکرد شورای اسلامی فعلی شهر تهران نسبت به دوره قبل چه تغییراتی کرده از مخاطبان سؤال شد در این رابطه ۱۳ درصد مخاطبان معتقد بودند که عملکرد شوراkی شهر تهران بهتر شده، ۶/ ۲۵ درصد هم اعتقاد داشتند عملکرد شورای شهر بدتر شده. این در حالی است که ۹ /۴۳ درصد تأکید داشتند که عملکرد شورای شهر تهران نسبت به دوره قبل تغییری نکرده است.

نادری یادآور شد: یکی از سؤالاتی که از مخاطبان پرسیده شد این بود که به طور کلی تا چه اندازه از عملکرد شورای اسلامی شهر تهران رضایت دارید که از صفر تا ۱۰، میانگین نمره به دست آمده ۸ /۳ بود. این استاد دانشگاه تصریح کرد: از مخاطبان پرسیده شد که به طور کلی آیا سیاست‌های قوه مجریه مورد تأیید شما است، که ۵/ ۷ درصد مخاطبان سیاست‌های قوه مجریه را تأیید کردند و ۱ /۸۱ درصد مخاطبان این سیاست‌ها را تأیید نکردند. ۷/ ۱۰ درصد هم پاسخ دادند نمی‌دانم. رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران اضافه کرد: در این نظر‌سنجی از مردم پرسیده شد آیا برجام تاکنون توانسته منافع ملی کشور را تأمین کند که در این رابطه ۲/ ۹ درصد پاسخ بله دادند و ۸/ ۷۰ درصد مخاطبان هم معتقد بودند که برجام نتوانسته منافع ملی کشور را تأیید کند.

۵/ ۲؛ نمره مردم تهران به عملکرد دولت
نادری یادآور شد: در مجموع از مخاطبان پرسیده شد به عملکرد دولت از صفر تا ۱۰ نمره دهند و عملکرد دولت در این بخش نمره ۵/ ۲ را گرفت. وی درباره دلایل نارضایتی مردم از عملکرد دولت هم گفت: به اعتقاد بنده، چون رویکرد دولت رویکرد نئولیبرال است و بر اساس این سیاست همه چیز به غرب وصل می‌شود، چنین اتفاقاتی رخ داده است و به نظر بنده اغتشاشات اخیر هم یک پاسخ اجتماعی بود به سیاست‌های نئولیبرالی و بحث تصمیم بنزینی‌ای هم که گرفته شد، تیر خلاصی بود به طبقه محروم که نتیجه رویکرد سیاست نئولیبرالی است. این استاد دانشگاه ادامه داد: در بخش دیگر میزان مشارکت در انتخابات مجلس و الگوی رفتار انتخاباتی شهروندان تهرانی مورد سنجش قرار گرفت. بر اساس سؤالی که از مخاطبان درباره میزان مشارکت در انتخابات پرسیده شد ۲/ ۲۴ درصد شهروندان تهران اعلام کردند در انتخابات شرکت خواهند کرد، البته این نظرسنجی در نیمه اول بهمن انجام شده و مطمئناً هم اکنون درصد مشارکت بالاتر رفته است.

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران گفت: در سؤال دیگری از مردم پرسیده شد که برای انتخاب کاندیدا‌های مورد نظر از لیست‌ها استفاده خواهند کرد که در این رابطه حدود ۲۹ درصد پاسخ بله و حدود ۳۰ درصد هم پاسخ خیر دادند. حدود ۳۵ درصد هم گفتند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. وی تأکید کرد: از مخاطبان در سؤالی پرسیده شد که «در حال حاضر به طور کلی از شرایط و وضعیت مدیریت کشور راضی هستید؟» که در این راستا حدود ۹۳ درصد مخاطبان پاسخ خیر داده و حدود ۵ درصد هم اعلام رضایت کردند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در بخشی از این نظرسنجی از مردم تهران پرسیده شد که «شما اخبار و تحولات مربوط به جامعه را بیشتر از چه طریقی پیگیری می‌کنید؟» بر همین اساس مشخص شد حدود ۴۰ درصد اخبار را از صدا و سیما، حدود ۲۶ درصد از شبکه‌های مجازی و ۱۷ درصد هم از شبکه‌های ماهواره‌ای دنبال می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار