کد خبر: 990340
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
در سال ۹۵ شخصی به هویت سیداحمد شمس، برای راه‌اندازی یک کانال معاند از طریق روح‌الله زم اقدام می‌کند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: شمس واسطه‌ای بین سرویس جاسوسی یکی از کشور‌های منطقه و روح‌الله زم بود. همان زمان هم روح‌الله زم از سحام‌نیوز خارج می‌شود و با آن سرویس اطلاعاتی توافق و کانال معاند آمدنیوز را راه اندازی می‌کند. این‌ها مواردی بود که از شیوه تشکیل آمدنیوز در جلسه اول دادگاه زم برملا شد. زمان و نحوه تردد فرماندهان ایرانی به سوریه، یکی از اقدامات جاسوسی زم بود که با کمک عوامل داخلی در اختیار سرویس‌های امنیتی بیگانه قرار می‌گرفت.

اولین جلسه محاکمه روح‌الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب استان تهران و به ریاست قاضی صلواتی روزدوشنبه برگزار شد.

قاضی صلواتی در ابتدای جلسه دادگاه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و شهید حاج قاسم سلیمانی از محمد وزیری نماینده دادستان خواست تا برای قرائت کیفرخواست در جایگاه قرار گیرد.

نماینده دادستان ضمن حضور در جایگاه گفت: «متهم روح الله زم فرزند محمدعلی با اسم مستعار نیما، متولد ۵ /۵ /۵۷، متأهل و دارای دو فرزند، فوق دیپلم، مدیر کانال آمدنیوز، بازداشت و دارای یک سابقه کیفری است.

از جمله اتهامات وی، افساد فی‌الارض، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشور‌های منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه، همکاری با دولت متخاصم امریکا علیه نظام جمهوری اسلامی، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی، مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام، تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم، عضویت و همکاری با کانال معاند سحام با هدف بر هم‌زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی سال ۹۶، مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده با هدف برهم‌زدن امنیت کشور، مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده، معاونت در تخریب، معاونت در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور، توهین به مقدسات اسلام، تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی است.»

گسترده‌ترین پرونده قضایی در جنگ نرم
نماینده دادستان با بیان اینکه در جنگ نظامی دشمن به سراغ سنگر‌ها و مراکز مرزی می‌رود، گفت: «در جنگ نرم دشمن به سراغ سنگر‌های معنوی و ارکان اساسی یک نظام و کشور می‌آید. پرونده حاضر یکی از گسترده‌ترین ابعاد جنگ نرم است که از سوی فردی به هویت روح الله زم فعالیت یافته است.»

وزیری در ادامه افزود: «زم پس از تحصیلات شرکت آوای نوین سبز را برای فعالیت تبلیغاتی راه‌اندازی کرد تا علاوه بر فعالیت‌های تبلیغاتی بتواند از بانک‌ها نیز تسهیلات بگیرد و در راه‌اندازی بنیاد فرهنگ و هنر ایرانیان به پدر خود یاری رساند. در اغتشاشات سال ۸۸ متهم بازداشت شد و در سال ۹۰ ایران را به مقصد مالزی ترک کرد. شخصی به هویت سیداحمد شمس، برای راه‌اندازی یک کانال معاند از طریق روح‌الله زم اقدام می‌کند که واسطه‌ای بین سرویس جاسوسی یکی از کشور‌های منطقه و روح‌الله زم بوده است. زم در سال ۹۵ از سحام‌نیوز خارج شد و با سرویس موصوف توافق کرد و کانال معاند آمدنیوز را راه اندازی کرد.»

نماینده دادستان با تأکید بر اینکه سرویس جاسوسی یک کشور منطقه نسبت به کانال مسلط بوده و آمدنیوز به اراده سرویس مذکور راه‌اندازی شده، گفت: «راه‌اندازی کانال با محتوای ضدامنیتی، معرفی محل طرف‌های درگیر در سوریه، تردد فرماندهان ایرانی در سوریه و به ویژه تردد حاج قاسم سلیمانی برایشان مهم بوده است که امکان صحت‌سنجی برخی اخبار در این رابطه به وسیله زم صورت می‌گرفت.»

وزیری افزود: «متهم اقرار کرده که به مدت دو سال با سازمان اطلاعاتی موصوف همکاری داشته و هزار و ۸۷۷ خبر و اطلاعات نهان و آشکار با رویکرد ضدیت با نظام از منابع خود جمع‌آوری و برای آن ارسال کرده و به مدت دو سال مجموعاً مبالغی به صورت یورو در ترکیه، بارسلون و برلین به او پرداخت شده است. وی هزار و ۱۰۹ مورد از جمله مختصات مقر نیرو‌ها در سوریه و تردد فرماندهان را برای این سرویس جاسوسی ارائه کرده است.»

وی در خصوص حمایت زم از کنگره ملی ایران (ان‌ای‌سی) تصریح کرد: «هدف کنگره ملی ایران به گفته خودشان تغییر رژیم ایران است و در سال ۲۰۰۳ با محوریت امیرعباس فخرآور شکل گرفت، اما در سال ۲۰۱۳ به صورت جدی شروع به فعالیت کرد. فخرآور و سایر افراد مرتبط با این کنگره با سازمان‌های اطلاعات سیا و موساد در ارتباط و به دنبال لابی‌گری با کنگره امریکا برای اختصاص بودجه علیه جمهوری اسلامی ایران، شبکه‌سازی در داخل کشور، هم‌افزایی با اپوزیسیون و تلاش برای تحریک امریکا در جهت حمله نظامی به ایران بوده‌اند. زم نیز از هیچ تلاشی برای همکاری با این کنگره فروگذار نکرده است.»

نماینده دادستان با اشاره به نحوه برقراری ارتباط متهم با سرویس جاسوسی فرانسه پس از اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ عنوان کرد: «روح الله زم پس از این تاریخ، با دو نفر از افسران سرویس اطلاعاتی فرانسه در ساختمان پلیس فرانسه دیدار می‌کند و خواستار ایجاد تیم حفاظت در فرانسه و تأمین هزینه‌ها در ازای موافقت جهت همکاری با سرویس مذکور علیه جمهوری اسلامی می‌شود. متهم و آمدنیوز در طول ارتباط با سرویس فرانسه بیش از ۷۳۰خبر در مسائل امنیتی، سیاسی و تحریم‌ها انتشار داده است.»

فرانسه محافظ زم
وی با اشاره به بخشی از اظهارات زم عنوان کرد: «متهم می‌گوید، پس از قضایای دی‌ماه ۹۶ به ناگاه از اداره پلیس با من تماس گرفتند و از من خواستند تا به آنجا بروم. در آنجا دیدم که دو نفر به استقبال من آمدند و خود را پلیس معرفی کردند. علت حضور خود را خطری می‌دانستند که مرا تهدید می‌کرد، اما احساس کردم از جای قوی‌تری ساپورت می‌شوم. در ادامه کنترل غیرمحسوس من و پس از آن حفاظت از من آغاز شد. آن‌ها منت حفاظت را بر سرم گذاشتند و گفتند که از اداره امنیت داخلی فرانسه هستند و حفاظت من برای آن‌ها هزینه دارد.»

وی در ادامه گفت: «متهم تصریح کرده که سرویس جاسوسی فرانسه نیز نیازمندی‌های اطلاعاتی خود را که عبارتند از اخبار پشت پرده ایران، شبکه منابع و مخبرین در راستای یاری رساندن به امنیت ملی فرانسه با زم مطرح کرده است.»

ارسال سند از وزارت اطلاعات برای گرفتن ویزا
نماینده دادستان با بیان اینکه متهم در چند حوزه با دولت متخاصم امریکا همکاری می‌کرده است، افزود: «در اولین مورد به واسطه ساغر کسرایی با کنگره امریکا ارتباط برقرار کرد. در اواخر سال ۹۶ متهم به منظور ارتباط با سازمان امنیت امریکا به واسطه فواد پاشایی با فردی به نام نیکولاس ارتباط می‌گیرد که این ارتباط برای اعطای ویزای امریکا به متهم و خانواده وی در ازای دادن اطلاعات و اخبار بوده است. متهم با استفاده از شبکه عوامل داخلی خود در ایران و عوامل مرتبط با خود ضمن ارسال مطالب به صورت غیرمستقیم به اف‌بی‌آی سعی در ارتباط‌گیری با اف‌بی‌آی داشته است و در ازای ارسال یک سند از وزارت اطلاعات به اف‌بی‌آی تقاضای ویزا می‌کند.»

وزیری خاطرنشان کرد: «بنابر اقاریر عدیده متهم نزد بازپرس، اقاریر متهم نزد ضابط، سازمان اطلاعات سپاه، اسناد و مدارک به دست آمده، تحقیقات جامع بازپرس و شکایت شکات حقیقی و حقوقی بزهکاری متهم محرز و مسلم است.»

دراین جلسه که بیش از سه ساعت و در قالب دو نوبت به طول انجامید، جزئیات کیفرخواست متهم قرائت شد و در پایان قاضی صلواتی عنوان کرد که ادامه جلسه بعدی رسیدگی و متعاقبا اعلام خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار