کد خبر: 990221
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
دبیر کل حزب مردم‌سالاری گفت: واقعا سطح معیشت مردم و سطح رفاه به شدت نگران کننده است و هرکسی که توفیق پیدا کرد به نمایندگی مردم در خانه ملت راه یابد باید تامین حداقل معیشت و رفاه مردم را در دستور کار قرار دهد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: دومین جلسه از سلسله برنامه‌های «آیا وکیلم؟!» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف و با حضور مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم‌سالاری و سید محمد حسینی دبیر کل کانون دانشگاهیان و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

کواکبیان در این نشست که به صورت مناظره برگزار شد، ضمن تبریک چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز مسائل معیشتی، اقتصادی و رفاهی مبتلابه مردم است و واقعا سطح معیشت مردم و سطح رفاه به شدت نگران کننده است و هرکسی که توفیق پیدا کرد به نمایندگی مردم در خانه ملت راه یابد باید تامین حداقل معیشت و رفاه مردم را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: نباید به این مسائل تک بعدی پرداخت بلکه باید دید چه زمینه‌هایی ایجاد شده که به چنین وضعیتی دچار شویم.

کواکبیان معتقد است که سه عامل در ایجاد وضع فعلی کشور دخیل بوده است که نخست مسئله تحریم‌ها است و کسی نباید واقعیت تحریم‌های بین المللی را نادیده بگیرد چرا که این عامل اکنون گریبانگیر ما است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری افزود: تحریم‌های یک جانبه از سوی آمریکا علیه ما وضع شده و به تبع آن برخی از کشور‌ها نیز از این تصمیم آمریکا پیروی می‌کنند و سبب شده ما در خوشبینانه‌ترین حالت روزی ۳۰۰ هزار بشکه نفت با هزار مکافات به فروش برسانیم و بعد از دور زدن تحریم‌ها برای نقد کردن آنچه فروخته‌ایم نیز کلی مکافات داریم.

وی می‌گوید که برای رقم بودجه سال ۹۸ نزد علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی رفته و از وی پرسیده که چرا در بودجه روزانه ۱ میلیون ۵۰۰ بشکه نفت پیش بینی کردید چرا که محقق شدن آن ناممکن است که رییس مجلس به وی گفته می‌خواهیم اقتدار خود را بالا نشان دهیم.

قطعا نمی‌توانستیم بودجه سال ۹۸ را محقق کنیم

کواکبیان با بیان اینکه قطعا نمی‌توانستیم بودجه سال ۹۸ را محقق کنیم، گفت: بنزین را افزایش دادند که کسری بودجه را جبران کنند تا حقوق کارمندان را بدهند و این واقعیتی است که باید به آن توجه کرد.

نباید با آمریکایی‌ها مذاکره کرد

نماینده مردم تهران در مجلس فعلی تاکید دارد که نباید با آمریکایی‌ها مذاکره کرد چراکه شهادت سپهبد سلیمانی ذات تروریسی آمریکا مشخص شده است، اما اگر غربی‌ها تا حدی به تعهدات خود عمل کنند می‌توان در قالب برجام بحث‌ها را پیش ببریم.

وی ناکارامدی دستگاه‌های اجرایی را دومین عامل وضعیت موجود کشور عنوان و تصریح کرد: برای حل مشکلات مردم که به نظر من این بحث، بحث جدی است و قبل از حوادث آذرماه ۹۶ خطاب به دولت گفتم که همشهری عزیزم! "بجنب؛ بحث نرخ دلار، سکه، بورس و خودرو را مطح کردم و گفتم من ۴۳ شهر برای شما سخنرانی کردم که رییس جمهور بشوی، اما دولت طوری عمل کرده که الان رویم نمی‌شود بگویم از این دولت حمایت کردم.

کواکبیان تاکید کرد: مردم ما می‌گویند تحریم را می‌توان تحمل کرد، حتی ناکارآمدی را نیز می‌توان با انتخابات تغییر داد، اما این دزدی‌ها و فساد‌ها را نمی‌توان تحمل کرد. اصلی‌ترین دستگاهی که باید به این مسائل بپردازد دستگاه قضایی است.

وی با بیان اینکه من اسمم کواکب است، اما اساسا علاقه‌ای به نجوم ندارم، گفت: حساب‌های نجومی، املاک و حقوق‌های نجومی هم مردم را عصبانی و ناراحت می‌کند. در این مسئله هر کسی کاری کرده باید رسیدگی کرد، چه برادر رییس جمهور باشد یا شهردار سابق. باید به این‌ها رسیدگی شود. ما در مجلس دو بار تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را نتوانستیم به تصویب برسانیم، چون از بیرون لابی می‌کردند.

کواکبیان اضافه کرد: کل حقوق‌های نجومی به ۴۰ میلیارد تومان نمی‌رسید، اما فقط یک قطعه املاک نجومی نردیک به ۶۰ میلیارد تومان است و ۲ هزار و اندی املاک واگذار شده است.

این میز‌ها چه وابستگی‌هایی دارد که برخی‌ها دلشان نمی‌آید رها کنند

کواکبیان ادامه داد: قانون ممانعت بکارگیری بازنشستگان را ما پیگیر بودیم و به تصویب رساندیم، چون می‌خواستیم جوانگرایی باشد، اما خود دولت و حتی دوستان اصولگرای ما مقاومت می‌کردند؛ حتی عده‌ای دست به دامان رهبری شدند تا از اذن ایشان استفاده کنند که اگر ما نباشیم واویلا می‌شود. ما نمی‌دانم این میز‌ها چه وابستگی‌هایی دارد که برخی‌ها دلشان نمی‌آید رها کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس فعلی می‌گوید اینکه بگویند دولت و مجلس برای اصلاح طلبان شامورتی بازی است، اول باید پاسخ دهند چه کسی گفته مجلس و دولت دست اصلاح‌طلبان بوده؟ فقط یک سوم مجلس برای اصلاح‌طلبان و دو سوم متعلق به اصولگرایان بود؛ آقای لاریجانی هم وسط ماجرا قرار داشت.

بیشترین کل کل را با لاریجانی داشتم

وی یادآور شد: بنده بیشترین کل کل را با آقای لاریجانی داشتم، چون به نفع برخی غش می‌کرد. حزب اعتدال و توسعه مگر اصلاح طلب است؟ این‌ها با ما در مجلس عکس یادگاری گرفتند، اما زنبیلشان را جای دیگر گذاشتند.

کواکبیان با بیان اینکه حزب اعتدال و توسعه بیشترین نیرو را در دولت دارد، گفت: آقای وزیر کشور به عنوان مهمترین وزیر کابینه مگر اصلاح طلب است؟ اینکه شما بخواهید همه چیز را پای اصلاح طلبان بنویسید از آن حرف‌ها است. ما سهم خود را از آذرماه جدا کردیم. زمان انتخابات ما می‌گفتیم روحای خیر الموجودین است اگر ما گزینه بهتری داشتیم از آن حمایت می‌کردیم. سال ۹۲ که من خودم کاندیدا شدم، اما ردم کردند و سال ۹۶ هم آقای جهانگیری از همان اول می‌گفت من آمدم که بروم!

وی خاطرنشان کرد: من هم معتقدم که باید روی پای خود بایستیم و بر اساس منافع ملی به مباحث توجه کنیم این به معنی این نیست دور خود دیوار بکشیم و ارتباط را با جهان قطع کنیم. ما باید با حفظ موضع به جز رژیم صهیونیستی با دنیا ارتباط داشته باشیم و البته من هم موافقم که به داخل تکیه کنیم.

خیلی باورم نمی‌شود نوبخت اصلاح طلب باشد

دبیرکل حزب مردم سالاری در واکنش به اظهارات حسینی با تاکید بر اینکه من خیلی باورم نمی‌شود آقای نوبخت اصلاح طلب باشد، گفت: شاید منظور آقای حسینی در دولت هاشمی رفسنجانی باشد. ما که نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم، اما اینکه یک عده‌ای می‌خواهند رای بیاورند مدام همه اتفاقات را به گردن اصلاح‌طلبان بیندازند و خودشان را از همه چیز مبرا می‌کنند و می‌گویند: به ما توجه کنید سریع بشتابید به ما رای بدهید، درست نیست.

کواکبیان افزود: آقای حسینی وزیر دولتی بود که رییس آن یعنی آقای احمدی نژاد شب می‌خوابید و صبح بلند می‌شد دنبال مدیریت جهانی بود. در مجلس هفتم آقای دکتر حداد عادل می‌گفت ما کاری می‌کنیم که به زودی برایتان ژاپن اسلامی درست می‌کنیم؛ من یکبار با ایشان شوخی کردم که کی قرار است به ژاپن اسلامی برسیم؟

وی درباره پیشرفت حاصل شده در بحث دفاعی کشور، گفت: ما که مخالف بودجه دفاعی نبوده‌ایم این پیشرفت‌ها به دلیل بودجه‌هایی بوده که ما در مجلس آن را مصوب کرده‌ایم. ما بعد از شهادت سردار عزیزمان قاسم سلیمانی طرح سه فوریتی را ارائه و ۲۰۰ میلیون یورو به سپاه قدس برای تجهیزات خود اختصاص دادیم.

موافق طرح شفافیت آرا هستم

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس فعلی در پاسخ به این پرسش که آیا موافق شفافیت آرا در مجلس هستید، گفت: من حتی به نفع طرح شفافیت صحبت کردم و امضا دادم. اما برخی‌ها می‌گفتند ۴، اما ۲ می‌زدند. طرح شفافیت ۲۰۰ امضا داشت، اما ۶۹ تا رای آورد.

وی گفت:‌ای کاش قبل از شروع مجلس دهم نیز قوه قضاییه وقت مثل زمان آقای رئیسی رسیدگی به اموال مسئولان را خیلی زودتر اجرا می‌کرد تا مشخص شود کسی که وارد مجلس می‌شود بعد از اتمام چه چیزی به وی اضافه می‌شود. این طرح جزو قانون اساسی ما است و ما ۴۰ سال این طرح را به عقب انداختیم.

کواکبیان خاطرنشان کرد: درباره اعلام اموال مسئولان عده‌ای پیشنهاد می‌کردند که محرمانه باشد، اما من مخالفت کردم و گفتم باید صریح و شفاف به مردم گفته شود که چه دارند.

وی با بیان اینکه‌ای کاش شورای نگهبان همه ابعاد قانون انتخابات را تصویب می‌کرد، گفت: ما برای استانی شدن و حزبی شدن انتخابات خیلی تلاش کردیم، اما وقتی شورای نگهبان برخی از بند‌های آن را رد کرد، آقای لاریجانی کلا آن را از دستور خارج کرد؛ ما طرفدار شفافیت هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: عده‌ای هستند که اعتقادی به رای مردم ندارند و می‌گویند مردم باید زینت المجالس باشند؛ همان‌هایی که پلاکارد برداشتند و گفتند لیاخوف کجایی حالا می‌خواهند به داخل مجلس بیایند و از داخل مجلس همه چیز را به توپ ببندند.

کواکبیان با تاکید بر اینکه من اعلام خطر می‌کنم، تصریح کرد: مردم دقت کنید که به چه کسی رای می‌دهید. برخی‌ها اصلا هیچ اعتقادی به رای شما ندارند.

وی درباره هزینه تبلیغات انتخاباتی خود، گفت: ما دیروز حساب باز کردیم، اما فعلا حساب صفر است و ما چیز زیادی خرج نمی‌کنیم و دوستان ناهارشان را نیز از خانه می‌آوردند، اما من دوره قبل در تهران ۵۷ میلیون تومان پول خرج کردم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها پول خرج کردند و وارد مجلس شدند، اظهار داشت: من همان موقع جزو هیئت رئیسه شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان بودیم، اما خداوکیلی کسی به ما پول نداد.

وی درباره اعلام اموال خود گفت: منزل یک واحد آپارتمان ۱۶۰ متری در محله کن است و خودم و همسرم خودرو داریم.

کواکبیان در پاسخ به این سوال که تضمین اصلاح طلبان به وعده‌های خود چیست، گفت: به شخصی گفتند شنیدم شما مُردید؛ گفت نه بابا چه کسی گفته دروغ است، طرف دوباره می‌پرسد، اما خبر خیلی موثق است فرد پاسخ می‌دهد مرد حساب چه می‌گویی میبینی که زنده‌ام. جریان حزبی با جبهه‌ای فرق می‌کند، اما اینکه بگویید اصلاح طلبان، از مصطفی تاجزاده تا مصطفی کواکبیان در اصلاح طلبان وجود دارد. در همین انتخابات می‌گویند لیست نمی‌دهیم و ما می‌گوییم لیست می‌دهیم، اما صدای واحدی نیست و اختلاف سلیقه‌ها وجود دارد. این طبیعت احزاب است.

وی درباره افزایش نرخ بنزین هم گفت: ما بخاطر تصمیم سران سه قوه بحث بنزین را طرح دو فوریتی خود را لغو کردیم؛ چون اصل ۱۷۶ قانون اساسی می‌گوید وقتی چیزی در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد بعد از تایید مقام رهبری لازم الاجرا است.

کواکبیان تاکید کرد: ما طرح سه فوریتی و دو فوریتی داشتیم، اما صبح روز بعد از افزایش نرخ بنزین آقای شمخانی آمدند و گفتند که این موضوع در جلسه شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است و این مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود.

دبیرکل حزب مردم سالاری تاکید کرد: من حتی معتقد بودم و اعلام کردم که روسای سه قوه باید به مجلس می‌آمدند و این طرح را با حضور کارشناسان بررسی کنیم؛ اما در عین حال مجلس بخاطر اصل ۱۷۶ نتوانست کاری کند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار