کد خبر: 987864
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
سرمقاله مدیرمسئول
قدرتمند شدن ایران از همان معبر و مسیری که غرب به آن رسیده است نه‌تن‌ها آفت است که افتخارات گذشته ملت ایران را به منفعت‌طلبی، سلطه‌طلبی و جهانخواری تقلیل خواهد داد؛ لذا باید مدل بومی قوی شدن را طراحی نمود که در آن هم شاخص‌های قدرتی که طرف مقابل آن را می‌فهمد، لحاظ شود و هم عواملی که استحکام ساخت درونی را به ارمغان می‌آورد وجود داشته باشد.
دکتر عبدالله گنجی
قوی شدن ایران به‌عنوان تنها راه ایستادن در مقابل جهانخواران، قداره‌بندان و تروریست‌های جهان راهبردی بود که حضرت امام در سال آخر حیات‌شان گوشزد کردند. آن روز که شوروی سابق هنوز فرو نپاشیده بود، مطالبه امام «رسیدن مسلمانان به مرز قدرت سوم جهان» بود و امروز زمینه برای تحقق این راهبرد مهیاتر است. امام علاوه بر ایران بر قوی شدن جهان اسلام نیز اصرار داشتند و غرب را دشمن بالقوه همه مسلمانان می‌دانستند. اکنون و پس از ۳۰ سال رهبر انقلاب باز تنها راه را قوی شدن دانستند، چرا که طرف مقابل جز قدرت، روش و زبان دیگری را نمی‌فهمد.

برای قوی شدن باید ارکان آن را به درستی شناخت و در عین حال امکان آن را نیز بررسی نمود. حجتی که امکان قوی شدن را باورپذیر می‌کند، حرکت چهل ساله ملت ایران از یک کشور وابسته به کشوری است که با موشک بومی و با قدرت و دقت حداکثری مراکز نظامی بزرگ‌ترین قدرت نظامی- اقتصادی جهان را هدف قرار می‌دهد. ۴۰ سال گذشته به ما می‌گوید قوی شدن ممکن است، به شرط آنکه به الزامات آن پایبند باشیم. ممکن است برای قوی شدن ایران، ده‌ها دلیل شمرده شود و همه آن‌ها هم قابل قبول و توجیه‌پذیر باشند. اما اگر قوی شدن را جامع‌الاطراف و همه‌جانبه ببینیم باید آمیزه‌ای از ثروت، معنویت و ارتباطات را با هم ببینیم و وجوه افتراق قدرتمند شدن ایران یا مسلمانان با قدرتمند شدن جهان غرب را به‌عنوان وجه هویت‌بخش مدنظر داشته باشیم. قدرتمند شدن ایران از همان معبر و مسیری که غرب به آن رسیده است نه‌تن‌ها آفت است که افتخارات گذشته ملت ایران را به منفعت‌طلبی، سلطه‌طلبی و جهانخواری تقلیل خواهد داد؛ لذا باید مدل بومی قوی شدن را طراحی نمود که در آن هم شاخص‌های قدرتی که طرف مقابل آن را می‌فهمد، لحاظ شود و هم عواملی که استحکام ساخت درونی را به ارمغان می‌آورد وجود داشته باشد.

با این مقدمه می‌توان مهم‌ترین ارکان و شاخص‌های رسیدن به ایران قوی را اینگونه برشمرد:

۱- «اقتصاد- سلاح»: اقتصاد مولد و کارآمد به همراه سلاح بازدارنده و تفوق‌یاب از مهم‌ترین ارکان قدرت هستند. قدرت بازدارندگی و عدم وابستگی اقتصادی، پیش‌نیاز‌های استقلال سیاسی، قدرت ملی و تنظیم دشمنان است که اگر هر دو باهم نباشند، نتیجه تمام‌کننده نخواهد داشت.

۲- ایمان به تحقق وعده‌های الهی و مجهز بودن به این سلاح – که تاکنون ما را به نقطه فعلی رسانده است – از عناصر بومی قدرت ملت ایران است. عنصر معنویت، جهاد، شهادت، عبور از منافع فردی و فدا شدن برای ملت و جامعه و ایران و در یک کلمه پیشقراولانی از جنس آیت‌الله خامنه‌ای و شهید سلیمانی می‌تواند این بعد قدرت را تقویت نماید. مبارزه با این بُعد از قدرت ملت ایران سال‌ها زودتر از جنگ اقتصادی شروع شد و هنوز ادامه دارد. اما هنوز هسته سخت ایمانی و فرهنگی ملت ایران دست نخورده است که باید تقویت شود. دولت ارزش‌گرا در تحقق و گسترش این قدرت می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

۳- پیوستگی با امت اسلامی از دیگر ارکان قدرت ملت ایران است. ایران جزیره نیست. ایران امروز بخشی از ملت اسلامی است که دغدغه پاک کردن آلودگی‌های جهان اسلام از سلطه استعمار غرب و صهیونیزم را دارد. دست ایران باید همیشه در دست امت اسلامی باشد تا «جغرافیای قدرت» در شعاع و افق وسیع‌تر و بلندتری درک شود. حضرت امام بر تولید چنین قدرتی تأکید داشتند و آن را «آزادسازی انرژی متراکم جهان اسلام» می‌دانستند. به همین دلیل حل مسائل با عربستان سعودی و دیگر کشور‌های اسلامی به‌رغم میل استکبار باید هرچه زودتر انجام پذیرد.

۴- وحدت ملی و رضایت نسبی: وحدت ملی در عین رضایت نسبی از کارآمدی ارکان مختلف حاکمیت در این باره مهم است. استحکام درونی جمهوری اسلامی در این گزاره متمرکز است. توجه ویژه به طبقات پایین اقتصادی و حرکت به سمت اقتصاد مولد شرط رضایت عمومی است. قوی شدن و ایستادن مقابل زر و زور و تزویر در جهان بدون این ملت هرگز امکانپذیر نیست و این واقعیت بار‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و امام راحل تأکید شده است؛ بنابراین حل مسائل مردم شرط اساسی برای ورود به ریل قوی شدن است. استمرار جدی مردم‌سالاری دینی و رشد همه‌جانبه خدمات عمومی و مبارزه با هر آنچه باعث یارگیری دشمن می‌شود از شرایط حرکت به سمت ایران قوی است.

۵- صدرنشینی نخبگان: قدرت بومی و ملی منهای میدان‌داری نخبگان بی‌معنا است. اقتصاد مولد، تکنولوژی برتر اقتصادی و نظامی از علم به دست می‌آید و صدرنشینی نخبگان شرط رسیدن به این مهم است. تأمین شخصیت و زندگی نخبگان و کاهش بروکراسی آزمون و خطا شرط این مهم است که به صورت طبیعی از خروج نخبگان هم جلوگیری می‌کند. شناسایی، هویت‌بخشی و تکریم نخبگان جامعه پیش‌نیاز قوی شدن است. برای این مهم اقداماتی صورت گرفته است، اما به رضایت عمومی نخبگان و مؤثرتر شدن خروجی آنان منجر نشده است. شرط اساسی برای رسیدن به همه این عناصر تبدیل شدن «ایران قوی» به «گفتمان غالب» است. استعداد چنین گفتمانی در شخصیت تاریخی ایرانیان موج می‌زند، اما نیازمند اعتقاد، برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
12
33
جناب گمجی مدل بومی همینی است که الان داریم . مشکل جای دیگر است و ان مقام هایی است که به افراد ناشایست و بی صلاحیت و ناکارامد و بی تخصص سبرده شده است. شاید تعجب کنید این گفته را جدی بگیر جناب گنجی اقتصاد ویران یک مملکت باعثش همین موارد است. مگر هر کس به هردلیلی مدرک دکتری گرفت نجات دهنده مملکت است؟ افرادی باید مقام داشته باشند که بدانند اقتصاد جیست و تولید داخل جیست و روابط بین الملل جیست و جامعه شناسی و فرهنگ جیست و غیرو. انتظار داری با این افراد مخرب مملکت وضعیت خوب شود ؟ نه خیر جناب گنجی. وقتی در هیج زمینه ای آمار دقیق نداریم و به عنوان مثال شما برو به اموزش برورش بگو جند تا دانش اموز داریم اگر تونسن امار درست بده و حتی تعداد دانشجویان و یا تعداد بیماران صعب العلاج و ایا بیگیری در مورد انها لحاظ میشود؟ مملکتی که باری به هر جهت هدایت میشود همینطور است و روز به روز ضعیف تر میشود. این همه اختلاس و دزدی و غارت از بیت المال جی شد؟ جه اشخاصی بودند؟ مگر به غیر از مسولین و انهایی که مقام دارند دست درازی به بیت المال کردند ؟ حساب مردم را از دولتمردان جدا بدان جناب گنجی. ما در کشور افراد لایق و شایسته زیاد داریم ولی یا مهاجرت میکنند یا گوشه خانه نشسته اند .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
18
20
تشکر
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
22
26
مرضیه هاشمی خبرنگار و مستندساز مشهور آمریکایی، با انتشار یادداشتی جدید در صفحه شخصی‌اش از حقوق سیاهپوستان دفاع کرد.
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
18
27
چرا نمی توانید نیازها را الویت داره شده را به ملت عرضه کنید و همه ملت احساس کنند به نیازهای شان توجه شده است، هم انقلابی بودن هم توجه به کسانی که عقب افتاده اند. چرا؟ صداو سیما دست دوستان تان است.
حیدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
20
30
یک شبه پولدار شدن و زندگی تجملاتی در رسانه ملی خیلی نمود دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
18
26
سلام آقای گنجی
به نظر بنده حقیر این مقاله کلی گویی داشت وببخشید سطی بود . به نظر من که یک فرد عادی جامعه هستم تا زمانی که فرد بی ارزشی مثل مسیح علینژاد می تونه کشور رو بایه موضوع کاملا پیش پا افتاده به چالش بکشونه ورسا نه های رسمی هم حداقل هفته ای یکبار به کارهاش اعتبار میدن و مهاجرت یک قهرمان ورزشی میشه یه مسئله خیلی با اهمیت که ستون امنیتی کشور رو میلرزونه ویا ماجرای اخیرسلبریتی ها در تحریم جشنواره فجر کلی چالش ایجاد میکنه نشون میده ما هنوز بزرگ نشدیم وهنوز تا اقتدار کلی راه داریم اگر یاد گرفتیم مثل رسانه های آمریکایی که چطور با خبر تلفات عین الاسد برخورد کردند در حالی که اهمیت اون رو با مسایلی که درایران کلی وقت و انرژی رسانه هارو میگره مقایسه کنید اون وقت متوجه میشی که راهی رو که ما داریم میریم به ترکستان است نه به اقتدار کشور سوال من اینه اگر ما توان موشکی بالا واقتدار منطقه ای داریم چرا مسایل کوچک که مثالش رو بالا اشاره کردم دست دل دولتمرد ان وسیاسیون مارو میلرزونه و بیش از ارز ش واقعی به اون ها پرداخته میشه در حالی که در فرانسه ماهاست هر هفته تظاهراته اما کک شون هم نمیگزه وتو آمریکا کلی آدم با اسلحه کشته میشن اما پایه‌ ها ی حکومت نمیلرزه به نظر میرسه کشور رو منوی ویبره ست و به نظر من رسانه ها کلی در این وضعت نقش دارند ورسا نه های غربی به راحتی مارو بازی می دن ما به افراد هوشمندی در رسانه جهت مقابله با این پدیده‌ای گسترده نیاز داریم
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
22
23
کشوری قوی است که پولش قوی باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
0
0
خیلی داستان عجیبی بود
موسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
0
0
به نظر من ایران قوی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
0
0
من انشا درباره ایران قوی میخوام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
0
عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
0
0
تشکر
محدثه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
4
1
عالیه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار