کد خبر: 987211
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۲
عقب‌نشینی نهاد صنفی سینما از تندروی‌های سیاسی
خانه سینما با عقب‌نشینی از موضع قبلی خود درباره همکاری نکردن با صداوسیما، در اطلاعیه‌ای از تداوم همکاری باصداوسیما خبر داد.
هادی عسگری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به دنبال حواشی یک برنامه تلویزیونی، هفته گذشته خانه سینما با انتشار بیانیه‌ای تند، از قطع همکاری با تلویزیون و حضور نیافتن هنرمندان سینما در برنامه‌های تلویزیونی خبر داد. این اطلاعیه که بعداً مشخص شد بدون اطلاع بسیاری از مدیران صنوف تهیه شده، در شرایطی منتشر شد که به لحاظ عقلی زمان بیشترین تعامل میان سینما و صداوسیما بود. نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر و نقش تعیین‌کننده تلویزیون در دیده شدن این رخداد سینمایی، می‌توانست به تنهایی عقلایی بودن تصمیم همکاری نکردن با صداوسیما را زیر سؤال ببرد، اما خانه سینما خیلی زود تصمیم اشتباه قبلی را جبران کرد. روابط عمومی خانه سینما با انتشار اطلاعیه‌ای تأکید کرد: «به دنبال مباحث پیش‌آمده در موضوعات مربوط به دغدغه‌ها و مطالبات صنوف سینما، روز شنبه جلسه‌ای با حضور تعدادی از رؤسای صنوف و هیئت‌مدیره و مدیر‌عامل خانه سینما برگزار شد. در این جلسه پاسخ مدیر روابط عمومی سازمان صدا و سیما در مورد توهین مهمان یکی از برنامه‌های زنده سیما به چند سینماگر، همدلانه، مسئولانه و قابل قبول ارزیابی شد و رؤسای صنوف خانه سینما و هیئت‌مدیره ضمن تأکید بر تداوم همکاری با تلویزیون، خواستار هماهنگی بیشتر این دو عضو بزرگ خانواده هنر‌های نمایشی شدند. همچنین با اتفاق نظر اعضای جلسه بر آرامش فضای سینما، تدابیری برای هماهنگی بیشتر میان رؤسای صنوف و مدیران خانه سینما اتخاذ گردید. در پایان شرکت‌کنندگان در این جلسه با تأکید بر رابطه ناگسستنی میان هنرمندان و مردم اشاره کردند که زندگی امروز را نمی‌توان بدون ارتباط مردم و سینما تصور کرد.» عقب‌نشینی آشکار خانه سینما از تهدید اولیه، نشان از نوعی عقل‌گرایی در برابر رادیکالیسم حاکم بر برخی حرکات خانه سینماست که در گذشته نیز این نهاد صنفی را تا مرز تعطیلی کامل و نابودی پیش برده بود. جالب است که خانه سینما در اطلاعیه دوم خود هیچ اشاره‌ای به بیانیه تند اولیه نداشته و به گونه‌ای همه چیز را عادی جلوه داده که انگار هیچ اصطکاکی میان آن‌ها و صداوسیما رخ نداده است.

درباره اطلاعیه شماره یک خانه سینما، نکته مهم نادیده گرفتن وجهه صنفی خانه سینماست. «موج» می‌نویسد: «پس از انتشار بیانیه خانه سینما مبنی بر تحریم صداوسیما از سوی اعضای آن در پی سخنان یکی از مهمانان شبکه افق به یک بانوی سینماگر، رؤسا و اعضای ۲۰صنف خانه سینما از جمله مدیران فیلمبرداری، فیلمنامه‌نویسان، مدیران تولید، دستیار کارگردانان و آهنگسازان که در جریان این بیانیه نبودند، نسبت به اینکه اعلام شده بود بیانیه با هماهنگی همه صنوف تنظیم شده است، اعتراض کردند. همچنین رؤسای این ۲۰صنف درخواست جلسه‌ای اضطراری برای بررسی این موضوع با حضور هیئت مدیره خانه سینما کرده‌اند که روز شنبه ۲۸دی ماه برگزار شود. ظاهراً پیشنهاد اولیه این بیانیه از سوی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل خانه سینما مطرح شده و از سوی اصنافی مانند کارگردانان، بازیگران، تهیه‌کنندگان، جلوه‌های ویژه کامپیوتری و... مورد پذیرش واقع شده است.» اینکه چطور یک نهاد صنفی بدون هماهنگی اعضای خود بیانیه‌ای تند با رویکرد سیاسی را منتشر می‌کند، مسئله‌ای است که باید از سوی نهاد‌های ناظر و همچنین اعضای خانه سینما مورد بازخواست قرار گیرد، البته اطلاعیه شماره ۲ به نحوی جبران اقدام یک سویه برخی از اعضای حاکم برای خانه سینما بود. صداوسیما در حال تدارک پوشش گسترده جشنواره فیلم فجر است و علاوه بر آن چند برنامه تخصصی هفتگی برای پوشش اخبار و تجزیه و تحلیل محتوای سینمای ایران از تلویزیون پخش می‌شود، قطع همکاری سینما با چنین ظرفیت بزرگ رسانه‌ای تنها به ضرر سینماگران تمام می‌شود. صداوسیما برای حمایت از فروش فیلم‌های سینمایی هر ساله آگهی‌های رایگان زیادی را در اختیار فیلم‌های روی پرده قرار می‌دهد و اگر قرار بود تلویزیون همین تعامل را از سینماگران دریغ می‌کرد، توجیه اقتصادی تبلیغات تلویزیونی فیلم‌های سینمایی از بین می‌رفت. بازگشت عقلانیت به تصمیم‌های خانه سینما در مواجهه با صداوسیما بهترین تصمیمی بود که این نهاد می‌توانست در شرایط فعلی داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار