کد خبر: 984162
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
بی بی سی فارسی پس از ۱۰ سال از راهپیمایی مردم ایران در ۸ و ۹ دی ۸۸ سرانجام این راهپیمایی‌ها را «گسترده» خواند. بی‌بی‌سی فارسی در خبری در مورد برگزاری دهمین سالگرد راهپیمایی ۹ دی، گرچه تجمعات سالگرد را به سیاق خود «حکومتی» خواند، اما در عین حال در توضیح اتفاقی که در ۹ دی ۸۸ افتاد، از عبارت «راهپیمایی‌های گسترده» استفاده کرد: «در آن روز، پس از ماه‌ها تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، هواداران حکومت در راهپیمایی‌های گسترده، وفاداری‌شان به رهبر جمهوری اسلامی را اعلام کردند.» بی بی سی پیش از این با حکومتی خواندن و اجباری دانستن حضور در این تجمع، تلاش کرده بود جمعیت حاضر در این راهپیمایی‌ها را زیر سؤال ببرد. از جمله نوشته بود: «با فراخوان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به ریاست احمد جنتی، راهپیمایی سراسری با تبلیغات رسانه‌های رسمی در روز سه شنبه نهم دی ماه در ۱۷ استان ایران به راه افتاد. رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی در آن زمان تعداد شرکت‌کنندگان را "میلیون‌ها نفر" اعلام کردند... خبرگزاری آلمان آمار شرکت‌کنندگان را تنها صد‌ها هزار نفر مخابره کرد... براساس گزارش جاناتان مارکوس، خبرنگار سرویس جهانی بی‌بی‌سی، شرکت‌کنندگان در راهپیمایی با اتوبوس به محل‌های اعلام شده قبلی آورده شده بودند و حکومت برخی از کارخانه‌ها را تعطیل کرد تا کارگران با اتوبوس به محل تظاهرات‌ها منتقل شوند و خبر‌هایی هم مبنی بر صدور بخشنامه اداری برای شرکت کارکنان دولت در آن زمان توسط رسانه‌های معترضان منتشر شد.» گسترده وصف شدن راهپیمایی مردم ایران از سوی بی‌بی‌سی امتیازی برای مردم ایران نیست، اما تناقض بی‌بی‌سی را عیان می‌کند.

راهپیمایی‌های ۸ و ۹ دی ماه ۸۸ در شهر‌های مختلف ایران و از جمله پایتخت کشور، پس از آن روی داد که عناصر سلطنت‌طلب و بهایی و مجاهدین خلق به نام حمایت از میرحسین موسوی و اعتراض به آنچه تقلب در انتخابات ۸۸ می‌نامیدند، در روز عاشورا اقدام به ضرب و شتم عزاداران امام حسین علیه‌السلام و حمله به دسته‌جات عزاداری و سردادن شعار‌های توهین‌آمیز نسبت به رهبری کردند. رسانه‌های مخالف ایران، راهپیمایی‌های مردم را حکومتی نامیدند، اما حکومتی نامیدن مجموعه تجمعات گسترده در سراسر ایران، از قضا نشان از قدرت حکومت در ساماندهی حامیانش برای قدرت نمایی در خیابان دارد. فیلم هوایی معروفی از راهپیمایی ۹ دی مردم تهران که با هلی‌کوپتر در حال حرکت و بدون قطع فیلم گرفته شده، جمعیت مردم را از خیابان آزادی تا میدان امام حسین نشان می‌دهد.

تجمعات مختلف دهمین سالگرد ۹ دی در شهر‌های مختلف ایران با سانسور برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب از جمله روزنامه‌های شرق و آرمان روبه‌رو شد و آنان ترجیح دادند این «گستردگی» را نبینند. در واقع از نگاه بسیاری از اصلاح‌طلبان، مردم فقط وقتی مردم هستند که به آنان چشم بگویند و به دنبال اصلاح‌طلبان و در مسیری که آنان حرکت می‌کنند، راه بیفتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار