کد خبر: 983883
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
۶ گام برای حل مسئله
وجود مشکل و مسئله در زندگی امروزی طبیعی بوده و هر کس در زندگی خود با مسائل و مشکلاتی ریز و درشت روبه‌روست، زندگی پر از چالش‌های فراوان ریز و درشت است. به جای اینکه بنشینیم و مدام آرزو کنیم که کاش هیچ مشکلی در زندگی مان نداشتیم، بهتر است نحوه حل و فصل مشکلات و دست و پنجه نرم کردن با مسائل را یاد گرفته و با حل آن‌ها از بازی زندگی لذت ببریم. پس از حل و فصل مسئله و مشکلتان احساس رضایت از خود را سرکوب نکنید
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: همه ما در طول روز با مسائل ریز و درشتی روبه‌رو هستیم. بعضی از آن‌ها ساده و پیش پا افتاده و بعضی دیگر به قول معروف فیثاغورسی هستند. برای مثال زمانی که برق خانه ناگهان قطع می‌شود، شما به راحتی متوجه پریدن فیوز کنتور برق شده و مشکل را حل می‌کنید. گاهی اوقات مسئله کمی بزرگ‌تر و پیچیده‌تر شده و برای حلش نیز نیاز به تفکری دقیق و زمان بیشتری است. مانند رفع مشکلات هر شرکت یا اداره‌ای یا پیوند دادن یک زندگی زناشویی که در شرف طلاق است. به طور کلی برای حل و فصل هر مسئله‌ای به خصوص از نوع فیثاغورسی آن نیاز به چند گام اساسی است که در ادامه این نوشتار برآنیم تا به شرح این موارد بپردازیم و این موضوع را از جنبه‌ای دیگر بنگریم.

گام اول، تفکر: روشن است که اولین قدم برای رسیدگی به هر موضوع و مسئله‌ای تفکری دقیق در مورد آن مشکل است. ابتدا باید اندیشید که اصلاً مشکل در چیست؟ به سادگی قابل حل است یا جدی‌تر از این حرف‌هاست؟ اصلاً چند مشکل پیش رویمان داریم؟ و سؤالاتی از این قبیل که با پاسخ به آن‌ها کمی مسئله روشن‌تر و واضح‌تر خواهد شد. ناگفته نماند گاهی اوقات در رابطه با مسائلی خاص و کلاف‌هایی که سر نامعلوم دارند، ممکن است دچار سردرگمی و احساس ناتوانی شویم. در این مواقع کار را باید به کاردان سپرد و به متخصصان این حوزه و روانشناسان و مشاوران رجوع کرد. بی‌شک نتیجه نیز رضایت‌بخش‌تر خواهد بود.

گام دوم، چیدن پازل: پس از تفکر و تحلیل موضوع و همچنین شناسایی دقیق تمام جوانب نوبت چیدمان پازل است. در رابطه با حل هر مسئله‌ای مسلماً چندین راه‌حل به ذهن می‌رسد. هر یک از این راه‌حل‌ها را کنار یکدیگر بچینید و یک بازنگری داشته باشید. تک تک آن‌ها را بررسی کرده و موانعی که هر یک پیش رو دارند، زمان صرف شده، هزینه اجرایی آن، نتایج احتمالی و... را در نظر بگیرید. در این راه می‌توانید از چند تن دیگر نیز برای پیدا کردن صحیح‌ترین انتخاب کمک بگیرید.
به قول قدیمی‌ها درون هر سَری یک عقلی است، اما توجه داشته باشید که از افراد مناسبی کمک بگیرید و هر سر و عقلی را وارد مسئله خود نکنید؛ چراکه ممکن است نتیجه سوئی برایتان به همراه داشته باشد. پس از کمی تأمل قطعاً قطعه گم شده را می‌یابید و تصویری واضح از مسئله را رؤیت می‌کنید و بهترین انتخاب را انجام می‌دهید.

گام سوم، روشن شدن چراغ ذهن: اکنون زمان واکاوی و بررسی بهترین راه‌حل است. پس از پیدا کردن راه اصلی از بین راه‌های فرعی چراغ ذهنتان و مشعل دستتان اتوماتیک‌وار روشن خواهد شد و شما نیز شروع به برداشتن قدم در راه برای پشت سرگذاشتن مسائل خواهید کرد.

گام چهارم، برنامه‌ریزی: برای اجرای انتخاب خود نیاز به برنامه‌ای دقیق دارید. سعی کنید یک برنامه‌ریزی صحیح و جامع در رابطه با اجرایی کردن راهکار حل مسئله‌تان داشته باشید. داشتن برنامه برای هر موضوع و مسئله‌ای مانند شخم زدن و فراهم آوردن خاکی مناسب برای رویاندن گل‌هایتان است. درست است که شاید بدون آماده‌سازی خاک مناسب گل رشد کند، اما نتیجه این کجا و آن کجا؟ پس با برنامه‌ریزی شروع به اجرای بهترین راه‌حل و حل مسئله کنید.

گام پنجم، تمرین و ممارست: فراموش نکنید مشکلات چه کوچک باشند و چه بزرگ، نحوه مواجهه افراد با آن‌ها متفاوت خواهد بود. گاه راه‌حل‌های انتخاب شده می‌تواند ناکارآمد عمل کرده و نه تنها مسئله پیش رو را حل نکند چه بسا مسائل بیشتری را نیز در پی داشته باشد و بدین ترتیب با افزایش مشکلات میزان فشار روانی و به تبع آن سلامت روانی فرد نیز تحت تأثیر قرار گیرد. پس همه افراد در مراحل مختلف زندگی شخصی و اجتماعی خود با مسائل و مشکلات متفاوتی مواجه می‌شوند و در واقع مشکلات جزء لاینفک زندگی هر شخصی محسوب می‌شود.
بنابراین هرچه میزان تمرین و ممارست در مهارت حل مسئله بیشتر باشد شما راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانید به حل مشکلات و مسائلتان بپردازید. با کمک گرفتن از روان‌شناس و مشاور خوب هم می‌توانید راحت‌تر و بهتر مهارت حل مسئله را کسب کنید و به کار گیرید. این گونه به آسانی می‌توان با ابزار و سلاح مهارت حل مسئله به جنگ مشکلات رفت.

گام آخر، لبخند فراموش نشود: کلام آخر اینکه وجود مشکل و مسئله در زندگی امروزی طبیعی بوده و هر کس در زندگی خود با مسائل و مشکلاتی ریز و درشت روبه‌روست، چون زندگی پر از چالش‌های فراوان ریز و درشت است. پس به جای اینکه بنشینیم و مدام آرزو کنیم که کاش هیچ مشکلی در زندگی مان نداشتیم، بهتر است نحوه حل و فصل مشکلات و دست و پنجه نرم کردن با مسائل را یاد گرفته و با حل آن‌ها از بازی زندگی لذت ببریم. اکنون بنشینید و به گل گلدانتان لبخند بزنید. پس از حل و فصل مسئله و مشکلتان احساس رضایت از خود را سرکوب نکنید. یک لیوان چای خوش‌عطر برای خود سرو کرده و به خود افتخار کنید تا روحیه‌ای مناسب و قوی برای استقبال از مسائل بعدی را داشته باشید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار