کد خبر: 982071
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
امریکایی‌ها برای چندمین بار طی روز‌های اخیر گفته‌اند آماده مذاکره با ایران هستند. رسانه‌های ژاپنی هم می‌گویند که کاهش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن، محور اصلی مذاکرات شینزو آبه با حسن روحانی در توکیو خواهد بود، ولی معاون وزیر خارجه ایران دیروز گفت که ایران برنامه‌ای برای مذاکره با امریکا در ژاپن ندارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روحانی نخستین رئیس‌جمهور ایران است که از سال ۲۰۰۰ به این سو، به ژاپن می‌رود. این موضوع به خودی خود اهمیت سفر وی را که بنابر اعلام رسانه‌ها برای روز جمعه برنامه‌ریزی شده است، دوچندان می‌کند. اما حواشی که در خصوص ملاقات چندی پیش وی با «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن در تهران مطرح شد، این بار هم برجسته شده است تا جایی که رسانه‌های شرق آسیا به ویژه رسانه‌های ژاپنی می‌گویند که کاهش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن، محور اصلی مذاکرات آبه با روحانی در توکیو خواهد بود. روزنامه «نیکی» ژاپن از این سفر به عنوان یکی از مهم‌ترین رخداد‌های بین‌المللی یاد کرد و نوشت که نخست‌وزیر ژاپن یک بار دیگر قصد دارد در قامت میانجی برای کاهش تنش‌ها میان ایران و امریکا تلاش کند. نیکی با اشاره به مسائلی که در پی خروج امریکا از توافق هسته‌ای ایجاد شده است، این سفر را فرصتی دانست که می‌توان با استفاده از آن درباره مسائل موجود مذاکره کرد تا آبه برای برون‌رفت از بن‌بست به وجود آمده نقش میانجی را ایفا کند. موضوع ثبات و امنیت در منطقه با توجه به اینکه ژاپن حجم زیادی از نفت خود را از خلیج‌فارس تأمین می‌کند، دیگر موضوعی است که این رسانه ژاپنی به آن به عنوان محوری مهم در سفر روحانی اشاره کرده است. همچنین مسدود شدن بخشی از دارایی‌های ایران در ژاپن و آزاد شدن آن، دیگر موضوع مهمی است که برخی منابع آن را مطرح کرده‌اند.

«چاینا دیلی» دیگر روزنامه آسیای شرقی است که از سفر روحانی به توکیو به عنوان رویدادی مهم یاد کرده است. این روزنامه چینی با اشاره به زمان دقیق سفر روحانی، نوشت که آبه با استفاده از فرصت سفر رئیس‌جمهور ایران به ژاپن، برای حل و فصل موضوع توافق هسته‌ای و تنش بین امریکا و ایران اقدام خواهد کرد.

دیگر رسانه‌های ژاپنی از جمله «ژاپن تایمز» و «ماینیچی» به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش دادند امریکا از طرح توکیو برای سفر روحانی به ژاپن استقبال کرده است. ماینیچی نوشت: رئیس‌جمهوری ایران قصد دارد با هدف کاهش تنش‌ها و خروج از بن‌بست پیش آمده در مسئله توافق هسته‌ای، به ژاپن سفر کند و همتای ژاپنی وی بار دیگر به دنبال آن است که برای کاهش تنش میان ایران و امریکا تلاش کند. ژاپن‌تایمز هم نوشت که چالش‌هایی که بعد از خروج امریکا از برجام بروز کرده است، محور اصلی مذاکرات در سفر روحانی به ژاپن خواهد بود. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هم هدف از سفر روحانی به ژاپن را تلاش برای خروج از بن‌بست کنونی ارزیابی کرده است.

واشنگتن با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد
امریکایی‌ها که همچنان دست از تهدید برنداشته‌اند، از آمادگی برای مذاکره دم می‌زنند. «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در گفتگو با الجزیره، بار دیگر از آمادگی واشنگتن برای مذاکره با تهران خبر داد، اما اعلام کرد که تحریم‌های اعمال شده کشورش علیه ایران متوقف نخواهد شد. اورتگاس گفت: «آنچه ما انجام می‌دهیم برای بازگشتن ایران به میز مذاکره است. رئیس‌جمهور گفت که دنبال توافقی بهتر است. ما برای اختلافات‌مان دنبال حل دیپلماتیک هستیم نه دنبال جنگ. ما اغلب دست خود را برای همکاری دیپلماتیک دراز کرده‌ایم. هفته گذشته من مثل برایان هوک امیدوار بودم. زمانی که در نجات گروگان امریکایی شیوا ایوانک و بازگشتش به امریکا موفق عمل شد. همانطور که هوک و همچنین مایک پمپئو، وزیر خارجه گفت، ما آماده ادامه گفت‌وگوی کنسولی با رژیم ایران هستیم اگر جدی باشند.»‌وی در عین حال گفت که اگر ایران حاضر نشود پای میز مذاکره حاضر شود، فشار حداکثری را علیه این کشور، ادامه خواهد داد.

مجموعه این موارد واکنش دستگاه دیپلماسی کشور را به دنبال داشته است. سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه دیروز در جمع خبرنگاران درباره سفر رئیس‌جمهور به ژاپن گفت: «سفر دکتر روحانی به ژاپن یک سفر کاملاً فشرده کاری است. ایشان کمتر از ۲۴ ساعت در ژاپن حضور خواهند داشت. موضوع اصلی پیگیری روابط دوجانبه دو کشور است و همینطور رایزنی‌ها و مشورت‌هایی که دو کشور درخصوص اوضاع منطقه و مسائل بین‌المللی با یکدیگر دارند. در سفر آبه به تهران، این مشورت‌ها در سطح وسیعی انجام شد و ان‌شاءالله ادامه مشورت‌ها در توکیو خواهد بود.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال مذاکره میان ایران و امریکا وجود دارد گفت: «خیر چنین برنامه‌ای وجود ندارد.»

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه نیز درباره سفر روحانی به ژاپن و اهداف این سفر گفت: «سفر شینزو آبه به تهران انجام شد و طبیعی بود سفر رئیس‌جمهور به ژاپن صورت بگیرد و این سفر در حال نهایی شدن است؛ اگر سفر نهایی شود، دوستان در نهاد ریاست جمهوری تاریخ آن را اعلام می‌کنند. علاوه بر مسائل دوجانبه و اهداف دوجانبه‌ای که درباره گسترش روابط داریم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
چرا دولت همواره وعده دروغ می گویند؟
عبدالله اللهیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
روش رذالت آمریکایی ها تغییر کرده برای فرار از افشا گری ها جلساتشان را دور از افکار عمومی ، در کشورهای ثالثی انجام میدهند، چه بسا اکنون هم افرادی از ایالات متحده از قبل در ژاپن حضور پیدا کرده باشن ، در مورد خلیج فارس هم ما هرگز نباید مجانی از منافع شیخ نشینان دفاع نماییم
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
عراقچی" ( برنامه ای برای مذاکره با امریکا در ژاپن نداریم ) جمله عجیبی است" بهترست اینگونه بیان می کردیدچرا؟ مردم اینگونه تصور کرده اند " روحانی با ترامپ قبل از لغو تحریم ها در ژاپن " مذاکره خواهد کرد.
کرامت سلیمی
|
Netherlands
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
فکر می کنید که چرا ایران پای کشور ژاپن را وسط کشیده است. چرا به سراغ کشورهایی مثل اندونزی، چین و یا یکی دیگر از کشورهای شرق اسیا که تقریبا" همگی اقتصاد قدرتمنتدی دارند نرفتند. ژاپن در معادلات قدرت نظامی و سیاسی جهان جایگاهی ندارد. پس چه عاملی باعث دخالت ژاپن در مسئله برجام و اختلاف بین ایران و امریکا می شود. قطعا" ژاپن نقطه ضعف بزرگی دارد و از شفافیت و روشن شدن یک سری حقایق و واقعیات لطمه می خورد. ژاپن ارتشی ندارد و امریکا در این کشور 23 پایگاه نظامی ایجاد کرده و خود اوضاع ژاپن را کنترل می کند.


رفتار امریکا در قضایای اخیر نیز رفتار یک ابرقدرت بلامنازع به اصطلاح اتمی نیست و این نشان می دهد که امریکا قادر به قدرت نمایی نیست و رفتارهایش مثل یک لات ولگرد و خشن و نگران است.

بعد از جنگ جهانی دوم رهبران دو کشور با امریکا وارد معامله شدند تا از امریکا وجهه یک ابرقدرت اتمی را به جهانیان باور دهند. یکی هیروهیتو امپراطور ژاپن بود و دیگری فیدل کاسترو رهبر کوبا.

و هر دو رهبر یاد شده مزد کارشان را هم گرفتند و تا پایان حیاتشان بر کشورشان حکومت کردند.

هیروهیتو در طی جنگ جهانی دوم حکومتش تضعیف شده بود و زورش به نظامیان نمی رسید و هر ان ممکن بود نظامیان حکومتش را سرنگون کنند .هیروهیتو پنهانی با امریکا وارد معامله شد و راه را برای حضور نظامی امریکا در ژاپن باز نمود و همچنین وانمود کردند که دو شهر هیرو شیما و ناکازاکی با سلاحی به نام بمب اتمی نابود شده است و ترس و وحشت در میان نظامیان به وجود اوردند. و ارتش ژاپن تسلیم امریکا شد.

در عوض هیروهیتو مپراطور ژاپن اجازه یافت تا پایان عمرش بر ژاپن حکومت کند و خود را تازیانه خدا می خواندو بعد از مرگش نیز پسرش اکی هیتو به قدرت رسید و چندی پیش نیز نارو هیتو پسر اکی هیتو رسما" امپراطور ژاپن شد. یعنی دقت نماییم هیرو هیتو به دنبال نجات تاج وتخت و سلسله پادشاهیش بوده است و میلیونها ژاپنی نیز قربانی شدند.

اشاره می کنم که در طول جنگ جهانی دوم حدود 60 شهر ژاپن اسیب کلی دیدند و اثار باقی مانده پس از بمباران این 60 شهر کاملا" شبیه هم هستند زیرا مدل اکثر خانه های ژاپنی از نظر نوع مصالح به کار رفته در انها ( چوب،پلاستیک،یونیلیت و مواد پلیمری ) شبیه هم بود و با بمباران چند نقطه اتش به تمام خانه ها سرایت و انها را نابود می کرد. اما رسانه ها فقط از دو شهر گمنام هیروشیما و ناکازاکی نام می برند و مدعی هستند این دو شهر با سلاحی عجیب به نام بمب اتمی نابود شده اند.

نقطه ضعف ژاپن این موضوع است که اگر مقامات ایران مسئله دروغ بودن وجود بمب اتمی و خیالی بودن ان را افشا نمایند ، کشور ژاپن از کشورهاییست که بیشترین لطمه را از این موضوع به خاطر گذشته دروغین خود و فریب مردم ژاپن خواهد خورد. و به همین دلیل اقای ظریف به ژاپن سفر نمود و مقامات ژاپنی را وادار نمود که به خاطر ابرو و امنیت کشورشان هم که شده باید امریکا را وادار به نرمش نمایند. و به دلیل همین اقای شینزو ابه نخست وزیر ژاپن به ایران سفر نمود. و اقای روحانی نیز به ژاپن می روند تا در مقابل لو ندادن این موضوع امتیازاتی از ژاپن بگیرند به نظرم
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
من که باور نمی کنم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
0
0
حتما دروغ میگوئید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار