کد خبر: 981013
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۵
جدیدترین برآورد سازمان ملل نشان می‌دهد متوسط ضریب جینی ایران به ۴۰ واحد رسیده‌است و ایران از نظر شکاف درآمدی بین ۱۵۲ کشور جهان در رتبه ۹۸ قرار گرفته‌است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «تسنیم»، جدیدترین گزارش توسعه انسانی سازمان ملل ضریب جینی ۱۵۲ کشور جهان از جمله ایران را اعلام کرده‌است. ضریب جینی ارقامی بین ۰ تا ۱۰۰ را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد، دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد. سازمان ملل در گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۹ متوسط ضریب جینی ایران بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ را ۴۰ اعلام کرده‌است.

در گزارش قبلی این سازمان ضریب جینی ایران برای همین سال‌ها بالغ بر ۸/ ۳۸ اعلام شده‌بود. ایران میان ۱۵۲ کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفت، از نظر میزان ضریب‌جینی در رتبه ۹۸ است که بدین ترتیب شکاف درآمدی در ایران طی این دوره بیشتر از ۹۷ کشور و کمتر از ۵۴ کشور جهان است.

بر اساس این گزارش شکاف درآمدی در برخی از کشور‌های صنعتی و توسعه‌یافته بیشتر از ایران یا تقریباً در سطح ایران است. از جمله این کشور‌ها امریکاست که شکاف درآمدی بیشتری از ایران دارد. ضریب جینی امریکا ۵/ ۴۱ اعلام شده‌است. ضریب‌جینی ترکیه نیز ۹/ ۴۱ اعلام شده است که بیشتر از ایران بوده‌است. برخی دیگر از کشور‌ها که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: شیلی، آرژانتین، مالزی، برزیل، فیلیپین، آفریقای جنوبی، پرو، کنگو، غنا، کنیا و آنگولا.

آفریقای جنوبی نیز با ضریب جینی ۶۳ بیشترین شکاف درآمدی را در بین جهان طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ داشته‌است. کمترین ضریب‌جینی نیز مربوط به اوکراین با نمره ۲۵ بوده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار