کد خبر: 980876
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۷
دغدغه ورود پول‌های کثیف به انتخابات اگرچه قدمتی طولانی دارد، لیکن به رغم تأکیدات مکرر دلسوزان نظام تاکنون اراده‌ای برای جلوگیری از آن در قالب یک ماده قانونی در مجلس شورای اسلامی شکل نگرفته است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: شاید جدی‌ترین بحث در این زمینه را باید به سخنان چهار سال پیش وزیر کشور ارجاع داد که درباره ورود پول‌های کثیف به انتخابات هشدار داده بود. عبدالرضا رحمانی فضلی گرچه بعد‌ها و شاید تحت تأثیر فشار‌های سیاسی اظهارات خود را تا حدودی تلطیف کرد و گفت: «نگفته بودم که پول‌های کثیف وارد انتخابات شده بلکه تذکر دادم که باید مراقب این موضوع باشیم»، اما اظهارات او تغییر در اصل این معادله ایجاد نکرد و این مطالبه عمومی همچنان روی زمین مانده است.

رهبر معظم انقلاب نیز در سال ۹۵ ضمن ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات موارد متعددی را در این حوزه مورد اشاره قرار دادند که شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی و همچنین ممنوعیت فریب و وعده‌های خارج از اختیارات قانونی از مهم‌ترین آن‌ها بود. «تعیین حدود و نوع هزینه‌ها و منابع مجاز و غیرمجاز انتخاباتی، شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان و تشکل‌های سیاسی و اعلام به مراجع ذی‌صلاح و اعمال نظارت دقیق بر آن و تعیین شیوه و چگونگی برخورد با تخلفات مالی.» این مطالبه اگرچه با حمایت نمایندگان مجلس مواجه شد، لیکن در عمل اراده مجلس دهم در مسیر اصلاح قانون انتخابات قرار نگرفت و عملاً باید امیدوار بود مجلس آینده به آن ورود کند و آن را به سرانجام برساند.

خبرگزاری فارس به همین بهانه سراغ نامزد‌های انتخابات با سلایق مختلف سیاسی رفته و دیدگاه آن‌ها را درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی جویا شده است. نامزد‌هایی که هر یک از آن‌ها بالقوه می‌توانند در مجلس آینده حضور داشته باشند. از این رو شفافیت آن‌ها در پاسخ به این سؤال می‌تواند تا حدودی اراده مجلس آینده را در حل این مشکل سنجید و اظهارات آن‌ها را با آغاز رسمی مجلس یازدهم مورد مطالبه قرار داد.

موسی غضنفرآبادی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: من با شفافیت هزینه‌های انتخاباتی به شدت موافق هستم. ضمن اینکه متأسفانه یکی از گرفتاری‌ها آن است که اصلاً مشخص نیست نامزد‌های انتخابات چگونه از پس هزینه‌های آن برآمده و مشخص نیست که این حجم از پول را که برای انتخابات خرج می‌کنند از کجا آورده‌اند.

شفافیت هزینه‌های انتخاباتی ضرورت است
شهیندخت مولاوردی معاون پیشین رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا هزینه‌های انتخاباتی خود را اعلام خواهید کرد، پاسخ خود را با این گزاره آغاز کرد: «زمانی که در دولت بودم، بندی برای شفافیت هزینه‌های انتخاباتی در لایحه جامع انتخابات گنجاندیم، زیرا معتقدم این مسئله ضرورت دارد. تمام گروه‌ها و جناح‌ها باید مردم را محرم خود بدانند.»، اما صراحتی درباره اعلام هزینه‌های خود ندارد. الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، اما در مورد هزینه‌های انتخاباتی‌اش گفت: من این هزینه‌ها را به صورت جزئی اعلام خواهم کرد و اگر توانستیم از فیلتر شورای نگهبان عبور کنیم این کار را انجام خواهیم داد.

غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در پاسخ به پرسشی درمورد شفافیت رأی و مالی نمایندگان می‌گوید: این یکی از اصول اساسی دموکراسی است و بنده به طور قطع طرفدار این موضوع هستم.

از شفاف‌سازی کوتاه نخواهم آمد
محمدعلی پورمختار که در مجلس دهم عضو کمیسیون قضایی است، در مورد شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی خود تصریح کرد: شفافیت سازی هزینه‌های انتخابات را قبول دارم و عمل خواهم کرد؛ پیش از این و با اعلام شماره حسابی در این زمینه روشنگری‌های لازم را انجام داده‌ام. من شماره حسابی را برای هزینه‌های انتخاباتی‌ام به دستگاه‌های مربوط اعلام کردم و از شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی کوتاه نخواهم آمد.

عبدالحسین روح‌الامینی، دبیرکل جبهه ایستادگی انقلاب اسلامی هم معتقد است که شفافیت نه تنها در عرصه هزینه‌های تبلیغاتی امری واجب است بلکه در عرصه عملکرد هم بسیار ضروری است. علی عباسپور طهرانی فرد رئیس اسبق دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و از نمایندگان ادوار مجلس معتقد است که همه جای دنیا به این صورت است که نمایندگان مردم و مسئولان باید شفافیت مالی داشته باشند و در ایران هم عملکرد اقتصادی مسئولان و نمایندگان مردم شفاف باشد و در اختیار مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد.

مطهری: اعلام هزینه‌های انتخاباتی ایرادی ندارد
علی مطهری که سابقه نایب رئیسی مجلس دهم را درکارنامه خود دارد، پاسخ به سؤال اعلام هزینه انتخاباتی را دیپلماتیک می‌دهد. او اگرچه از صراحت در این زمینه طفره می‌رود، اما الزامی برای اعلام آن هم نمی‌بیند. وی با تأکید بر اینکه به نظرم اعلام هزینه‌های انتخاباتی نیز ایرادی ندارد، می‌گوید: «من خودم اساساً چندان در پی تبلیغات فراوان نیستم چراکه مردم هم من را می‌شناسند؛ بقیه هم اگر این موضوع را اعلام کنند و آن‌هایی که لیست می‌دهند و چهره‌های متعددی را در لیست خود قرار می‌دهند نیز این کار را انجام دهند، مفید خواهد بود.»

بیژن نوباوه، نماینده ادوار مجلس هم در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا حاضر است هزینه‌های انتخاباتی‌اش را شفاف کند، تأکید می‌کند: ۱۰۰ درصد؛ شفافیت هزینه‌های کاندیدا‌ها قطعاً یکی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. نماینده مردم تهران در دو مجلس هشتم و نهم می‌افزاید: در کشور‌های غربی یک نفر حتی اگر بخواهد یک دلار هزینه کند، باید مقصدش معلوم باشد و قانون در این باره وجود دارد، اما در کشور ما یکی از مشکلات انتخابات ما همین است. صاحبان پول و زر و زور می‌توانند در انتخابات اِعمال قدرت کنند و حق انتخاب صحیح را از مردم بگیرند.

میرسلیم: چیزی در بساط ندارم که هزینه کنم
سید مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که آیا اموال و هزینه‌کرد انتخاباتی خود را اعلام می‌کنید، اظهار داشت: من به عنوان یکی از مسئولان موظف بودم اموالم را اعلام کنم و به دستگاه قضایی هم اعلام کردم، اما به لحاظ هزینه‌های انتخاباتی مشکلی نداریم؛ چیزی در بساط ندارم که هزینه کنم مگر آنکه دوستانی که پشتیبانی می‌کنند هزینه کنند.

حمید رسایی، نماینده سابق مجلس هم درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌اش می‌گوید که در مجلس هشتم و نهم در زمره طراحان و مدافعانی بودم که خواهان اعلام شفاف هزینه‌های انتخاباتی بودیم، ضمن اینکه همواره هم علم این مطالبه را در دست گرفته و این موضوع را درست می‌دانیم. هیچ ابایی از اعلام شفاف هزینه‌های انتخاباتی نداریم، چرا که معتقدم پول کثیف در کار سیاسی بنده نیست، زیرا کسی که دهانش باز است، جیبش باز نیست و اصولاً نمی‌توان هم دهانش باز باشد هم جیبش.

مردم به کاندیدا‌های با هزینه‌های نامتعارف رأی ندهند
محمد سلیمانی، نماینده ادوار مجلس درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌اش اظهار داشت: من به مردم توصیه می‌کنم مانند دهه اول انقلاب و حتی دهه دوم باشند که اگر نامزدی هزینه‌های زیادی را برای انتخابات انجام می‌داد به او رأی نمی‌دادند، بنابراین هر کسی که هزینه‌ای نامتعارف برای انتخابات انجام می‌دهد کاملا مشخص است و آن‌هایی که ریخت و پاش کرده برای مردم شناسایی شده و کاملا مشخص است و بنابراین از مردم می‌خواهم به آن‌ها رأی ندهند.

تقی‌پور: به شفافیت مالی اعتقاد راسخ دارم
رضا تقی‌پور، عضو شورای عالی فضای مجازی است که به آوردگاه رقابت‌های انتخاباتی گام نهاده است. وی در پاسخ به سؤالی درمورد شفافیت مالی کاندیدا‌های انتخابات مجلس، گفت: هر چیزی باشد و همه ملزم به انجام آن باشند، ما هم باید آن را رعایت کنیم. البته درباره شفافیت لازم است چارچوب قانونی آن مشخص شود، در چارچوب مشخص شفافیت لازم است. به نظر من اگر مجلس در این فرصت باقی‌مانده بتواند مسئله شفافیت مالی کاندیدا‌های انتخابات را به صورت قانون تصویب کند، گام رو به جلویی برداشته خواهد شد. تمامی کاندیدا‌ها باید ملزم شوند از نظر مالی و سایر مواردی که در چارچوب قانون ایجاد می‌کند، شفافیت داشته باشند. وی از اعلام میزان هزینه‌های تبلیغاتش برای انتخابات مجلس یازدهم، در صورت تأیید صلاحیت استقبال کرد و گفت: به شفافیت مالی اعتقاد راسخ دارم.

رحیمی: شفافیت هزینه‌های انتخاباتی قانونی شود
علیرضا رحیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌اش گفت: من مشکلی در زمینه اعلام هزینه‌های انتخاباتی ندارم، ضمن اینکه مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی انتخابات تأکید داشته‌اند برنامه‌ریزی برای شفافیت هزینه‌های انتخاباتی موضوعی است که باید الزام قانونی شود. وگرنه همگان از آن تمکین نخواهند کرد. جریانات گروه‌ها و افراد باید به سمت شفافیت هزینه‌های انتخاباتی بروند.

حاضرم تخریب شوم، اما هزینه‌های انتخاباتی خود را اعلام کنم
سعید احدیان، مدیرمسئول روزنامه خراسان که برای انتخابات مجلس یازدهم نامزد شده است، در پاسخ به این سؤال که آیا حاضر هستید هزینه‌های انتخاباتی خود را برای مردم به‌صورت شفاف اعلام کنید، گفت: بله حتماً؛ اگر کسی لیست هزینه‌های خود را اعلام نکند به او حق می‌دهم، چون تخریب می‌شود، اما شخصاً حاضرم تخریب بشوم، اما این کار را انجام دهم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار