کد خبر: 979014
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
ابراهیم حاتمی‌کیا، مجید مجیدی، مسعود کیمیایی، حمید نعمت‌الله، محمدحسین مهدویان و چندین نام دیگر در این دوره از جشنواره فجر حضور دارند که عیار جشنواره را بالا می‌برد.
احمد محمدتبریزی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: هر سال چند ماه قبل از شروع جشنواره گمانه‌زنی‌هایی درباره فیلم‌هایی که در جشنواره حضور دارند شروع می‌شود و خبرنگاران و منتقدان با نگاهی به نام کارگردانان به سبک و سنگین کردن وزن جشنواره می‌پردازند. به تازگی لیست فیلم‌هایی که فرم سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده‌اند منتشر شده و از حالا رسانه‌ها با دقت، جزئیات فیلم‌هایی را که در جشنواره حضور دارند رصد می‌کنند.

غایبان جشنواره
آن‌ها که خوشبین‌تر هستند با نگاهی به فیلمسازانی که در جشنواره حضور دارند، امیدوارند جشنواره امسال از هیجان و رونق کافی برخوردار باشد و کسانی که با بدبینی اخبار جشنواره فیلم فجر را دنبال می‌کنند معتقدند جشنواره امسال مانند چند دوره گذشته از کیفیت و هیجان بالایی برخوردار نخواهد بود، آن‌ها دلیل این ادعا را پایین آمدن کیفیت فیلم‌های ساخته شده در چند سال اخیر و ضعف‌های مدیریتی دبیر جشنواره می‌دانند. مهم‌ترین اتفاق در جشنواره سال ۹۸ تا اینجای کار نبود فیلم‌هایی از برخی کارگردان‌های سرشناس کشور است. مهرجویی که پس از شش سال دوری از فیلمسازی، «لامینور» را کارگردانی کرده برای شرکت در جشنواره فجر علاقه‌ای نشان نداد و فرم جشنواره را پر نکرد. مهرجویی که چند فیلم آخرش خیلی به مذاق منتقدان خوش نیامد یکی از غایبان بزرگ جشنواره امسال است. حرف‌هایی که از «لامینور» به گوش می‌رسد، نشان از بازگشت این کارگردان پیشکسوت به روز‌های خوب گذشته دارد.

دیگر غایب سرشناس این جشنواره حسن فتحی است. او این روز‌ها مشغول ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» با موضوع زندگی شمس و مولاناست و خیلی‌ها منتظر بودند تا فتحی فیلمش را در جشنواره فجر به نمایش دربیاورد. چند روز پیش نیز شایعاتی درباره حضور فیلم «مست عشق» مطرح شد و بعضی رسانه‌ها خبر از پر کردن فرم جشنواره توسط فتحی دادند که این کارگردان خیلی زود به این شایعات پاسخ داد و در صفحه شخصی‌اش نوشت: «خبر درج شده در برخی رسانه‌ها صحت ندارد. بنده فیلمی در جشنواره فجر امسال نخواهم داشت.»

شهرام مکری دیگر کارگردان صاحبنام سینمای کشورمان با اینکه فیلمبرداری فیلم جدیدش به نام «جنایت بی‌دقت» تمام شده، ولی فرم جشنواره را پر نکرد تا یکی دیگر از غایبان باشد. او درباره دلیل غیبتش گفته که می‌خواسته کار را با حوصله ادامه دهد و به همین خاطر دیگر امکان رساندن فیلم به جشنواره فجر را نداشته است.

غیر از این فیلمسازان، کارگردان‌های صاحبنام دیگر سینمای کشورمان برای حضور در جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی کرده‌اند. ترکیب جذابی هم به نظر می‌رسد. ابراهیم حاتمی‌کیا، مجید مجیدی، مسعود کیمیایی، حمید نعمت‌الله، محمدحسین مهدویان و چندین نام دیگر در جشنواره حضور دارند که به خودی خود عیار جشنواره را بالا می‌برد.

فیلم متفاوت حاتمی‌کیا
حاتمی‌کیا با فیلم «خروج» به جشنواره می‌آید و از حالا نگاه‌های زیادی به سمت این کارگردان و فیلمش است. فیلم‌های حاتمی‌کیا همواره جذابیت‌های خاص خودش را داشته و طرفدارانش از حالا برای اکران فیلمش لحظه‌شماری می‌کنند. «خروج» پس از «بادیگارد» و «به وقت شام»، سومین همکاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج با ابراهیم حاتمی‌کیاست و اواسط شهریور در گچساران کلید خورد و داستان ساکنان یک روستا را روایت می‌کند که برای اعتراض به وضعیت‌شان سراغ دولت می‌روند. محمد فیلی یکی از بازیگران «خروج» درباره داستان فیلم چنین می‌گوید: «خروج داستان هشت تا ۱۰ مرد است که از دزفول سفر خود را آغاز کرده و راهی تهران می‌شوند، این افراد ۵/۲ ماه در مسیر هستند و در این راه با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌شوند، این چند مرد در کشاکش این سفر همراه هم بوده و از اتفاقات بسیاری گذر می‌کنند.

جهانگیر الماسی یکی دیگر از بازیگران «خروج» این فیلم را یک اتفاق مهم در سینمای ایران می‌داند و می‌گوید: «من برای اولین بار که اثر را مطالعه کردم بسیار خوشم آمد، فیلمنامه خروج بسیار متفاوت است و به نظرم نگاه تازه‌ای به سینمای ایران اضافه خواهد کرد و من خوشحالم که در بخشی از این پروژه بزرگ حضور دارم. نمی‌خواهم از اصطلاح وسترن استفاده کنم، اما فیلم حاتمی‌کیا مخاطب را به شدت به یاد آثار وسترن و سینمای کلاسیک هالیوودی و سینمای اروپا به خصوص لهستان و مجارستان می‌اندازد، فیلم خروج از نظر من به شدت در سینمای ایران سر و صدا خواهد کرد.» با توجه به سابقه حاتمی‌کیا این فیلم را از حالا باید یکی از مدعیان جشنواره بدانیم؛ فیلمی که در زمان جشنواره بسیار زیاد درباره‌اش خواهیم شنید.

حضور دوباره مجید مجیدی
خبر حضور فیلمی از مجید مجیدی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت. آخرین حضور این کارگردان در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر به بیش از ۱۰ سال پیش برمی‌گردد که با فیلم «آواز گنجشک‌ها» در بیست‌و‌ششمین دوره جشنواره حضور پیدا کرد. گویا مجیدی در فیلم جدیدش «خورشید»، بار دیگر سراغ سبک همیشگی‌اش در استفاده از نابازیگران رفته و امیدوار است دوباره بتواند تجربه موفق فیلم‌هایی مثل «به رنگ خدا» و «بچه‌های آسمان» را تکرار کند. سوژه «خورشید» درباره کودکان کار است و فیلمنامه‌اش را مجیدی به همراه نیما جاویدی، کارگردان فیلم «سرخپوست» نوشته است.

«خون شد» نام فیلم جدید مسعود کیمیایی است. این کارگردان پیشکسوت که با فیلم قبلی‌اش «قاتل اهلی» حاشیه‌های زیادی را تجربه کرد، همچنان خستگی‌ناپذیر نشان می‌دهد و می‌خواهد با «خون شد» همان سبک و سیاق همیشگی‌اش در فیلمسازی را ادامه دهد و این برای طرفداران سینمای کیمیایی خبر خوبی است، خیلی مشخص نیست داستان فیلم درباره چیست، اما کیمیایی درباره‌اش چنین گفته: «داستان «خون شد» به مثابه‏ خانه‏ای قدیمی است که همه چراغ‏هایش خاموش بوده و هیچ کس نیز در اتاق‏هایش ساکن نیست. در این میان یکی از ساکنان این خانه می‏آید و همه چراغ‏ها را روشن می‏کند.» همین تعریف یک خطی نشان می‌دهد کیمیایی به همان سبک همیشگی‌اش در فیلمسازی وفادار مانده و باید منتظر فیلم دیگری از جنس سینمایش باشیم.

مهدویان و روایتی از تاریخ
«درخت گردو»‌ی محمدحسین مهدویان پربازیگر و پرچهره است و به احتمال زیاد یکی از فیلم‌های شاخص جشنواره باشد. این فیلم به واقعه مهم «بمباران شیمیایی سردشت» رفته و پیمان معادی، مهران مدیری، مینا ساداتی و بابک حمیدیان بازیگرانش هستند. مهدویان که معمولاً در سکوت خبری و بدون حاشیه فیلم می‌سازد با انتخاب یک سوژه خیلی خوب، یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال را به نمایش خواهد گذاشت. در سویی دیگر حمید نعمت‌الله «قاتل و وحشی» را برای جشنواره امسال دارد. لیلا حاتمی و امین حیایی در این فیلم بازی می‌کنند و گفته می‌شود «قاتل و وحشی» در کارنامه فیلمسازی نعمت‌الله فیلم متفاوتی است. سعید ملکان در اولین تجربه فیلمسازی‌اش «روز صفر» را ساخته است که به داستان دستگیری عبدالمالک ریگی تروریست می‌پردازد. برادران محمودی، مجید صالحی، نیکی کریمی و سامان سالور دیگر کارگردانانی هستند که با فیلم‌هایشان در جشنواره حضور دارند. با ترکیب کارگردانان و سوژه فیلم‌های ساخته شده به نظر می‌رسد جشنواره‌ای گرم و پرهیجان در انتظار سینمای ایران باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار