کد خبر: 977867
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
مدیرکل میراث فرهنگي آذربایجان‌شرقی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت: مرمت و ساماندهی خانه تاریخی «جوادی» شهر اسکو ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

مرتضی آبدار ه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خانه «جوادی» یکی از  خانه‌های قدیمی واقع در دهستان «باویل» و روستای «دیزج امیرمدار» است، افزود: با توجه به قدمت تاریخی این اثر، مرمت و احیای آن در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.

وی قدمت این خانه تاریخی را مربوط به دوران قاجار دانست و اظهار داشت: این اثر در ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۸۶۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آبدار با تاکید بر ضرورت ساماندهی و صیانت از این خانه تاریخی، ادامه داد: از پارسال مرمت و ساماندهی این اثر با اعتبار یک میلیارد و ۳۵۸ میلیون ریال در قالب بازسازی سقف چوبی و اجرای ایزوگام، احیای ایوان جنونی و مرمت و مقاوم سازی دیوار ضلع شرقی تداوم یافته است.

وی با بیان اینکه شهرستان اسکو یکی از نقاط گردشگر پذیر آذربایجان شرقی است، یادآوری کرد: به واسطه اماکن تاریخی و روستاهای هدف گردشگری مانند «کندوان»، «عنصرود» و «سرای» مورد توجه بخش عمده ای از گردشگران قرار دارد.

آبدار اضافه کرد: در راستای توسعه و تقویت زیرساخت های گردشگری و احیا و مرمت آثارهای تاریخی این شهرستان، اداره کل میراث فرهنگی استان پروژه های متعددی را در این محدوده اجرا کرده است.

وی با اشاره به اینکه کمیت و کیفیت زیر ساخت ها در افزایش فعالیت های گردشگری به ویژه در جذب گردشگر موثر است، گفت: اجرای راه بالادست، بهسازی و تکمیل سروی سهای بهداشتی و تکمیل مراحل کف سازی معابر روستای کندوان در حال اجراست.

آبدار اظهار داشت: همچنین احداث مجتمع خدماتی بین راهی جنب پلیس راه تبریز - ارومیه از پروژه های حوزه گردشگری شهرستان اسکو است که با اعتبار ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال در دست اقدام است.

شهرستان اسکو با جمعیت ۸۵ هزار نفر در فاصله ۴۰ کیلومتری غرب تبریز واقع است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر