کد خبر: 976298
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: سیاست‌های آقای ترامپ تخیلی و براساس آمال و آرزو‌ها دنبال می‌شود؛ به همین خاطر است که اعلام می‌کند با هزینه چند تریلیون دلاری در منطقه هنوز به هدف خود دست نیافته است؛ در حقیقت سیاست آقای ترامپ شکست خورده است.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، در خصوص برخی اظهار نظر‌ها که ایدئولوژیک بودن سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را هزینه‌ساز می‌دانند و نوع سیاست‌گذاری ایران نسبت به روابط با آمریکا را از جمله مشکلات داخلی کشور می‌پندارند، اظهار داشت: اول، باید دید؛ آیا سیاست ایدئولوژیک خارجی فقط منحصر به ایران است یا کشور‌های دیگر نیز چنین سیاستی دارند؟ دوم، آیا سیاست ایدئولوژیک سیاستی خوب است یا بد و سوم، این سیاست با منافع ملی کشور منطبق است یا خیر؟ این سؤالات همگی ذیل پاسخ دادن به این سؤال که "آیا اصلاً سیاست خارجی ایران ایدئولوژیک محسوب می‌شود یا خیر؟ " مطرح است.

وی ادامه داد: ایران تنها کشوری نیست که سیاست خارجی ایدئولوژیک دارد و خیلی از کشور‌های دیگر نیز از چنین سیاستی پیروی می‌کنند. همچنین این ایدئولوژیک بودن کاملاً منطبق با منافع ملی ایران است و در بعضی از جا‌ها ایدئولوژیک بودن سیاست خارجی ممکن است هزینه‌ساز باشد و در بعضی موقعیت‌ها ممکن است نباشد و بالعکس منافع زیادی نیز به‌همراه داشته باشد.

مشکلات داخلی ایران ربطی به ایدئولوژی سیاست خارجی ایران با آمریکا ندارد

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه منافع ایدئولوژیک بودن سیاست خارجی ایران تاکنون روشن و ملموس بوده است، خاطرنشان کرد: ایدئولوژیک بودن ما در خیلی از موضوعات پشتوانه روابط خارجی ایران با سایر کشور‌ها بوده و حتی تبدیل به الگویی برای سایر کشور‌ها نیز شده است. اگر بتوانیم همه این زمینه‌هایی را که گفتم به‌طور شفاف تبیین کنیم هیچ‌گاه این سؤال برایمان پیش نخواهد آمد که آیا مشکلات داخلی فعلی ایران مربوط به سیاست خارجی و مقابله ایدئولوژیک با آمریکا می‌شود یا خیر.

سیاست خارجی دونالد ترامپ محکوم به شکست است

آصفی در پاسخ به این سؤال که چرا دونالد ترامپ چند ماه پیش با این ادعا که تاکنون ۷ یا ۸ تریلیون دلار در منطقه خرج کرده است، اما تماماً همه چیز به‌نفع ایران تمام شده است و آن‌ها موفق به دست آوردن نتیجه مطلوب نشده‌اند، گفت: هر سیاستی که منطبق با واقعیات انجام دهید، اما خاص جوامع نباشد محکوم به شکست است، به‌طور مثال؛ چرا اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید؟ چون به‌خواست مردم شوروی پیش نرفت و بعد از ۷۰ سال فروپاشید. سیاست‌های خارجی ترامپ نیز همین‌گونه است، چون منطبق با حقایق روز کشور‌های منطقه نیست؛ به همین خاطر محکوم به شکست بوده و هست.

وی تصریح کرد: سیاست‌های آقای ترامپ تخیلی و براساس آمال و آرزو‌ها دنبال می‌شود؛ به همین خاطر است که اعلام می‌کند با هزینه چند تریلیون دلاری در منطقه هنوز به هدف خود دست نیافته است. دلیل آن تنها یک چیز است؛ سیاست آقای ترامپ شکست خورده است و در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها به اینکه سیاست‌های خارجی آمریکا راه به جایی نمی‌برد اذعان دارند.

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسين
|
Germany
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
0
0
لطفا با واژه ها وكلمات بازى نكنيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار