سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: امرالله احمدجو کارگردان سریال ماندگار روزی روزگاری در گفتگو با «جوان» گفت: یک نفر با من تلفنی تماس گرفت و عنوان کرد «میخواهیم بیانیه بدهیم»، من اعتقادی به اصل ماجرا ندارم ولی خب همکاران تماس گرفتند و ما هم نخواستیم به ذوقشان بخورد و در رودربایستی امضا کردم که دلخور نشوند. معلوم است که همه آنها که امضا کردند همه بندها را قبول ندارند و درباره برخی بندها اختلاف نظر وجود دارد.
به گفته امرالله احمدجو فیلمساز اگر به فیلم بپردازد آنقدر سرش شلوغ است که نباید به بیانیه و این چیزها کار داشته باشد. بیانیهبازی برای بچه جوانهاست.
احمدجو در پاسخ به این سؤال که این بیانیه از بحث توقیف فیلم خانه پدری شروع شد؛ فیلمی که در آن پدری که معلوم است تعزیهخوان است دخترش را زنده به گور میکند، میگوید: من فیلم خانه پدری را ندیدهام و، چون ندیدهام نمیتوانم نظر بدهم. در مورد فیلمها اهل نقد باید نظر بدهند و دلیل توقیف فیلم را هم نمیدانم. من در همین حد شنیدم که مجوز ارشاد را داشته و جلوی اکران آن گرفته شده و از کیفیت فیلم اطلاعی ندارم و، چون ندیدهام نمیتوانم نظری هم بدهم.
کارگردان سریال تفنگ سرپر میافزاید: معتقدم صدور بیانیه و این چیزها و اساساً این شکلی وارد مباحث شدن معطوف به چیزهای دیگر است، در صورتی که فیلمساز واقعی تمام وجودش معطوف به کار فیلمسازی است و خب اگر تاثیر داشته باشد به اندازه کافی وقت آدم را میگیرد، چه در مراحل مقدماتی و چه در اجرا و به این کارها نمیرسد. من اینها را بازی و سرگرمی برای عدهای میدانم که احتمالاً درد هنر و سینما هم ندارند و ممکن است انگیزههای دیگری داشته باشند.
با توجه به این مسائل، احتمال میدهم صرفاً مسائل فرهنگی و انگیزههای سینمایی مطرح نباشد، امضای خود را پس میگیرم، چون به این شکل بیانیه دادن و شلوغ کردن اعتقاد ندارم و برای همین امضایم را پس میگیرم. اینها سرود یاد مستان دادن است، چنین کارهایی از جانب فیلمسازانی که باید آدمهای فرهنگی باشند راهبری نمیشود. چیزی هم اگر هست باید در داخل سینما و بین خودمان حل شود و اجازه سوءاستفاده دیگران را ندهیم.