کد خبر: 974603
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
یک زمانی از تمام شهر‌های ماد بزرگ‌تر بود، الان هم جز کهن‌ترین شهر‌های جهان محسوب می‌شود. شهرری یا راگا جایی است که زمان پیدایش آن به زمان قوم آریایی برمی گردد.
سرويس جامعه جوان آنلاین: به فاصله هشت هزار سال از پیدایش شهر ری بر روی زمین حالا درباره اش تصمیم گرفته می‌شود که از تهران جدا شود یا خیر، اتفاقی که قبلا برای کرج افتاد حالا برای ری می‌افتد. این طرح موافقان و مخالفان متعددی دارد. هم اکنون بیش از ۱۴۶ هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند. ری منطقه ۲۰ تهران است. اما گویا باید برای همیشه از مناطق تهران بیرون برود. ری تنها منطقه باستانی استان تهران است که دارای آثار تاریخی و مکان‌های دیدنی زیادی است. ری بر اساس اسناد تاریخی سیزدهمین شهری است که در جهان ساخته شده و در زمره باستانی‌ها قرار دارد. این شهر باستانی اکنون با یک سوال بسیار بزرگ و مهم مواجه است؛ ری باید از تهران جدا شود؟

از چند سال پیش بحث و جدل بر سر جدایی ری از تهران آغاز شد و از همان زمان این کشمکش‌ها ادامه داشته است، اما در مقطع کنونی به نظر می‌رسد همه چیز به اوج رسیده. اکنون ری فاصله‌ای تا جدایی از تهران ندارد، جدایی بزرگی که شاید دیگر هرگز بازگشتی در کار نباشد.

اما موافقان و مخالفان این طرح چه می‌گویند؟

بهتر است نظرات مختلف روز‌های گذشته از زبان مسئولان مختلف را مرور کنیم:

زهرا نژاد بهران عضو هیأت رئیسه مجلس (مخالف): متأسفانه برخی از اعضای مجمع امید طرح جدایی ری از تهران را امضا کرده‌اندولی اعضای شورای شهر تهران معتقد به یکپارچگی تهران هستند و نباید منافع مشترک بخش‌های تهران را تحت تاثیر تصمیمات این چنینی قرار داد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران (مخالف): بر اساس بررسی‌های کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، جدا شدن مناطق حومه‌ای نظیر شهرری از تهران، موجب ایجاد اختلال در حریم‌های شهری، ساخت وساز‌های بی رویه و خارج از طرح جامع می‌شود.

محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران (مخالف): نه تنها ری که به نظرم استان البرز هم باید ذیل سازوکار یکپارچه پایتخت باشد.

محمد تقی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران (مخالف): امکان جدایی ری از تهران وجود ندارد، چرا که باید به سمت یکپارچگی پیش برویم. از سوی دیگر درست است که قدمت ری از تهران بیشتر بوده، ولی با این دلایل نمی‌شود یکپارچگی تهران را به لحاظ امکانات و خدمات از بین برد.

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران (موافق): طی دو سال گذشته که از آغاز فعالیت شورای پنجم می‌گذرد و من عضو شورای شهرستان ری بوده‌ام بسیاری از مسائل و موضوعات را در ری بررسی کرده‌ام و طی صحبت‌هایی که با مردم این شهر داشته‌ام و وضعیت آن‌ها را مشاهده کردم معتقدم ری باید از تهران جدا شود.

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران (موافق): نمایندگان مجلس طرحی در این زمینه به هیأت رئیسه ارائه داده‌اند و موضوع در دست رسیدگی است. با تصویب این موضوع در مجلس حق مردم شهرری به آن‌ها بازگردانده می‌شود.

علی اعطاء، سخنگوی شورای شهر تهران (نه مخالف، نه موافق): نظرات مطرح شده از سوی اعضای شورای شهر درباره طرح تفکیک انتخابات شورای شهر و شهردار شهرستان ری نظرات شخصی است و نه موضع رسمی شورا. در شورای شهر طیفی از دیدگاه‌ها و استدلال‌های مختلف مطرح است و هر اظهارنظری را به بررسی‌های بیشتر موکول می‌کنم.

سیدحمیدرضا کاظمی دبیر کمیسیون شورا‌ها (نه مخالف، نه موافق): مسأله جدایی ری از تهران در کمیسیون شورا‌ها مطرح شد، ولی این مسأله به دلیل اینکه موافقان و مخالفان جدی دارد نیاز به بررسی بیشتر داشته لذا کارگروه ویژه‌ای در این زمینه تشکیل شده تا موضوع را به صورت جزئی بررسی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار