کد خبر: 974354
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
وزیر دفاع امریکا در کشاکش بحث‌ها درباره تقلب انتخاباتی در افغانستان، برای بررسی ادامه حضور نظامی امریکا در یک سفر از پیش اعلام نشده، به کابل رفت تا به گفته خود مذاکرات متوقف شده با طالبان را به جریان بیندازد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بنیاد انتخابات شفاف افغانستان موسوم به تیفا اعلام کرد که تأخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور نگران‌کننده و مشکوک است. تیفا هشدار داده که تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی زمینه را برای عدم پذیرش نتیجه انتخابات افغانستان فراهم می‌کند و بی‌اعتمادی مردم را نیز نسبت به روند انتخابات افزایش می‌دهد. همزمان، رحمت‌الله نبیل یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، «انستیتو مؤثریت دولت‌ها» را که یک نهاد امریکایی است به مداخله در انتخابات افغانستان متهم کرده است. این مؤسسه را در سال ۲۰۱۳ اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان ایجاد کرده است. نبیل در سلسله توئیت‌هایی این نهاد را به پرداخت غیرقانونی پول به حلقه داخلی در ارگ ریاست‌جمهوری و نزدیکان رئیس‌جمهور غنی متهم کرده است. او نوشته که این مؤسسه با استفاده از دسترسی به نهاد‌های گوناگون در امریکا و دیگر حکومت‌ها و سازمان‌ها، به‌گونه غیرقانونی برای اشرف غنی لابی‌گری کرده است.

نبیل، در توئیت خود از جان بس، سفیر امریکا در کابل نام برده و خواستار بررسی بی‌درنگ مداخله این نهاد در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان شده‌است. هرچند محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور، اتهام‌ها را دربارۀ مداخله مؤسسه «مؤثریت دولت‌ها» در انتخابات رد کرده، ولی بحث‌ها درباره تقلب انتخاباتی دولت در حال افزایش است. تحت چنین شرایطی، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا در یک سفر از قبل اعلام نشده دیروز به کابل رفت. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، وزیر دفاع امریکا به خبرنگارانی که او را در سفر همراهی می‌کردند، گفت: «هدف این است که در یک مقطع زمانی به توافق صلح و یک توافق سیاسی نائل آییم، همین بهترین گزینه برای پیشرفت است.» اسپر افزود: «امیدوارم به پیش برویم و با یک توافق سیاسی بیاییم که پاسخگوی خواسته‌ها و اهدافی باشد که می‎خواهیم آن را به دست آوریم.» اسپر گفته که به عقیده او ایالات متحده می‌تواند به راحتی و بدون هیچ آسیبی به عملیات ضدتروریسم علیه القاعده و دولت اسلامی (موسوم به داعش) نیرو‌های خود را به ۸۶۰۰ تن برساند. او در عین حال گفت که هر شکلی از خروج امریکا در چارچوب توافق صلح با طالبان انجام خواهد شد. اتحادیه اروپا نیز دیروز از دولت امریکا و گروه طالبان خواسته که گفت‌وگوهای‌شان درباره صلح افغانستان را با پیش‌شرط آتش‌بس هرچه زودتر از سر گیرند. رولاند کوبیا به طرفین گفتگو‌کننده صلح افغانستان گفت: «اگر ۹ دور مذاکرات صلح بی‌نتیجه متوقف شد باید راجع به گزینه‌های دیگر برای آغاز مذاکرات صلح فکر کنیم، جنگ باید یک روزی ختم شود؛ این ختم جنگ در افغانستان باید زود باشد.» کوبیا گفت: موضع اتحادیه اروپا این است که آغاز دوباره مذاکرات صلح با پیش‌شرط آتش‌بس در محوریت حکومت افغانستان باشد. کوبیا تأکید کرد که اتحادیه اروپا از مذاکراتی حمایت می‌کند که نتیجه آن یک حکومت مورد قبول همه افغان‌ها بوده و همچنان دستاورد‌های ۱۸ ساله افغانستان را حفظ و حقوق شهروندی را تأمین نماید. او در عین حال تأکید کرد که نتیجه صلح نباید استقرار دولت موسوم به «امارت اسلامی» باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار