کد خبر: 974312
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
آزاده سادات عطار
سرويس بين الملل جوان آنلاين: در پی صدور حکم زندان برای سران استقلال‌طلبان در کاتالونیا، جمعه گذشته در پنجمین روز متوالی، شهر بارسلونا صحنه زد و خورد پلیس ضد شورش و معترضان بود.
گروهی از معترضان سنگ و قوطی به سمت نیرو‌های پلیس ضدشورش پرتاب کردند. عده‌ای از معترضان هم سطل‌های بزرگ زباله را آتش زدند و تلاش پلیس برای متفرق کردن مردم نتیجه نداشت. در سایر نقاط شهر هم تظاهرات‌هایی عمدتاً مسالمت‌آمیز در اعتراض به صدور حکم‌های حبس طولانی‌مدت برای رهبران استقلال‌طلب منطقه کاتالونیا برگزار شده است.

خبرگزاری فرانسه، تعداد تظاهرکنندگان روز جمعه را حدود نیم‌میلیون نفر تخمین زده است. روزنامه اسپانیایی‌زبان «ال پائیس» هم گزارش داده مجموعاً روز جمعه ۱۷ نفر در تظاهرات‌های برگزار شده در سراسر منطقه دستگیر و ۶۲ نفر زخمی شده‌اند. از میان زخمی‌شده‌ها ۴۱ نفر در بارسلون بوده‌اند. این آمار در حالی منتشر می‌شود که مقامات امنیتی، روز شنبه اعلام کردند که جمعه شب در پی درگیری با نیرو‌های امنیتی پلیس اسپانیا، حدود ۲۰۰ نفر زخمی شدند. معترضان وعده داده‌اند که در روز‌های آینده تظاهرات را ادامه خواهند داد. قبل از وقوع جدیدترین درگیری‌ها میان استقلال‌طلبان و نیرو‌های امنیتی پلیس، سرویس‌های امداد گزارش کرده بودند که از غروب دوشنبه، ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند. شبکه خبری بی‌بی‌سی هم گزارش داد که در شهر اعتصاب عمومی اعلام شده و برگزاری پنج تظاهرات بزرگ که همگی مسالمت‌آمیز هستند شهر را به حالت فلج درآورده است.

حمایت رهبر دولت منطقه‌ای از مذاکره با مادرید
«یوآخیم تورا» رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا روز شنبه و با گذشت پنج روز ناآرامی در این منطقه خودمختار خواستار برگزاری گفتگو با دولت مرکزی اسپانیا شده است. وی به خبرنگاران گفت: ما به نخست وزیر موقت اسپانیا تاکید می‌کنیم تا مذاکره کند. خشونت‌های اخیر در کاتالونیا بازتاب ماهیت صلح طلبانه جنبش استقلال طلب در منطقه نیست.

دوشنبه گذشته، دادگاهی در اسپانیا برای گروهی از رهبران جدایی‌طلبان کاتالونیا احکامی بین ۹ تا ۱۳ سال حبس صادر کرد. از آن روز، تظاهرات در بارسلون و چند شهر دیگر کاتالونیا آغاز شده‌است. سنگین‌ترین حکم این دادگاه را «اوریل جانکراس» معاون سابق رئیس دولت محلی دریافت کرد و به ۱۳ سال حبس محکوم شد. «کارلس پوگدمون» رئیس دولت محلی وقت نیز همچنان در تبعید خود خواسته در کشور بلژیک به سر خواهد برد. دادگاه اسپانیا جرم ۹ نفر از این مقامات دولت محلی کاتالونیا را خیانت، شورش و سوء استفاده از بودجه دولتی اعلام کرده و آن‌ها را مجموعاً به حدود ۱۰۰ سال زندان محکوم کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار