کد خبر: 974019
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
گفت گوی جوان، با مهندس "غلامحسین نصوحی " ناشر ومتخصص وکارشناس رشته علوم کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی
گیاه کارلا یا خربزه‌ تلخ در زبان لاتین Momordica charantia یکی از تلخ‌ ترین میوه‌های دنیاست. ولی انقدر فایده دارد که از قرن‌ها پیش کارلا را در طب سنتی به کار برده‌اند. شاید به جرات بتوان گفت اصلی ترین خواص گیاه کارلا درمان دیابت و مقابله با سلول های سرطانی است این گیاه یکی از سبزیجات معروف آسیای جنوبی است و در آمازون، آفریقای شرقی، جزایر واقع در دریای کارائیب و جنوب امریکا به منظور تأمین غذا و دارو کشت می شود گیاه کارلا گیاهی است یکساله و تک پایه و به ظاهر مثل خیار است با تعدادی زگیل که روی سطح میوه میباشد ،از ریشه، ساقه، برگ، میوه و تخم آن استفاده غذایی و دارویی می شود.

گفت وگو - سعید عرفان منش

 مهندس " غلامحسین نصوحی "  ناشر ومتخصص وکارشناس رشته علوم کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی که سالها است در مسیر ترویج واستفاده گیاهان دارویی ،نقش آفرین بوده است.  در پی تماس وگفت وگوی خبرنگار روزنامه جوان واریه تجربیات مفید وسازند ایشان در خصوص تحقیقات وبکار گیری گیا هان دارویی برای درمان دیابت و سرطان از خواص گیاه کارلا نام برد.

جناب آقای مهندس نصوحی ، بفرمایید ایده اولیه شما بر روی تشخیص گیاه کارلا چگونه و از کجا آغاز شد؟

با عرض سلام، بنده غلامحسین نصوحی کارمند بازنشسته جهاد کشاورزی اصفهان ومدیر عامل شرکت تعاونی توسعه گیاهان دارویی " ایستا قند  " وعضو مرکز رشد شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان هستم.

در سال 1388 اینجانب به عنوان ناشر کتب کشاورزی با استفاده از جمع آوری اطلاعات یکی از دوستان جهاد کشاورزی  در زاهدان تحقیقاتی  مربوط به گیاه دارویی کارلا داشتیم ،سپس اقدام به چاپ و انتشار کتابی تحت عنوان کارلا موثرترین گیاه در درمان دیابت نمودم ، این گیاه در کشورهای آسیای شرقی و همچنین امریکای مرکزی به عنوان یک نوع سبزیجات خوراکی و هم به عنوان یک گیاه دارویی در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت استفاده می شود و این مسئله باعث گردید که اینجانب پس از بازنشستگی اقدام به کاشت آزمایشی آن در یک شرایط خاص گلخانه ای بنمایم..

آیا این گیاه مورد تایید ووثوق مراکز تحقیقی وشهرک علمی تحقیقاتی هم شده است ؟

 بله پس از 3 سال تحقیق روی گیاه کارلا آن را به تولید رساندم و پس از اطمینان از موفقیت ، به عنوان یک فناوری جدید به شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان آن را ارائه دادم و پس از موافقت با طی نمودن مراحل مقدماتی رشد اقدام به تشکیل شرکت تعاونی توسعه گیاهان دارویی  "ایستا قند " نمودیم و اکنون این شرکت مراحل رشد را درشهرک علمی می گذراند ، در حال اخذ آخرین مجوزها و راه‌اندازی کارگاه فرآوری و تولید پودر و قرص آن هستیم که بتوانیم در آینده وارد مرحله دانش‌بنیان شویم .

جناب آقای نصوحی،از خواص و کاربرد گیاه کارلا بگویید؟

با قاطعیت می گویم گیاه کارلا حادترین بیماری و درد و رنج را ضعیف نموده و آرام آرام انسان را به سطح بالاتری از سلامتی بازمی‌گرداند و.یکی از خواص گیاه کا رلا وجود مقدار زیادی ویتامین ث در آن است. همچنین نوع دیگری از آن سرشار از ویتامین آ است. ارزش دارویی کارلا برای تنظیم و کنترل دیابت و مبارزه با بیماری ها، موجب شده تا توجه دانشمندان سراسر جهان را به خود جلب نماید. اخیراً بذر یکی از ارقام کارلا از هندوستان وارد ایران شده و برای مصارف دارویی کشت شده است و می توان گفت تولید کارلا در مناطق گرمسیری ایران مثل سیستان و بلوچستان و هرمزگان و بوشهر امکان دارد و امیدواریم کشت این گیاه که در درمان دیابت بسیار موثرواقع گردد وکشت آن با موفقیت انجام شود و ایرانیان بتوانند از ان برای سلامتی خود استفاده کنند.

برای پژوهشگری مثل شما نقطه طلایی پیشرفت، موفقیت را کجا می دانید؟

نقطه طلایی پیشرفته این طرح زمانی است که با دریافت مجوزهای لازم تولیدات انبوه آن برای توزیع به صورت ادویه غذایی و قرص دارویی آن بتوانیم خدماتی را به جامعه دیابتی ها داشته و از طرفی روشی موثر را با توجه به اشتغالزایی این طرح برای راه‌اندازی تولید و فرآورده های آن را به کار گیریم.

به عنوان صاحب نظر در مورد دیابت، مهمترین دغدغه ای که اکنون با آن مواجه هستید چیست؟

مهمترین دغدغه در اجرای این طرح عدم آگاهی و اعتقاد جامعه پزشکی به درمان بسیاری از بیماریها با روش گیاه درمانی است و لذا تا زمانی که فرهنگ استفاده از روش طب سنتی در جامعه بالاخص در سطوح پزشکان جای خود را باز نکرده ما نمی‌توانیم این روش های جدید طب سنتی را  به موفقیت کامل برسانیم.

زندگی ماشینیزم و آلایندگی هوا واستفاده روز مره از غذاهای فست فودی وکنسروی ونگهدارنده ،باعث شده تخت های بیمارستانها مملواز جمعیت شود! آیا مصرف این گیاه می تواند برای رفع این موضوع کمک کند؟

پاسخ به این سؤال بسیار ساده است اکنون همه مردم به‌خصوص کسانی‌که در معرض انواع آلودگی‌های زندگی شهری و تمدن، مانند آلودگی‌های هوا، آب و غذا قرار دارند ویابه روش‌های متفاوتی در معرض خطر مسمومیت با حشره‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها، غذاهای کنسروشده، موادغذائی نیمه‌آماده و آمادهٔ مصرف، سم‌های سنگین و سم‌های پایدار قرار دارند ؛ بنابراین در جهان معاصر، نیاز به استفاده از روش‌های طبیعی و بیولوژیک در جهت سم ‌زدائی بدن در محیط آلودهٔ ساختهٔ دست بشر به شدت حس می‌شود بنابراین منطقی به‌نظر می‌رسد که یکی از راه‌های رهائی از این مشکل و فائق آمدن بر مشکلات جاری زندگی ،استفاده از کا رلا است ، از این رو این گیاه این قابلیت را دارد که در سبد مصرف غذایی هر انسانی قرار گیرد.

 در سالهای اخیررشد امار بیماران دیابتی رو به افزایش است و در واقع سونامی دیابت گریبان اقشار جامعه را گرفته است ،  مهمترین انگیزه شما برای تولید این محصول چه بوده است؟

طی تحقیقاتی که در خصوص کشت این گیاه داشتم و با مطالعه آمار جامعه دیابتی ها در کشور که در گذشته توسط انجمن دیابت ایران منتشر گردیده بود ، جمعیتی بالغ بر ۸ میلیون نفر را مبتلا به دیابت اعلام کرده که قطعاً این جمعیت اکنون همراه با افرادی که دیابت مخفی دارندو تاکنون یا متوجه نشده اند و یا به پزشک مراجعه نداشته اند بسیار بیشتر از این می باشد وامیدواریم بتوانیم برای بهبودی بیماران دیابتی گامهای موثر ومفیدی برداریم.

برای روشن شدن اذهان عموم مردم وبخصوص بیماران مبتلابه دیابت در خصوص خواص بیشترگیاه کارلا توضیحاتی بفرمایید؟

زمین شناسان اعتقاد دارند که عمر این گیاه بیش از 2 میلیون سال است و از همین رو می توان آن را پیرترین گیاه دارویی نامید. خواص کارلا می تواند بر روی بخش های زیادی از بدن تاثیر بگذارد. اگر شما دندان های خود را با جیوه پر کرده باشید، در معرض اشعه رادیو اکتیو قرار گرفته اید و حتما در بدن فلز سنگین دارید که یکی از مهمترین عوامل برای سم زدایی فلزات سنگین وحفظ سلامتی بدن این است که کارلااجازه نمی دهد تا آنها جذب بدن شوند ومصرف منظم کا رلا حتی می تواند باعث جلوگیری از تجمع فلزات سنگین در بافت ها و اندام های نرمال بدن شود.

برای کاهش وزن

در خصوص از دست دادن وزن، به خصوص زمانی که ما در حال پیر شدن باشیم، بسیار دشوار است. محققان در یک مطالعه منتشر شده در مجله غذایی دارویی استیوا، ثابت کرده اند که خواص کارلا باعث کاهش قابل توجهی درصد چربی بدن، کلسترول خون و میزان قند خون ناشتا می شود. این گیاه با تنظیم هورمون ها، کمک به متابولیسم، بهبود گردش خون و ترویج سطح بالاتری از انرژی، به کاهش وزن کمک می کند. زمانی که شما وزن کم می کنید، بدنتان سم تولید می کند. خیلی مهم است که این سموم در اسرع وقت از بدن خارج شوند. مصرف کارلا می تواند در این زمینه نیز به شما کمک کند.

خواص کارلا و جوان سازی

تحقیقات همچنان نشان می دهد که خواص کارلا می تواند روند پیری را کند و شما را جوان تر نشان دهد. یک مطالعه منتشر شده در مجله آزمایشگاه بالینی نشان داد که این گیاه به شدت استرس اکسیداتیو را  که می تواند به سبب آلودگی، استرس و رژیم غذایی نامطلوب ایجاد شده راکاهش دهد وبه دلیل اینکه کارلا به جوان سازی شما کمک می کند این است که به طور طبیعی سطح ویتامین A، ویتامین C و گلوتاتیون را در بدن شما افزایش داده، و رادیکال های آزاد را از بین ببرد و سلول های شما را محافظت کند. بر این اساس در بسیاری از کشورها از این محصول به عنوان سبزی خوراکی استفاده می کنند.

مبارزه با سرطان

معمولا بدن تمام انسان ها در برخی مواقع سلولهای سرطانی تولید می کند و سیستم ایمنی بدن با حمله سریع به این سلول ها، از تبدیل شدن آنها به بافت های سرطانی جلوگیری می کند. یک مطالعه اخیر پزشکی نشان داده که کارلا به همین طریق به مبارزه با سرطان کمک می کند. در مرحله اول، مصرف این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در ثانی، همان طور که اشاره کردم، خواص کارلا از جذب شدن فلزات سنگین جلوگیری می کنند که این امر نیز منجر به پیشگیری از سرطان می شود. همچنین اگر شما از شیمی درمانی برای درمان سرطان استفاده کنید، مصرف آن می تواند شما را از شر اثرات جانبی محفوظ نگه دارد.

کاهش قند خون و کلسترول

دیابت نوع 2 و کلسترول بالا دو بیماری جدی مزمن است که امروزه بسیاری از مردم را مبتلا ساخته وبر اثرغذا خوردن نادرست، استرس و کمبود خواب موجب بروز یک یا هر دوی این بیماری ها می شوند. محققان در یک مطالعه منتشر شده مجله غذایی دارویی، دریافتند که دوز 8000 میلیگرم کارلا در روزباعث کاهش کلسترول و میزان قند خون می شود.

 ضمن سپاس از وقتی که به ما اختصاص دادید، به عنوان سخن پایانی اگر مطلب یا موضوعی مدنظر شماست، بفرمائید.

کارلا یک پاسخ صددرصد مناسب به نیازهای طبیعی بدن است. کارلا در تعادل بدن و حفظ سلامتی یک اقدام شایسته و ضروری است و این گیاه این شایستگی را دارد، چون همه نیازمند تأمین اساسی‌ترین مولد حیاتی برای تک تک سلول‌های بدن خود هستیم ومواد حیاتی نظیر ویتامین‌ها، املاح، ریزمغذی‌ها، آنزیم‌هائی که هرگز در بدن ساخته نمی‌شوند و اگر هم ساخته شوند، نیازمند مصالحی هستند که درکارلا وجود دارد. کارلایک مادهٔ گیاهی و خالص است و این مزیت منحصربه ‌فرد آن باعث می‌گردد که هرگزبدن سمی نگردد. به همین دلیل، در سال‌های متمادی استفاده از این ماده در سراسر جهان تاکنون هیچ اثر سمی حاد یا مزمن گزارش نگردیده است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم خود و کسانی را که دوستشان دارید، به روش‌های نوین و طبیعی درمان مجهز نمائید ، در پایان از تمام ارگان ها و سازمان های ذیربط که در خصوص صدور مجوزهای لازم برای طرح های با فناوری های جدید اقدام می کنند درخواست دارم که با همگرایی و سهولت بیشتری اقدام به رفع نیازهای درخواستی این گونه شرکت‌ها اقدام نمایند و عملاً به تبلیغات حمایتی دولت جامه عمل بپوشانند.

 

.

 

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
0
0
بسیار عاااااالی
عبدالباسط
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
0
0
سلام برای مریضی قند عالی است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر