کد خبر: 973903
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
سازمان سینمایی در حال تدوین آیین‌نامه‌ای است که بر اساس آن بازیگران سینما دارای پوشش نامناسب از حضور در مراسم‌های سینمایی منع شوند و در صورت رعایت نکردن این موضوع با برگزارکنندگان مراسم برخورد شود.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: انتشار تصاویر عکس‌های یادگاری چند بازیگر در حاشیه اکران خصوصی فیلم «مسخره‌باز» بازتاب‌های زیادی در فضای مجازی داشت؛ تصاویری که از میان آن‌ها پوشش متین ستوده و سمیرا حسینی بیشتر به چشم می‌خورد و باعث شد تا انتقاد‌های زیادی از نحوه پوشش مدعوین به این مراسم در شبکه‌های اجتماعی شکل بگیرد و آنقدر پررنگ شود که صداوسیما نیز طی گزارش مفصلی به آن بپردازد. اکنون پس از واکنش مجلس و خبر احضار وزیر ارشاد برای توضیح درباره پوشش بازیگران، سازمان سینمایی از تدوین آیین‌نامه پوشش هنرمندان خبر داده است.

آیین‌نامه روپوش مناسب!
روز گذشته، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در ارتباط زنده تلفنی با برنامه «سلام صبح بخیر» گفت: در حال تهیه دستورالعملی هستیم تا چهره‌های هنری، سینمایی و ورزشی که در برنامه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند اصول و چارچوب را رعایت کنند و این دستورالعمل تا هفته آینده نهایی خواهد شد. نجفی اضافه کرد: برگزارکنندگان مراسم سینمایی باید متعهد شوند اصول و چارچوب‌هایی را رعایت کنند تا شاهد موارد این‌چنینی نباشیم. مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در پایان گفت: در چند سال اخیر درخواست ما در جشنواره ملی فیلم فجر این بود که مثل خیلی از رویداد‌های معتبری که اتفاق می‌افتد، عوامل با لباس رسمی حضور پیدا کنند تا هم شأنیت مراسم هم افراد رعایت شود و اگر به این سمت برویم، اتفاق خوبی رخ خواهد داد.

البته باید به سازمان سینمایی و وزارت ارشاد گفت تصویب آیین‌نامه فقط یک گام است، اجرای متداوم آن مهم‌تر است.

از فرش قرمز فرنگی تا دورهمی سلبریتی‌های ایرانی
حضور فیلم‌های ایرانی در فستیوال‌های خارجی و انتشار تصاویر حضور هنرمندان ایرانی در مراسم فرش قرمز جشنواره‌های خارجی، باعث شد تا موجی از انتقاد به پوشش ایرانی‌ها در قیاس با نوع لباس بازیگران سرشناس سینمای جهان به راه بیفتد. طبق یک عرف حضور در فستیوال‌های فیلم برای بازیگران همراه با پوشش‌های رسمی است که اغلب برای مرد‌ها همراه با کت و شلوار مجلسی است. بازیگران زن هم لباس شب مجلسی می‌پوشند. در عوض بازیگران ایرانی مجموعه‌ای از لباس‌های نامتعارف را در داخل یا خارج از کشور به تن می‌کنند.

تصاویر فرش قرمز جشنواره فیلم فجر یا اکران‌های خصوصی مانند مراسم فیلم «مسخره‌باز» نشان می‌دهد سلبریتی‌های سینما، برای متمایز نشان دادن خود، از روش‌های متفاونی، چون پوشیدن لباسی شبیه سرآشپزها، به تن کردن پوششی شبیه پتو‌های مسافرتی و اقسام پوشیدنی‌های نامتعارف دیگر هیچ ابایی ندارند.

در همین رابطه «تسنیم» می‌نویسد: «جشنواره فیلم فجر گویا تبدیل به محلی برای ارائه جدیدترین مد‌های لباس و جدیدترین ترفند‌هایی که سبک جشنواره را بیشتر شبیه نمایشگاه مد و لباس می‌کند، شده است و کمتر شاهد پوشش اسلامی- ایرانی و رفتار‌هایی که مطابق فرهنگ کشورمان است، هستیم. با مقایسه کوتاه لباس‌های شرکت‌کنندگان این مراسم و برخی از بازیگرانی که در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده‌اند این سؤال پیش می‌آید که آیا برخی از بازیگران ما از تهاجم فرهنگ غربی پیشی گرفته‌اند؟»

واکنش مجلس و احضار وزیر
متین ستوده بازیگری که این روز‌ها پخش تصاویرش نقل مجالس شده، در مصاحبه‌ای از اینکه نوع لباس و آرایش موهایش مورد توجه قرار گرفته ابراز تعجب و تأکید کرده است که در دیگر مراسم‌های سینمایی نیز مشابه همین پوشش را داشته است! این به آن معناست که اگر توجه شبکه‌های اجتماعی نبود، روند پوشش‌های نامتعارف مانند گذشته همچنان ادامه داشت، اما این بار مجلس در واکنش به این پوشش، حتی خواستار توضیحات وزیر ارشاد نیز شده است.

احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: «کمیسیون فرهنگی مجلس در حاشیه اتفاقات اخیر درباره مراسم اکران خصوصی برخی آثار سینمایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان سینمایی گزارش‌گیری کرده و درباره این مشکل بررسی و کارشناسی دقیقی صورت خواهد گرفت. واقعیت امر اینکه متولیان امروز سینما خودشان از چارچوب‌های خاص و مشخصی پیروی نمی‌کنند و بیشتر مسائل را با اعمال نظریات و سلایق فردی بررسی و حل و فصل می‌کنند»، موضوع حضور وزیر ارشاد در مجلس در گفتگو‌های دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی از جمله احمد سالک و سیدصادق طباطبایی نیز تأکید شده است.

مجلس اکنون در تعطیلات به سر می‌برد و احتمالاً حضور وزیر ارشاد در مجلس به بعد از تعطیلات موکول خواهد شد.

تشکیل شورای سلبریتی‌ها
حجت‌الاسلام سیدصادق طباطبایی‌نژاد نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در اظهار نظری از تشکیل «شورای سلبریتی‌ها» در وزارت ارشاد خبر داده و می‌گوید: در جشنواره فجر و مراسم‌های سینمایی دیگر پیش از نمایش فیلم، بازیگران می‌آیند تصاویری می‌گیرند و گاهی در آن تصاویر، شئونات و قوانین جمهوری اسلامی زیر سؤال می‌رود. با توجه به این حاشیه‌ها و هنجارشکنی‌ها، شورایی در وزارت ارشاد تحت عنوان شورای «چهره‌ها و سلبریتی‌ها» تشکیل شده و معاون وزیر هم دبیری این شورا را برعهده دارد.

وزارت ارشاد و لزوم توجه به «ارشاد»
یکی از علل واکنش مردم به پوشش متین ستوده این بود که بسیاری از افراد با مقایسه رفتار گشت ارشاد در برخورد با پوشش‌های غیرمتعارف در معابر عمومی، اعلام کرده‌اند که چرا حاکمیت با مردم عادی در معابر عمومی در صورت نامتعارف بودن پوشش آن‌ها برخورد سلبی می‌کند، اما با سلبریتی‌هایی که لباس‌های هنجارشکنانه تری بر تن می‌کنند هیچ برخوردی نمی‌شود!

شاید در اینجا باید نقش کمرنگ وزارت ارشاد در ارشاد هنرمندان را عاملی برای دامن زدن به این نقیصه فرهنگی دانست.

گویا این وزارتخانه که در گفتمان عمومی به اختصار وزارت ارشاد نامیده می‌شود، کمتر به بحث ارشاد پرداخته و اصلاً ارشاد هنرمندانی که مورد توجه جامعه هستند را به دست فراموشی سپرده است. اکنون نیز طرح موضوع تدوین آیین‌نامه پوشش هنرمندان اقدامی دیرهنگام و منفعلانه برای کاستن از فشار‌ها تلقی می‌شود چراکه وزارت ارشاد تا زمانی که انتقاد‌ها دامنه گسترده‌ای نگرفته بود واکنشی برای فرهنگی کردن محیط‌های هنری نداشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار