کد خبر: 973734
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
«گام سوم تحول بسیار بزرگی بوده که ایران آغاز کرده است. اگر آن‌ها در این فرصت به تعهدات‌شان بازگردند ما نیز به تعهدات کامل خود باز خواهیم گشت، اگر آن‌ها همین مسیر را ادامه بدهند ما هم گام‌های بعدی را بر خواهیم داشت.» این عبارت پاسخ رئیس جمهور به سؤال خبرنگاری بود که روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: پس از خروج امریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷ و ۱۴ ماه بی عملی اروپایی‌ها در قبال تعهدات برجامی خود، جمهوری اسلامی ایران در تیرماه ۹۸ پایان صبر استراتژیک خود به طرف‌های غربی را اعلام و نخستین گام کاهش تعهدات برجامی را آغاز کرد. این کاهش تعهدات که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام انجام داده است، همانگونه که بار‌ها رئیس جمهور، وزیر امورخارجه و مسئولان سازمان انرژی اتمی تأکید کرده‌اند، با هدف الزام طرف‌های اروپایی به انجام تعهدات تصریح شده در برجام نسبت به ایران از جمله خرید نفت و تبادل پولی و مالی بین ایران و بانک‌های اروپایی صورت گرفته، اما نه تنها این گام‌ها مؤثر نبوده بلکه طرف‌های اروپایی طلبکارانه در قالب بیانیه و پیغام به ایران، خواستار سپردن تعهدات بیشتر از سوی ایران هستند!

اکنون که سه گام کاهش تعهدات برداشته شده، گرچه رئیس جمهور گام سوم را مهم و مؤثر توصیف کرده، اما عملاً در تغییر رفتار اروپا مؤثر نبوده است. با این حال سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌گوید: «کاهش تعهدات‌مان هم بسیار حساب شده بود و همه ملاحظات را در نظر گرفتیم.» بهروز کمالوندی این سخن را در بازدید جمعی از نخبگان ایرانی خارج از کشور از فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران در رآکتور تحقیقاتی تهران و تولید رادیودارو‌ها عنوان کرده است.

دشمن می‌خواهد عوامل اقتدار را از ما بگیرد
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: غربی‌ها تلاش می‌کنند جمهوری اسلامی ایران آینده جهان نقشی نداشته باشد. در همین راستا تلاش می‌کنند عوامل اقتدارزا همچون هسته‌ای را از ما بگیرند. به اعتقاد آن‌ها کشوری که غنی سازی دارد در لبه قدرت بازدارندگی قرار گرفته است. قدرت نظامی، اقتصادی و هسته‌ای ما برای آن‌ها ترس و بازدارندگی ایجاد می‌کند. وی با تأکید بر حفظ دستاورد‌های کشور در مذاکرات با غرب تصریح کرد: بدترین خسارت برای سیاست عوام زدگی است. ما تلاش می‌کنیم درک درستی از شرایط داشته باشیم و به‌خوبی از فرصت‌ها استفاده کنیم. نباید عوامل اقتدار را از دست بدهیم. کمالوندی ادامه داد: بر همین مبنا در صنعت هسته‌ای محدودیت‌های زمانی داریم که خیلی حساب شده کار شده و در زمانی معین کنار گذاشته می‌شود. ما از همه این‌ها عبور می‌کنیم. کشوری نیستیم که تسلیم شویم. در این شرایط باید با تدبیر رفتار کنیم تا پیچ‌ها را پشت سر بگذاریم. کمالوندی گفت: ما در صنعت هسته‌ای چیزی که از دست رفته باشد نداریم. هر جا محدودیتی را پذیرفتیم، راه برگشت را نبستیم. کاهش تعهداتمان هم بسیار حساب شده بود و همه ملاحظات را در نظر گرفتیم. یک سال وقت دادیم تا همه به حقانیت جمهوری اسلامی پی ببرند. برخی اصرار می‌کنند که باید زودتر این کار را انجام می‌دادیم، اما توجه نمی‌کنند که حمایت آسیا و اروپا از این اقدامات نتیجه همان یک سال صبر استراتژیک بود. نکته‌ای که باید توجه داشت این است که هیچ سازمانی به تنهایی تصمیمات ملی و کلان را اتخاذ نمی‌کند. بحث‌های زیادی در شورای امنیت ملی، شورای عالی نظارت بر برجام و جلسات فنی متخصصان هسته‌ای انجام می‌شود و اگر لازم باشد از مقام معظم رهبری نیز استدعا می‌شود در خصوص موضوعی اعلام رهنمود نمایند.

سازمان انرژی اتمی تمامی شروط رهبری در حوزه کار خود را عملی کرده و آمادگی لازم جهت اجرای تصمیمات کشور را دارد. یکی از این شروط آماده‌سازی مقدمات رسیدن به ۱۹۰ هزار سو غنی سازی بود که سازمان انرژی اتمی برنامه بلند مدت ۲۷۲ هزار سو را که صد در صد عملیاتی بود و تا یک میلیون سو قابل افزایش بود، به شورای عالی امنیت ملی ارائه کرد. معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فعالیت‌های تحقیق و توسعه و گام‌هایی که کشورمان در کاهش تعهدات برداشته است، گفت: کار هسته‌ای با درک شرایط به نحو احسن در کشور انجام می‌شود. این صنعت به رغم حرف و حدیث‌ها با شادابی جلو می‌رود و زمینه‌های فعالیت‌ها فراهم است. به طوری که بعد از برداشتن یک محدودیت، جهشی در فعالیت‌ها صورت می‌گیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
0
0
راست میگه بنده خدا فقط
یک مشت مهندس پهندس بود اسم خودشونو گذاشته بودند دانشمند که فرستادیمشون آب فاضلاب هه هه یکیشون هم رفته کشاورزی
یه سری لوله پیچ پیچی بود ریخته بودند وسط سالن که جمع کردیم دادیم به نون خشکی سالن تروتمیز شد
یک سری آت آشغال جمع کرده بودند 10 تن اونم دادیم روسیه انبارش خالی شد
آهان یه قابلمه سوراخ سوراخ گنده هم تو اراک بود وسط ساختمون گیر کرده بود درش اوردیم سوراخاشو با سیمان گرفتیم اما بدرد نمیخوره نون خشکیه هم نخرید گفت خیلی گنده است عوضش دادیم جاشو جکوزی درست کنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار