کد خبر: 973670
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰
به بهانه انتشار روزشمار تاریخی زندگی استاد حسین محجوبی
محمدرضا کائينی
سرويس تاريخ جوان آنلاين: استاد حسین محجوبی از نقاشان نامدار هفت دهه اخیر ایران به شمار می‌رود. او در طول این مدت، یکی از چند نفری است که توانسته است این هنر در ایران را با نگاه فطری و طبیعی خویش سرپا نگه دارد. در روز‌های گذشته و در چهل‌وپنجمین سال تأسیس «خانه محجوبی» اثری منتشر شد که ضمن نمایاندن گزارشی از زندگی محجوبی در ادوار گوناگون حیات، روزشماری از تاریخ سیاسی- فرهنگی معاصر ایران نیز است و می‌تواند مورد مراجعه محققان این حوزه قرار گیرد. این اثر که «روزگار محجوب» نام دارد، به همت سیدامیر سقراطی به زیور طبع آراسته شده است. مؤلف در دیباچه این پژوهش آورده است:

«حسین محجوبی نقاش عاشق و عارف، شناخته شده‌تر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد. سیمای او را می‌توان در نقاشی‌هایش یافت؛ نقاشی‌هایی چشم‌نواز و آرام و دلنشین با تصاویری بدیع و زیبا از سرزمین مادری‌اش گیلان، با درختانی سر به فلک کشیده و خانه‌های گالی‌پوش و اسب‌های سفید. او نقاش مناظر آرام و دلنشین است و در آثارش به دستکاری طبیعت توسط بشر اعتراض می‌کند. نقاشی‌هایش آثاری دکوراتیو و خالی از معنا نیستند بلکه هر اثر او بیانگر عواطف و احساساتش نسبت به طبیعت، هستی و خلقت است.

اگر چه حسین محجوبی نقاشی شناخته شده و آشنا‌ست، اما در آستانه ۹۰ سالگی، بازخوانی فعالیت‌هایش ضروری به نظر می‌رسد. از این رو بر آن شدم که سالشماری از ۹‌دهه زندگی این هنرمند شهیر و نامدار را در پژوهشی طولانی تهیه و گردآوری کنم. در تنظیم این سالشمار تاریخ‌هایی که به رخداد‌های مهم هنر‌های تجسمی و روند شکل‌گیری تاریخ هنر مربوط بوده‌اند توجه شده است. قصد اصلی من در این تاریخ‌نویسی مختصر و موجز، اشاره به همزمانی رخداد‌ها با اتفاقات مهم زندگی حسین محجوبی بوده است. در نگارش این تقویم به سال‌های قبل‌تر از تولد حسین محجوبی رفته‌ام تا مسئله آموزش هنر در ایران را مورد توجه قرار دهم. بنابراین اولین تاریخ از ۱۲۲۶ یعنی ۸۳ سال قبل از تولد حسین محجوبی‌- که تاریخ تولد کمال‌الملک است‌- شروع می‌شود. کمال‌الملک به عنوان سرآغازی برای مواجهه با نقاشی جدید، فردی مهم در تاریخ هنر ایران است و کوشش‌هایش برای آموزش هنر در ایران مورد توجه و دقت اصحاب پژوهش و نقد است. تاریخ بعدی تأسیس وزارت علوم است که چگونه مسیر آموزش در ایران مدرن شکل گرفت و با چه سرعتی طی شد. همچنین به دلیل گیلانی بودن حسین محجوبی اشاره به برخی از رخداد‌های مهمی که در گیلان و همزمان با روز‌های کودکی تا جوانی حسین محجوبی در این استان رخ داده است ضروری بود. مرور تاریخ‌های مهم در این سالشمار، نگاه دقیق‌تر به ایران مدرن است و نگاه به روز‌های زندگی حسین محجوبی در روزگار نوگرایی هنر ایران که او چگونه مسیر ترقی و پیشرفت را در بازه‌های زمانی مختلف طی کرده است. برای سهولت در خواندن متن سالشمار، وقایع مربوط به زندگی استاد محجوبی با حروف بزرگ‌تر و رنگ مشکی حروفچینی و رخداد‌ها و وقایع تاریخی ایران و جهان با حروف کوچک‌تر و خاکستری رنگ مشخص شده‌اند.

امیدوارم این رویدادنگاری به خوانندگان عزیز در ترسیم شمای کلی تاریخ هنر در دوره‌های زندگی حسین محجوبی کمک کند. همچنین برای آشنایی بیشتر با استاد محجوبی و حفظ منابع تاریخی نیاز به ثبت و ضبط آرشیوی تحت عنوان «گزیده‌ای از کتاب‌شناسی، مقالات، مصاحبه‌ها و فیلم‌ها» درباره استاد بود که خوانندگان عزیز می‌توانند با رجوع به این بخش از اطلاعات آن استفاده کنند. از سعید محجوبی، فرزند ارشد استاد محجوبی که اسناد، عکس‌ها و تصاویر کتاب را در اختیارم گذاشت، کمال سپاس و تشکر را دارم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار